Jump to content
Annons

Alla kablar som jag hittar till gittar och mick


perstrid (oregistrerad)

Recommended Posts

perstrid (oregistrerad)

Hej, jag hoppas jag hamnat rätt..

Nu har jag ont om stålars och undrar om det går, och hur mycket man förlorar genom att använda kablar lämpade till annat bruk o löda på tele eller xlr i ändarna.

Exempel:

Ethernet-kabel

Telefonkablar

Strömkablar

Antenkablar

Vanliga högtalarkablar

osv...

som man kan hitta i ett förråd eller på loppis

Allt som är koppar borde väl gå bra, men hur mycket påverkas ljudet?

Har också en jättelång kabel med två ledare av typ ståltråd, då borde ljudet försämras avsevärt eller?

Bara några funderingar.

Någn som gjort likadant.

TACK O BOCK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst funkar det med vanliga elkablar etc. men mikrofon-/gitarrkablar bör vara skärmade för mindre brum. Antennkablar är för stela (brukar inte gå så bra att löda heller) osv.

Hoppas ekonomin ordnar sig framöver för visst är det trevligare med "riktiga" kablar. Billiga begagnade går säkert att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

perstrid (oregistrerad)

Okej!

En vanlig elkabel är väl skärmad? om den nu är det skulle den isåfall om jag löder på två xlr, låta lika bra som en kabel som är lämpad för mikrofoner för vanliga dödliga öron?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

En vanlig elkabel är väl skärmad? om den nu är det skulle den isåfall om jag löder på två xlr, låta lika bra som en kabel som är lämpad för mikrofoner för vanliga dödliga öron?

Tack!

nej, du ska använda rätt typ av kabel, av bra kvallite. Va inte dum-snål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

En vanlig elkabel är väl skärmad? om den nu är det skulle den isåfall om jag löder på två xlr, låta lika bra som en kabel som är lämpad för mikrofoner för vanliga dödliga öron?

Tack!

Nej - elkabel, högtalarkabel, telefonkabel etc är oskärmade och kommer att bjuda på en massa brum. Till och med den tunna skärmade lågnivåkabeln för 7:-/m hos Kjell&Co, som är samma typ av kabel som brukar följa med billiga hifi-prylar, är lämpligare (OBS! Den som Kjell&Co kallar för mikrofonkabel för 11:-/m är inte lämplig som mikrofonkabel, eftersom den är obalanserad) - men som adrumdrum säger; Var inte dum-snål, utan köp kabel som är gjord för ändamålet. Köper du fel typ av kabel, så är pengarna bortkastade helt, eftersom du måste köpa en gång till sedan, så det är alltid bättre att välja rätt från början.

Det finns vettig mikrofonkabel för runt 20:-/m hos exempelvis ELFA - och ett par meter sådan kabel borde nog även den mest ansträngda ekonomin klara av...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns riktigt billig färdig kabel typ sssnake och likande. Blir troligtvis billigare än att löda själv. Kvaliten är som priset men det som påverkas mest är tålighet. Så länge kabeln är skärmad och balanserad klarar den av att leverera ljud hyffsat störingsfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...