Jump to content
Annons

Konsten att mecka musik man inte begriper


Recommended Posts

Ja, titeln är den mest korrekta beskrivningen jag kunde komma på..

Det är så här nämligen.. att jag har tagit mig an en helt färsk musikant som, utan att överdriva, inte vet ett smack om att skriva musik. Han har dock på äldre dar beslutat att ändå följa sin ungdoms dröm om att spela musik. Självklart hjälper jag en aspirerande musiker i nöd så jag tog på mig att hjälpa till lite.

Nobelt, kan tyckas, men jag vet inte vad jag har gett mig in i visar det sig.

Jag har gjort en hel del låtar genom åren i alla möjliga stilar och genrer men nu har jag hamnat i visträsket och jag gillar vismusik, jag har arrat en hel del Anna-Lisa Öst, Åkerström och annat skoj för att inte tala om Bengt Sändh.. men jag har inte gjort några egna visor eller trubadurmusik eller vad man ska kalla det (jag vet inte ens om det klassas som visa eller pop eller "singer/songwriter" vad nu det är).

Så, kamrater, hjälp mig här om ni kan.

Hur bygger man upp en visa? Vad jag har är fyra verser och en refräng men det räcker liksom inte, det saknas något. Ett intro kan ju vara kul att börja med (förlåt, det var dåligt). Men hur fyller man ut mellan verserna? Musiken ska kunna spelas av en person med sång och gura, låt säga på en sen grillkväll med polarna. Killen kan nada om något (nej, jag överdriver inte) som takt eller sånt, han kan några ackord men det är allt. Jag vill inte krångla till det för mycket och jag känner att om jag ska köra på i min stil så blir det snabbt ganska krångligt och det skulle det ju inte bli.

Det låter lite Uffe Lundell i hans värsta bakfylle-rännstens-ångest-period blandat med Dylans sämsta hits.

Vad skulle ni göra? Vad skulle ni börja med? Hur skulle ni fylla ut och göra låten intressant?

Jag kan verkligen inte den här musikbyggnaden, däremot ska jag göra en bluegrassversion åt honom vilket är vad jag skulle ha gjort 🙂 Jag tar emot alla råd och tips och förslag mycket tacksamt. Jag måste bara hitta rätt "tänk" så löser det sig nog.. hoppas jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske inte är så mycket till hjälp då jag inte gjort visor själv, men är inte själva berättandet i texten det primära i en visa? Isf skulle jag personligen ha sett till att utveckla historian så mycket som möjligt och lagt till/dragit bort i musiken för att accentuera där det passar och behövs. På så sätt blir det inte så svårt att komma ihåg heller för en relativ novis, att om det är något drastiskt som händer i berättelsen så kan man köra med ett hårdare anslag eller dissonans i ett ackord osv. Om du lägger fram det för honom på ett bra sätt så kan han under resans gång kanske till och med lära sig lite nya ackord och utveckla sig själv på köpet, allt handlar ju om motivation..från alla inblandade 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I visa har väl aldrig musikaliska överraskningsmoment som sådana varit i focus? 😉

Vilar inte genren på en bra text och berättelse, parat med en "effektiv" melodi,

samt att sångaren/artisten lyckas dra in en i sin värld med sin röst, engagemang?

Lyckas ni inte kanske det beror på att något eller flera av sakerna ovan inte håller,

och då får man lägga lite energi där?

Såg filmen "Cornelis" igår, och hans berättelser och röst gör att man dras in,

oavsett om man vill eller inte..Melodierna och musiken tycker jag överlag låter

lite samma, mer som ett alternativ att framföra en text, lite som en bard

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, berättelsen ska ju vara i fokus, så mycket har jag förstått. En bra visa kan ju ha hur många verser som helst om berättelsen är bra och musiken är ju oftast ganska enkel och sekundär. Melodin ska väl vara ganska enkel att komma ihåg kanske men den får ju inte vara tråkig för den sakens skull.

