Jump to content
Annons

Söker någon som kan hjälpa mig med min Reason 7 midi configuration.


Ruhan

Recommended Posts

Hej, jag är en ny medlem både på forumet och i producentvärlden.

Jag har valt att använda Propellerheads Reason 7 som DAW.

För att komplettera använder jag en Arturia SparkLe drum machine till mina beats.

Ljudkortet är Propellerheads Balance.

Huvudproblemet är egentligen min brist på kundskap i midi.

Min SparkLe går helt enkelt inte integrera i Reason. Jag vill kunna skapa ett beat med Sparks programvara och sedan enkelt föra över det till Reasons sequencer. Har läst hit och dit om VST och i cubase har jag lyckats få det att fungera. Är dock mycket mer bekväm i Reason programmet och önskar hellre att det funkade där.

Finns det någon som kan hjälpa mig grundligt att förklara hur allt hänger ihop? Drivrutiner, midiportar allt.

Kan tänka mig att erbjuda kompensering.

Finns möjlighet till skypekontakt om intresse finns.

Tack för er tid och er hjälp.

// Ruhan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
drloop (oregistrerad)

Har ingen koll på SparkLE. Enligt specen kan du exportera det du gjort som wavfil och på så sätt importera in i Reason.

Du kan också exportera ut midifil in i Reason från SparkLE. Då kan du köra Kong istället för Spark.

Vill du använda Sparks ljud så finns det sätt att koppla Reason och andra DaWs och program så att man tar midi ut från Reason. Jag har tyvärr inte koll på detta så det får någon annan svara på hur det funkar.

Använder du Spark som controller till Reason också?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få midi ut till Spark från Reason måste du skapa en midikanal med EMI. External Midi Instrument.

Spark måste sen ha en egen audiokanal för att du ska höra nåt ljud från den.

Följ detta så kommer du igång.

http://www.youtube.com/watch?v=pnzmwkkn1-w

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast Spark är en VST. Så man måste väl tjuvkoppla lite för att få det att funka. Ta Midi ut till midi in igen eller använda nåt program som internt i datorn skapar midi in/out virtuellt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Spark är en VST. Så man måste väl tjuvkoppla lite för att få det att funka. Ta Midi ut till midi in igen eller använda nåt program som internt i datorn skapar midi in/out virtuellt.

Just ja, detta hänvisar till den lösningen. För PC...

http://www.youtube.com/watch?v=bDbi8K8mAFo

Fast eftersom Reason inte har någon Latency Delay Compensation är det nog bättre att använda Cubase och sen spara en Stem som tas in i Reason om det är tvunget...

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...