Jump to content
Annons

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Jodå.. buggarna dyker upp en efter en.. Mackie köret som cborg tog upp är en av dem och det finns fler på Stenkans egen hemsida men sen är det mycket grejer som rapporterats jag provat som funkar hur bra somhelst på min burk, så 7.5 funkar väldigt bra än sålänge för det jag behöver.. grafiken känns lite uppfräschad också.

En grej jag verifierat än sålänge är att kanal 1/2 i VST intrument inte går att byta namn på i Superior drummer 2 utan den återställer sig så fort man stänger foldern och öppnar den igen och det spelar ingen roll att man sparat trackpreset'et innan, personligen tycker jag inte det stör då jag sällan går in och ändrar dessa namnen ändå.. Men det är gryyyymt skönt att ladda sina trackpresets och att det faktiskt fungerar.. Satt igår och funderade ut lite bra layouts, lade på kompressorer och grejer o sparade dessa som trackpreset och nu ikväll när teknikhjärnan inte var aktiv testade jag att öppna dessa mitt i en låt.. bara för att se.. Lite samma känsla som att använda Maschine Studio.. tryck på en knapp och bara sätta igång o spela.. Svårt att inte bli entusiastisk.

Det var nog länge sen jag tyckte en uppdatering var värd pengarna, men denna gång tycker jag det var mer än väl värt de 427.85 den kostade ska väl tilläggas. enbart för denna funktionen och nya racket.

Sitter däremot o väntar på att de ska fixa just multi-out buggen i Maschine Studio så Cubase får agera surrogat tills dess. 🙂

Redigerat av Lundin
dra ihop i draisär text../blindskalle anm.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Såg i Mackie-tråden att det kanske bara var så att en del funktionalitet flyttats till andra knappar för att ny funktionalitet blivit tillagd. Såg positivt ut isåfall. Vet inte om det även funkar med mina Qcon men om det gör det så vänder det uppåt igen. 🙂 Är inte riktigt på banan att testa för uppgrad.priset från 6.5 än (500kr hade ju varit en "done deal" annars.)

Jag vill också ladda track presets från hårdvara! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker jag såhär att jag vet vilka kompressorer, EQ, effekter m.m jag vill ha på respektive trumdel och i vilken ordning jag gillar att ha dem, lägger dessa som insert, och sätter dem i bypass, sparar sedan hela klabbet som ett trackpreset.

Det fiffiga här är att man sparar ALLA trumpluggar med samma routing och i samma ordning: Kaggen till buss 2, pukor till buss 3 o.s.v ( mest för att slippa tänka och att kunna memorera ditt arbetssätt för att sen i sömnen veta på vilken kanal och buss grejerna ligger

Kul att det funkade som du tänkt dig! 🙂 Med t ex SD2 hur gjorde du innan? Bara som jämförelse.. Körde du olika instanser av SD2 på instrumentspår eller på annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

7.5 har en del trevligt godis..

På ytan har man även justerat det grafiska och på min dator med win 8.1 flyter 7.5 mycket bättre än 7.06

Har inte hittat några buggar alls..

Faktsikt tycker jag den nya reverben å magneto 2 gjör priset värt pengarna... men man får ju massa mer 😉

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Pme

Nej då... detta är igentligen vad 7.0 skulle varit om de bara inte haft så brått..

Jag märker klar skillnad i prestanda och beteende...

Et 6.5 proje som tog 76% cpu i windows 7 på 128 buffer tog 68% i windows 8.1 med c7 yar nu bara 63%.. å flyter smärtfritt..

De nya leksakerna å små funktionerna gjör att jag faktiskt åter njuter av cubase....

Riktigt skoj. .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det funkade som du tänkt dig! 🙂 Med t ex SD2 hur gjorde du innan? Bara som jämförelse.. Körde du olika instanser av SD2 på instrumentspår eller på annat sätt?

Drack du öl till REVbenen Broghard kom o bjussade på eller såg du inte att du citerade samma text en gång till?

