Jump to content
Annons

Altiverb 7 vs digitala reverb i mixning


Recommended Posts

Hej! 🙂

Har kollat pÄ Altiverb 7 frÄn Audio Ease hela morgonen och jag mÄste bara sÀga - WOW! Det som gjorde mig mest imponerad tillsammans med ljudet var deras "positioner"-funktion dÀr man kan flytta runt instrument fram och tillbaka i det valda rummet (förstÄr ej varför inte andra samplings reverb har denna funktion).

Nu Àr jag inte en professionell mixare, men hur kommer det sig att i princip alla anvÀnder digitala reverb istÀllet för Altiverb? Om det handlar om att fÀrga ljudet sÄ kan jag förstÄ att digitala reverb fortfarande Àr bÀst, men nÀr man pratar om att skapa en bra mix med djup och placera instrument i mixen sÄ mÄste Altiverb vara överlÀgset? NÀr folk pratar om digitala reverb sÄ pratar dem ÀndÄ om att försöka Äterskapa ett visst rum med alla parametrar, vilket jag oftast blir missnöjd sjÀlv med, men med Altiverb slipper man detta? Har alltid haft mest problem med reverb sÄ dÀrför blev jag helt exalterad nu!

Vad har jag missat!?!? 😼 Att Altiverb Ă€r en dyrt Ă€r en godtagen ursĂ€kt, men ni andra, varför anvĂ€nder ni digitala reverb istĂ€llet för denna?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Beror ju pÄ vad man skall göra, Altiverb Àr bra pÄ realistiska rum, och det vill man inte alltid ha. Modulerande reverb som tex Lexicon lÄter "larger then life" och kan vara det man eftersöker i en mix istÀllet för ett realistiskt rum. RÀtt grej till rÀtt sak, och sÄ handlar det ocksÄ om personlig smak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gillar inte hur alti lÄter pÄ musik. LÄter 'för realistiskt'. LÄter hÄnkigt, kallt, trÀigt och bumligt, lite som verkliga rum gör.

Dom har dessutom lokalerna dom spelar in, tagit bort stolar, möbler och folk, sÄ Àven ett litet rum sjunger o bumlar maximalt. Lyssnar man pÄ musik inspelad i Mechanics Hall t.ex. och sen kör torr liknande musik genom Mechanics hall programmet i Alti sÄ lÄter det inte likt. Bumlar mÀngder i Altiverb.

Altis "positionsfunktion" Àr samma teknik som varje mixare anvÀnder nÀr man vill skapa effekten av att ett visst instrument stÄr pÄ viss plats i lokalen. LÄngt bort till vÀnster? Panorera 85% vÀnster och öka reverb-senden pÄ den kanalen. Altis positionsfunktion gör exakt samma sak. Det funkar inte som typ Quickquacks Rayspace, dÀr man kan flytta steglöst och varje ny position i rummet morphar ihop sin egna svans.

Men det finns nÄgra fÄ program i Alti dÀr man kan flytta samplingen till flera platser pÄ samma scen. UppÄt 12 olika positioner pÄ samma scen (en meters skillnad mellan positionerna ibland) har samplats. Dom lider av samma problem som ovan^, lÄter inte som skillnaderna i verkligheten gör. LÄter mycket mer dramatiska, för lokalernas klang och resonans Àr sÄ kraftiga/bumliga.

Framför allt sÄ Àr den musik jag oftast hamnar i inte i behov av 'verkliga rum', för det Àr en syntetisk ljudbild - som pop/rock/dance Àr. Behövs helt andra saker för att smeta ihop en trovÀrdig imaginÀr miljö, Àn 'verkliga rum'. Waves IR-1 har ocksÄ fett bibliotek, vissa Àr samma lokaler som Alti samplats t.o.m. och det lÄter betydligt varmare, mer tÀtt, mindre bumligt och funkar bÀttre i mixen - för ett konvolutionsreverb. Men det lÄter mindre 'realistiskt' Àn Alti - tycker jag.

I postproduction Àr sÀkert Altiverb och slÀktingen Speakerphone king. Finns Àven dom som verkligen gillar Alti i mixar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...