Bierball Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 Sitter med en låt i 12/8-delstakt och ska programmera lite bas. Vill ha rutnätet i 12/8, just nu är det vanlig 4/4. Hur får jag denna "grid" att visa åttondelarna? Har aldrig förstått detta, och det börjar bli frustrerande.
Peter Roos Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 (redigerat) Längst därnere på transportpanelen kan du ändra taktart och notupplösning. Du klickar på en siffra och drar uppåt eller nedåt för att ändra värdet på den. Redigerat 13 december 2013 av Sleap
Bierball Postat 13 december 2013 Trådstartare Postat 13 december 2013 Längst därnere på transportpanelen kan du ändra taktart och notupplösning. Du klickar på en siffra och drar uppåt eller nedåt för att ändra värdet på den. Jo, det vet jag. Men rutnätet är detsamma trots att jag knackat in taktarten. Vill alltså kunna "se" taktarten när jag programmerar bas.
Peter Roos Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 (redigerat) När man är inne i midiredigeringsfönstret så finns det en liten "not" längst till höger, nästan uppe i högra hörnet. Där kan man ställa in Bar/Bar And Time/osv. När man ställer den på Bar, så ser det ut som om man ser taktarten i fönstret. Redigerat 13 december 2013 av Sleap
Bierball Postat 13 december 2013 Trådstartare Postat 13 december 2013 Tusen tack! Tänka sig att jag jobbat i Logic i snart fyra år och aldrig vetat om detta!
Peter Roos Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 Varsågod! Jag hade inte en aning heller, gjorde bara en snabbkoll för en stund sen själv, och hittade lösningen. Jobbar mest med Pro Tools sen tio år tillbaka, och testade Logic för sju-åtta år sen och köpte Logic Pro nyligen för att försöka lära mig det bättre. Alla program har sina egenheter. mvh/Peter
Bierball Postat 16 december 2013 Trådstartare Postat 16 december 2013 Nej, jag hade fel. Den där lilla notsymbolen gör ingenting. Notupplösningen är fortfarande sextondelar och jag vill se en grid baserad på 12/8-dels takt. Har försökt läsa i manualen men hittar inte (eller förstår inte) hur man ändrar detta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.