Jump to content
Annons

Saffromoloid

Recommended Posts

Hej!

Blev medlem här för 5 minuter sedan.. Hur fan söker man i forumen..? 🙁

Hursomhelst, jag skulle vilja veta om ni har några tips på hur man får breda, behagliga körer! Alternativt förklara hur man söker i forumet. 😛

Sångljud överlag känns rätt knepigt. Har iofs en 13 år gammal akg-mick som kostade ~1000kr 😄

Men just mixningsfrågan känns intressant iaf!

Kul å vara här! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Emellanåt dubbar jag körerna med stämmor som i sin tur dubbas med oktaver. Säg att du lägger tre i mitten å tre på varje sida, left, right. Sen stämmor på dessa samt oktavdubbar, då har du ett fett paket att leka med. Här gäller dock att man verkligen inte slarvar med tajtheten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lead sångaren :

Vers :

Lead spår , Dubbar i verserna på viktiga ord/Betoningar ,

Refräng :

Dubbar i refräng på Lead sången , Dubbar på lead sången med viskande karaktär med betoning på nyckelord , framför allt konsonanter , Över stämma x 3 ( Oktav ) , Understämma x 3 ( Oktav ) , Andra stämmor x 3 baserat på melodin i refrängen , Om möjlighet finns i låten en leadstämma som går i en och samma ton genom hela/halva refrängen tex E.

Bakrundssångare/Sångerskor :

Dubbar i refräng på Lead sången , Dubbar på lead sången med viskande karaktär med betoning på nyckelord , framför allt konsonanter , Över stämma x 3 ( Oktav ) , Understämma x 3 ( Oktav ) , Andra stämmor x 3 baserat på melodin i refrängen , Om möjlighet finns i låten en leadstämma som går i en och samma ton genom hela/halva refrängen tex E.

Leadsångaren Ref 2 & 3 :

Alternativa fyllnadsspår så som tex en Wailning på ett ord , Enstaka fraser som som Yeah etc etc ,

Harmonier utan ord utan bara stämmor.

I Mix :

Leadspåret distad på nyckelord , Upp pitchad stämma på leaden i ref , Nedpitchad stämma på leaden i ref ,

Variant 1 : Hålla versen relativt blöt ( Reverb , Delay ) för att i refrängen ha stämmorna nästan helt torra ,

Variant 2 : Hålla versen helt torr för att i refrängen ha stämmorna blöta

Etc etc etc , Finns massor av trix för att fixa bra sång , dock den viktigaste komponenten är

att sången är bra inspelad med sjukt bra inlevelse och röst , och följer man ovanstående inspelnings variant krävs det att man redan INNAN inspelning har arrangerat sången så att den passar låten , Man kanske måste skriva om vissa partier för att ha dynamiken i låten mellan vers och refräng.

Ju mindre instrument och ljud man har i låten desto mer plats för " Feta körer " så arrangering av låten i sig är extremt viktigt Oavsett genre.

Ovanstående exempel är oftast vad jag spelar in under en Session dock är det sällan att allt behöver vara med i låten MEN har jag redan vid inspelningen sett till att få ALLT jag möjligtvis vill ha och behöver jag inte göra det pinsamma samtalet till artisten att " Ööööh , jag känner att vi kanske borde ha lite mera körer " speciellt inte om artisten inte är bosatt på samma ort som en själv eller ännu värre inte i samma land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...