Jump to content
Annons

"Layers" i piano-roll?


Ironoak

Recommended Posts

Hej...

Har ju som ny Mac/Logic användare frågat om tips i tidigare tråd. Har nu en fråga som jag sökt svar på utan att lyckas, så jag vänder mig till er.

Det är så här, att mina "midi-prickar" i Piano-roll har en tendens att visuellt försvinna när jag editerar tex en takt med trummor. Alltså, om jag lägger till några extra slag, och kopierar in det i följande takt/er, så kan jag höra dom, men inte se dom! Det här upplever jag som irriterande eftersom jag inte kan editera dom vidare i de nya takterna! Är det månne som så, att det blir olika "layers" i Piano-roll, och skulle jag i så fall kunna slå ihop dom på något sätt, så jag ser alla noter som spelas?

En annan fråga om Piano-roll... Om jag spelar upp mitt projekt i Cycle-läge, och editerar velocityn på en not, så ändras cycle-området till att endast omfatta den editerade noten! Också irriterande, och jag undrar om man kan få bort det? Alltså, att mitt eget valda område att "Cyclea" står kvar trots att jag editerar velocityn på en not?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första har jag också problem med...man kan IBLAND välja JOIN och då läggs de ihop, den gamla midiregionen och den nya men det funkar konstigt nog inte alltid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Heller ingen aning...ibland funkar bara JOIN, ibland måste man ta den andra...

Känns som om man inte är ensam att behöva ta en titt i manualen... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Longshot nu, och sån nybörjare är du kanske inte med... du kan ju stänga av och på ultrabeat, du kan råka ha den på, på vissa spår och då hörs den ju även om du inte lagt ut den i timelinen. Kolla isf alla ultrabeat. Du har av/på längst ner till vänster.

Som sagt, long shot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

näe nere till vänster i Ultrabeat.. en av/på-knapp. Ser ut som en typisk av/på-knapp. Den ska alltså va av, även den knappen jämte denna...

Den har man endast på, om man sitter och laborerar i ultrabeats pattern (utan att ha lagt ut nåt spår i timeline) och vill lyssna på det man pillar med, tillsammans med det i timelinen.

Är det när du använder Ultrabeat, så är det högst troligt att det är detta problemet. Been there done that 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att en ny MIDI-region skapats med dina nya editerade noter? Om så är fallet blir resultatet som du skriver eftersom den markerade MIDI-regionen inte innehåller den nya editerade noterna i piano roll. Lösningen är att slå ihop din pianoroll. Försöker mig på ett kort exempel och hoppas att detta bidrar till något bra.

Kanal: Instrument 1. Har sedan tidigare spelat in blinka lilla stjärna som ligger som en egen MIDI-region under pianoroll och Instrument 1. Jag editerar en not som jag spelade fel. Denna not blir en ny MIDI-region i "arrange fönstret" men syns inte eftersom den lägger sig bakom den redan existerade. För att slå ihop markerar hela Kanalen (instrument 1) i arrangefönstret, trycker jag först på "ESC" på tangentbordet, väljer "6" som är "merge" och nu bör den nya MIDI-regionen vara ihopslagen med den tidigare redan existerande och därmed synas i piano roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Implasitcyde!

Jo, så är det nog? Jag har aldrig riktigt tänkt på att en ny region skapas när man editerar en gammal? Jag är van Pro Tools, och där editerade man den gamla, utan att någon ny lade sig bakom som här.

Men det funkar inte heller riktigt hela vägen! De nya midi-noterna kommer fram visuellt när jag markerar instrumentkanalen, men jag kan inte mergea de nya och gamla regionerna via "ESC" på tangentbordet. Är det här ett kortkommando som inte finns kvar i Logic Pro X månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Implasitcyde!

Jo, så är det nog? Jag har aldrig riktigt tänkt på att en ny region skapas när man editerar en gammal? Jag är van Pro Tools, och där editerade man den gamla, utan att någon ny lade sig bakom som här.

Men det funkar inte heller riktigt hela vägen! De nya midi-noterna kommer fram visuellt när jag markerar instrumentkanalen, men jag kan inte mergea de nya och gamla regionerna via "ESC" på tangentbordet. Är det här ett kortkommando som inte finns kvar i Logic Pro X månne?

Jag använder en gammal tangentbordslayout i Logic och den har jag med mig i Logic Pro X. Ber om ursäkt, tänkte inte på att jag inte hade default tangentbordslayouten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...