Som svar på din SD2 fråga så är det inte pluggarna i sig som var problemet utan vad som skedde när man märkte att ljudet man fick ur pluggen inte passade till låten och blev tvungen att byta den. Det som följde med den operationen i både tid och tankeverksamhet var en kreativ katastrof..

Det andra problemet är att jag gillar att sitta o skruva med ljuden o prova idéer ur ett mixperspektiv så problemet är egentligen dubbelbottnat och jag vill ifrån tekniktänkandet till förmån att börja skriva låtar igen.. att enkelt växla från teknikhjärna till kreativt skaparhjärna fram och tillbaka utan att det ena eller andra blir lidande är något jag har svårt för. Trackpresets á la 7.5 löser biffen galant.. sen att det är andra saker som lurar fram teknikhjärnan får man försöka hitta en bra metod mot.

Honungsglacerade REVben och några kalla pilsner vore fint nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Drack du öl till REVbenen Broghard kom o bjussade på eller såg du inte att du citerade samma text en gång till?

Nej - fast feta revben var det 🙂 , Det var nog medvetet citat, är mest intresserad av de nya "out-möjligheterna". Första frågan hade väl med buggar att göra, och andra med routing frågor främst.

Jag var i sista frågan mest intresserad av hur du löste routingproblematiken praktiskt i gamla C7, "Körde du olika instanser av SD2 på instrumentspår eller på annat sätt?" Fortfarande intresserad om du ville berätta lite om det.

"jag vill ifrån tekniktänkandet till förmån att börja skriva låtar igen"

Själv har jag medvetet under många år helt valt bort dator och istället spelat in på enkel digitalporta. Så jag kommer så att säga från motsatt håll. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I see..Kall pils till REVben är annars fint.. 😄

Ja digitalporta är väl det jag är på väg tillbaka till .. eller rättare sagt: det är det tänket jag vill tillbaka till, men fortfarande ha alla 1000 möjligheter under motorhuven när man behöver dem.

Njae.. jag kör aldrig flera trumpluggar samtidigt, det är väl snålvargen i en som gör att man inte gör det även om man kan med de resurser som finns.

Tidigare så routade jag varje utgång in i Cubase och sparade Cubase-templates namngivna med pluggen men den modellen använde jag rätt sällan efter ett tags provande då man redan där måste bestämma vilken typ av sound man ville ha och redan innan man laddat pluggen veta om att det först måste göras flera manövrar i Cubase, ladda sina presets (trumkit) för just soundet man tänkt sig... för att efter ett par minuter när man lagt första grunden o lirar in lite bas märker att "f@n.. här vil jag ha Slate istället.." jaha.. Ladda ett nytt template, ladda in det eventuella midispåren man gjort eller först spela in trummorna igen. o.s.v..

redan när man kommer på att det inte funkar har det spontana försvunnit. Teknikhjärnan är delvis redan inkopplad där för man vet att det är fler saker som måste göras innan man åter kan spela in basen... Bulkar man på med kompressorer o grejer blir det ännu mer att göra.. såtillvida att du inte har lika många Templates som du har olika presets i pluggarna.. men.. det känns väldigt tröttsamt, oflexibelt och klumpigt på något sätt att ha 40 - 50 templates att komma ihåg som ändå aldrig blir riktigt rätt

Såhär kan det se ut nu:

Starta ett helt tomt Cubase projekt där ingenting finns i från början - en default template där du ställt in allt så långt det går för att allt annat ska löpa smidigt när du väl får en idé, o jämför känslan:

Du vet att du vill skapa: ett tomt projekt innebär 1000 möjligheter, fältet är fritt, inget som i detta läget får dig att fundera på massa annat än idén du har i huvudet: du stoppar in en stärkarplugg genom ett sparat Trackpreset ( genom ett kortkommande ) för just det soundet du har i huvudet, klicka monitor o kör.. Jämför det med det gamla sättet att göra alla dessa förberedande manövrar med att scrolla igenom dina projekt templates och välja en Template med effektplugg du sedan vet att du (eventuellt) måste scrolla fram den preset för soundet du har i huvudet.. och sen spela in.

