Jump to content
Annons

Pitcha i Cubase


91:an

Recommended Posts

Jag har Cubase 5 och Melodyne men vill slippa gå via Melodyne när jag ändrar i pitch. I Melodyne kan man klippa en bit i ljudspåret och flytta det uppåt eller nedåt fritt utan att det hoppar och lägger sig på en tonrad. Det verkar inte gå i Cubase 5. Går det i Cubase 7,5? Funderar på att uppdatera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
d-b (oregistrerad)

Om du dubbelklickar på ett ljudspår så kan du välja Pitch & Warp. Där har du Melodyne-liknande funktioner. (Jag har ver. 5.1)

Eller förresten, jag missade det där med "flytta fritt". Det vet jg inte om det går förstås...

Redigerat av d-b
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du dubbelklickar på ett ljudspår så kan du välja Pitch & Warp. Där har du Melodyne-liknande funktioner. (Jag har ver. 5.1)

Eller förresten, jag missade det där med "flytta fritt". Det vet jg inte om det går förstås...

Jodå, markera parten, håll ned shift sen kan man flytta den fritt. Pitch & Warp är verkligen bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, shift var det!

laban 1, Dels händer det ofta att mitt Melodyne plötsligt stänger av sig så jag hela tiden måste spara. Kan Cubase göra allt som jag bruka göra i Melodyne så är det mycket smidigare än att ta in Melodyne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, shift var det!

laban 1, Dels händer det ofta att mitt Melodyne plötsligt stänger av sig så jag hela tiden måste spara. Kan Cubase göra allt som jag bruka göra i Melodyne så är det mycket smidigare än att ta in Melodyne.

Ja, så länge man kör det på sång (ej polyfoniskt) kanske det inte är någons större skillnad. Någon som har kollat upp detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så länge man kör det på sång (ej polyfoniskt) kanske det inte är någons större skillnad. Någon som har kollat upp detta?

Trodde från början jag skulle ha polyfonisk användning då jag uppgraderade men det har bara blivit att jag använt det på sång. I princip skulle man väl kunna fixa till kompet på en aning ostämd gitarr. Att ändra vissa toner i polyfoniskt material i efterhand är ju möjligt men är det man själv som spelat kan man ju lika bra göra ny tagning.

Intressant fråga annars - vad missar man om struntar i Melodyne? Jag har beställt ny musikdator och det blir ett flertal program som jag inte tar med i den nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...