Berättelsen i det här fallet är ganska simpel men skriven från hjärtat så jag vill inte pilla i den för mycket. Däremot kan jag kanske jobba lite på hur den framställs, jag är inte helt överens med hans upplägg nämligen och misstänker att det kan vara där det brister lite. Jag har sagt att han kanske får jobba lite på texten om det ska bli bra för det brukar man få göra oavsett hur bra det är från början.

Accentueringar kan ju vara bra.. tänkte inte på det eftersom jag sällan jobbar med sån musik där det behövs. Jag har bara spelat in en arbetsdemo för att rensa upp i takter och så och för att få en överblick över helheten. Jag vet instinktivt att jag kan fixa det här (det är nyttigt för en musiker att göra saker man inte kan också) och jag tänker inte ge mig innan det är bra, han har väldigt stort förtroende för mig som jag inte vill svika.

Angående rösten så får vi nog hitta någon annan som sjunger för det kan ingen av oss 😄 Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo på tredje vad nu det blir i bokstäver) så jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skär i halsen i den tonarten (jag brukar stämma ner två-tre steg) och han mummelsjunger för att han är osäker. Men det kanske slutar med att jag lägger ut den här för sångpålägg.. det vet man aldrig.

Kul att ni säger ungefär samma sak, det tar jag som en signal om att det är detta jag måste fokusera på. Kanske har jag bara svårt att se strukturen för att jag inte kan den här genren.. Hur gör ni när ni fastnar? Kör ni låten på repeat tills det lossnar eller vad har ni för tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo på tredje vad nu det blir i bokstäver) så jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skär i halsen i den tonarten (jag brukar stämma ner två-tre steg)

Men tonarten kan väl inte vara huggen i sten?

Om det är många verser kanske man kan göra en tonartshöjning eller introducera ett nytt instrument för att det "ska hända något", hänger förstås ihop med hur berättelsen utvecklas.

Nu behöver man ju inte gå hela vägen för det som på denna:

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde faktiskt en fusk-höjning, dvs. jag höjde bara en frasering och sen gick jag tillbaka. Men en höjning känns inte helt rätt faktiskt, det blir lite desperation över det och då behövs det något som motsvarar i texten.

Nej, hugget är det ju inte men det är inte jag som ska sjunga den så jag tänker att det är bäst att göra låten i hans valda ton och inte ändra så mycket. Tanken är ju att jag ska hjälpa honom göra låten och sen ska han själv framföra den på sina grillfester, då kan jag ju inte göra den i min mörka ton för då lär han inte fatta så mycket. Jag spelar in och skickar till honom så övar han och sen bollar vi fram och tillbaka. Men det är klart, jag kan ju göra en arbetsversion som passar mig bättre och sen.. vad heter det.. transponera?

Herr Eriksson är ju dock inne på ett av mina vanligaste problem: "omöjlig att komma ur, jag vete fan inte hur".. Jag brukar få textmaterial över till minst två låtar till när allt är klart 🙂 Det problemet har jag inte här, snarare tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog går det att lägga på ganska mycket i en låt och ändå stanna kvar i vis-världen. Lyssna t ex på någon av Stefan Anderssons tre senaste skivor "Marstrandsfånge no 90 Kleist", "Skeppsråttan" och "Teaterkungen".

Några favoriter där är t ex "Flykten från Carlsten", "Repet som brast" och "Godkväll vackra mask".

Men. Oavsett det så är låtarna otroligt starka i grunden, och låter väldigt bra med bara gitarr och sång. Så lägg krutet där. Lite kreativitetsövningar. Spela t ex in samma vers tio gånger (ellr fler) men KRÄV att han ska sjunga olika melodier varje gång. Förmodligen kommer det förr eller senare dyka upp anvåndbara ideer.

Kanske ska den övningen göras utan något kompinstrument, så att sångaren inte får några begränsningar av det. Sjung versen om och om igen. Vägra upprepning tills det finns bra melodier på alla delar i versen. Sen lägger ni på ackord till den sången. Förmodligen kommer ackordföljden då också bli aningen mer originell (även om det är enkla ackord) än vad den blir om en medvetet väljer en ackordföljd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...