Jump to content
Annons

Programmera stråk


GuitarPro

Recommended Posts

Har försökt programmera stråkar nu ikväll utan lyckat resultat. Gör jag något fel eller "ska" det bli ur takt när t.ex la strings spelar en melodi i staccato? Det stämmer inte till klicket och midit är kvantiserat... Finns det någon teknik för att komma ifrån detta? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad använder du för samplebibliotek? Ibland kan du behöva justera Attack och Rekease. Prova även att flytta runt/korta ner/överlappa miditonerna i pianoroll. Man får prova sig fram tills det låter bra!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon teknik för att komma ifrån detta?
Du kan alltid "minus-delaya" tajming på instrumentspåret tills tonerna sitter på slagen. Använder du Cubase? Logic? Något annat?

Jag är ingen LASS-användare men när det är ett så pass professionellt bibliotek är det helt klart möjligt att de bevarat detaljerna i en långsam attack, istället för att klippa bort en del av attacken så att samplingen börjar vid det mer "perkussiva" i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du spelar en melodi och vill ha den i staccato? Till att börja med - vilka artikulationer använder du i LASS? Justerar du attacktiden ngt?

Jag valde någon violins staccato tror jag den hette. Jag ändrade någon random delay till noll tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid "minus-delaya" tajming på instrumentspåret tills tonerna sitter på slagen. Använder du Cubase? Logic? Något annat?

Jag är ingen LASS-användare men när det är ett så pass professionellt bibliotek är det helt klart möjligt att de bevarat detaljerna i en långsam attack, istället för att klippa bort en del av attacken så att samplingen börjar vid det mer "perkussiva" i ljudet.

Anade att det var något sådant dom gjort. Jag kör med cubase 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för samplebibliotek? Ibland kan du behöva justera Attack och Rekease. Prova även att flytta runt/korta ner/överlappa miditonerna i pianoroll. Man får prova sig fram tills det låter bra!

Tack, tänkte ifall det fanns något enklare sätt än att flytta toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid "minus-delaya" tajming på instrumentspåret tills tonerna sitter på slagen. Använder du Cubase?

Det låter som en bra idé att "minus-delaya". På Cubase går du in på Inspectorn och under reglarna för volym och pan, finns en symbol med en klocka. Det är här du matar in lite minus-delay på några ms. Pröva dig fram med hur mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en bra idé att "minus-delaya". På Cubase går du in på Inspectorn och under reglarna för volym och pan, finns en symbol med en klocka. Det är här du matar in lite minus-delay på några ms. Pröva dig fram med hur mycket.

Okej, tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...