Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tar gÀrna emot tips pÄ eq och mix av piano.

Pianot Àr skolmodell och har för mig att det Àr ett Almqvist. Det stÄr i en bergsrum med tyggolv och ingen akustikdÀmpning att tala om, bara en massa förstÀrkare, trummor och annat i lokalen. Bifogar bild pÄ lokalen. Pianot lÄter vÀl sÄdÀr frÄn början. En hel del mekanikljud som stör och en lite klankig ton. Tycker mig fÄtt till ett ok ljud, sÀrskilt i lÄten som Àr rÀtt poprockig. Men tar gÀrna emot tips!

20131116_103449.jpg

Mikning

2 röde NT5 i nÀrmikad x/y mot hamrarna med avtagen frontpanel

2 JJlabs stormembrans AB ca 40 cm isÀr och 40 cm frÄn marken.

Alla mikpar Àr hÄrdpanorerade höger och vÀnster.

Eq

Rödemikarna Àr höjda med 4.7 db vid 104 hz, skurna med 4,7 db vid 350 hz och sÄ ligger en bred höjning pÄ 3,2 db vid 2900 hz.

JJlabs Àr höjda med 7.4 db vid 101 hz, skurna med 6,5 db vid 269 hz och sÄ ligger en bred höjning pÄ 5,1 db vid 3100 hz.

Jag har mixat sÄ att grundljudet kommer frÄn JJlabs dÄ dessa fÄngade mer kropp och djup. NT5 adderade diskant och luft och mixades in till sÄ att de fÀrgar grundljudet och ger det mer klarhet.

Redigerat av everlastingrecords
Annons
Postat

Det lÄter som tvÄ tangenter lÄter mycket högre Àn de andra. De 2 högsta tror jag. Har du nÀrmickat mot dessa? Inte sÄ vÀlbalanserat IMO.

Postat

Tror jag vet vilka du menar. Vet dock inte hur mycket det beror pÄ pianot, ackorden, min spelstil och mixen. TÀnkte pÄ det redan vid inspelningen att tvÄ toner stack ut inte bara i mixen utan Àven i sig. Kanske rummet pÄverkar ocksÄ? Jag tror att den tangenten/tonen Àr med iaf tre av fyra av ackorden. Det stör inte i lÄten iaf Àven om det gör det nÀr man lyssnar pÄ pianot separat.

Postat (redigerat)

Proximityeffekt Àr vÀl en bashöjning som man fÄr om man gÄr nÀra med en mick med riktad karaktÀristik. Det verkar inte vara problemet med de 2 tangenterna, lÄter xy paret basigt?

"mikarna bakom eller framför" du kan vÀl kolla lyssningen separat för mickparen?

A/B - mickarna: Kollat möjligt fasfel? (samma frÄga för bÄda mickparen ihop)

Förra frÄgan igen:

tvÄ tangenter lÄter mycket högre Àn de andra. De 2 högsta tror jag. Har du nÀrmickat mot dessa? Att antingen X eller Y micken pekar i omrÄdet mot dessa 2 tangenterna menar jag.

Kollat pÄ videon, nÄgon idé dÀr (om du Àr plusmedlem)?

http://forum.studio....pet-flygel-r166

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Ska du ha det hÀr till en skramlig "rock lÄt" tror jag inte du behöver arbeta sÄ vÀrst. Tyckte nu nÀr pianot lÄg solo att du hade en liten lÄdfrekvens i lÄgmid som kunde göra klangen renare om den dÀmpades.. sen nÄgon ton i övre mid pÄ ett stÀlle som slog igenom men troligtvis rÀtt försumbart beroende pÄ hur de andra ljuden kommer ligga i mixen. Baskaggen har det dÀr bonket ocksÄ. Tyckte du fÄtt till en neutral klang i inspelningen

Redigerat av Lundin
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag antar att ni kör mestadels "poprockig" musik. Min spontana tanke Àr att det Àr lite för runt ljud. Du kanske kan testa att vÀssa ljudet lite..? Sen sÄg jag att det skrivits om rÀvtoner i inspelningen. Hur klinisk Àr er musik? Som Shakespeare sagt om han levt idag, Mojo eller inte, det Àr frÄgan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.