Jump to content
Annons

Thunderbolt kort, hur? Var? Tips?


jontah

Recommended Posts

Hej! Jag vill sätta in ett thunderbolt kort i min stationära musik burk.

Hur gör jag? Verkar som mitt moderkort (Asus sabertooth x79) ej har thunderbolt. Måste det finnas stöd eller något för detta?

Om inte, går det att köpa typ ett pcie kort att sätta in? Isåfall vilket rekommenderar ni? Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sonnet har grejer till sånt men jag har inte hittat när jag letade lite...men googla på Sonnet så kan du luska lite vad som finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nämligen köpa det nya Uad apollo twin ljudkortet hade jag tänkt. Det är Thunderbolt only.

Uad säljer ett pcie Thunderbolt kort för 4390kr (!!!!!!!!!!!)

Är det värt det? För det att köra med andra Thunderbolt kort tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, ljudkortet kostar väl en 4-5000 och sen ska du ha ett Thunderbolt PCI-Expresskort. Men ska du bara ha UAD:s grejer så kan du ju ploppa i det direkt men då måste du ju ha ett ljudkort redan...om jag hänger med?

Jag vet bara inte vilka som säljer instickskort för att kunna ha Thunderbolt? Kollade Dustin och Komplett men någonstans måste det ju finnas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där nya verkar ju kalas...inte så farligt dyrt, om man nu har Thunderbolt vill säga.

Jag har ett UAD PIC Express Solo som jag inte kan använda eftersom jag har en Mac...man får väl se om man ska sälja det eller vänta på att de där lådorna som man kan koppla till Thunderbolt och sätta i PCI Expresskort i blir billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d...erbolt_card.htm

Jag har en hackintosh, dvs Mac osx installerat. Funkar det tro?

Nej det funkar inte. Det du länkar till är till Apollo ljudkorten. Ett expanderingskort.

Du måste ha ett moderkort med Thunderbolt på. Det finns ju som sagt inga pci-kort.

Microsoft har inga drivrutiner till TB överhuvudtaget. Dom som har det är tillverkarna själva. Dvs DELL eller HP eller dom som tillverkar moderkort och dom är tyvärr undermåliga och dom kommer inte att funka iaf med Apples. Eftersom drivrutinerna från apple är gjorda för deras egna TB.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper det Thunderbolt kortet borde jag väl kunna köra apollo ljudkortet till min hackintosh? Det är väl det som kortet är till för, eller har jag helt fel här? Ska ju endast köra apollo twin och inget annat i det Thunderbolt kortet. Vad annars är det till för liksom? Ser lite ut som ett pcie kort? Confused.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sätter det i ett nuvarande UAD Apollo-kort för att kunna koppla det till Thunderboltporten på en dator som har det. Tror det är Firewireanslutning som standard annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du inte förstår.

Så här är det. Det finns inga pci-e-kort idag som har Thunderboltanslutningar. Det snackas dock om att Intel är på gång med en hybrid. Dvs att det är Thunderbolt med vissa funktioner som inte fungerar. Ex att det inte går att koppla någon skärm på den anslutningen.

Thunderbolt är ett riktigt smart system. Det är en förlängning av pci-platserna man har i datorn. Att man kan ansluta externa prylar. Även pci-kort som man stoppar i ett externt pci-chassi. Dessutom så går det att daisychaina som det heter. Dvs att du kan koppla på i serie en massa enheter. Ex fyra hårddiskar på rad och koppla in dom på EN anslutning. Sist i kedjan kan du koppla på en skräm. Max antal enheter på i en daisychain är 6.

Idag är det macdatorer som leder i den här utvecklingen. Microsoft har inte ens utvecklat några drivrutiner för Thunderbolt på PC. Visst det finns från tillverkarna men dom är tydligen ostabila och väldigt enkla. Går tydligen inte att koppla på någon skärm. bara det kräver ju drivrutiner för att få bild och upplösning.

För din del. ÄVEN om du nu skulle ha Thunderbolt på ditt moderkort så kommer du att inte få det att fungera. Även om du så kör en Hackintosh.

Apple har inga drivrutiner mer än till sina egna datorer vad det gäller Thunderbolt. Och jag tror knappast att moderkortstillverkarna har några drivrutiner till mac överhuvudtaget.

Så, tyvärr. Hur du än vrider och vänder på det så har du arslet där bak så att säga ☺️

Leta på nåt annat ljudkort eller slå till på en mac.

Om du kan tänka dig att köpa ett av dom större apollo som har firewire så kanske du kan få det att funka.

Men sen i slutändan... Är det verkligen värt att köra Hackintosh? Vad kör du på för daw?

Enda anledningen att du går över till mac är egentligen att du kan köra Logic. Alla andra daw's finns mig veterligen till windows.

Mitt förslag är att du installerar Windows på burken och kör på det, då har du access till miljarder drivrutiner.

Eller så kränger du iväg burken och köper dig en mac så kan du köra på thunderbolt utan några kompromisser.

Mac Mini kommer du riktigt långt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men bara Thunderbolt TILL Firewire så det blir Firewire-hastigheten som gäller om jag förstår det rätt vilket gör att det ändå inte hjälper i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste väl kunna köra med lägre latency, eller har det att göra med hur många kanaler du kan spela in samtidigt eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Uppskattas väldigt mycket. Skulle kunna tänka mig att gå över till Windows såklart. Men jag kände bara att detta nya ljudkort som endast kostar 8000 för duo istället för 20.000 (riktiga apollo med quad) kändes mycket mer prisvärt. Speciellt med tanke på att du måste köpa till alla uad pluggar, landar på ytterligare 10.000 typ. Så 30.000 kontra 15-20.000..

Dessutom tycker jag det är Nice med nya kortet för det är litet och smidigt. Portabelt nog för att ta med sig.

Detta med Thunderbolt till firewire, funkar det i mitt fall? Struntar i latencyn just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en Mac och vill ansluta tex en Firewirehårddisk till Thunderboltkabel så funkar det men inte åt andra hållet. Alltså Thunderbolt i datorn till FW som hårddisken har via adapter. Men om du har FW i datorn så funkar det inte att ansluta till en grej som bara har Thunderbolt...såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag byggde mig en hackintosh med följande :

Intel 3930k (6 core processor)

Geforce gtx 660

16 gb ram

500gb ssd

3tb intern vanlig hdd

Asus sabertooth x79

Är för att jag hade problem med min gamla Macbook pro med spår och sånt, den pallade helt enkelt inte att ha massa plugins och spår samtidigt. Aldrig haft det problemet med denna hackintosh, så det har varit en dröm. Det var främst processorn som ej pallade, och tycker inte direkt att Macbooksen idag har världens bästa processorer i sig, tycker det är samma skit hela tiden i dem typ. Möjligtvis att det nu blivit haswell mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...