Jag kanske är överdrivet allergiskt mot alla "måste-göra-innan-jag-kan-spela-in-manövrar", men nya trackpresets gör att möjligheterna blivit oändligt fler att gå från punkt A - B på kortast möjliga sätt där tekniken inte är lika mycket i vägen.

Blev det otydligt?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin..

Jag får trackpreset att spara rätt preset med interna outputs i ssd4 att funka men den kommer inte ihåg Rack outout config...

Har du nå svar på varför?

Jag gillar stark kryddning med cubase revben...

En annan fråga lundin. Du kör win 8 /8.1?

Märker du oxå markant skillnad i beteende och så???

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin..

Jag får trackpreset att spara rätt preset med interna outputs i ssd4 att funka men den kommer inte ihåg Rack outout config...

Har du nå svar på varför?

Jag gillar stark kryddning med cubase revben...

En annan fråga lundin. Du kör win 8 /8.1?

Märker du oxå markant skillnad i beteende och så???

Det var ett tag sen jag byggde om min hopplöst craschande Windows 8 baserade dator till en Hackmac så hur Windows 8 beter sig med CB 7.5 kan jag inte svara på.

Hmmm testade med SSD4 nu ikväll för att se hur den funkar men helt plötsligt gick det inte att spara någon plugg som vare sig Rack track eller Instrument track.. inte heller SD 2.. konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm testade med SSD4 nu ikväll för att se hur den funkar men helt plötsligt gick det inte att spara någon plugg som vare sig Rack track eller Instrument track.. inte heller SD 2.. konstigt.

Fortsätt gärna posta om nya routing-möjligheter etc i C7.5 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna posta om nya routing-möjligheter etc i C7.5 🙂

Blir du aldrig mätt karl? 😄.

Skulle satt mig om en stund och testat om det into vore för att jag fick hjälp på NI forumet sent igår med att fatta varför Multi out från ex. SD2 i Maschine 2.0 / Maschine Studio inte sparades som jag hoppats.. problemet är nu löst och det funkar riktigt bra.. så det kanske tar ett tag innan jag tar tag i CB igen.

Vi får se om det blir en lucka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aarå, står "VST-Bridge connection lost"

Kan du missat att ge "VST-bridge" tillåtelse att köras?

Jag var tvungen att tillåta VST-bridge gå igenom brandväggen innan det fungerade (Windows 8).

Missade det först vid uppgraderingen då jag höll på med annat samtidigt och missade det fönstret...

OCH, du har testat en gamal hederlig omstart?...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ohoj! Vad säger ni nu när C7.5 rullat ett litet tag, problem, välsignelser?

har fortfarande inte orkat reda ut varför trackpresets inte längre funkar, varför ljudkortet helt plötsligt gick in i någon konstig robot-mode och allt som spelades upp lät som det fått parkinsson. ( ..trots att jag bootat om både dator och startat ett nytt tomt projekt)

Förmodligen ganska enkelt åtgärdat men ORKA när man är inne i en Creative-spree.. väntar heller på nästa fix eller att någon annan hittar samma fel på Stärnbärgs forum.. jag kör Logic Pro X och V-control Pro på Ipad Air under tiden.. eller Maschine Studio..

p.s Funkade ju skitfint de första timmarna däremot och jag gillar't generellt.. men.. tror att de får dra CuBug genom lite cyanid först.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon Lundin! Låter som man bör vänta ett par månader till med att uppgradera. Nästa fix.. har det kommit en fix redan?

Va? Har du inte sett dem? Minst 2 - 3 stycken är det..

..Nä, jag menade såklart när nästa uppdatering kommer.. lite krasst tror jag nästan det blir en ominstallation av diverse grejer i min magiska mac.. Känns som det bor ett troll in under (VST) bryggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Har du inte sett dem? Minst 2 - 3 stycken är det..

..Nä, jag menade såklart när nästa uppdatering kommer.. lite krasst tror jag nästan det blir en ominstallation av diverse grejer i min magiska mac.. Känns som det bor ett troll in under (VST) bryggan.

Kan åtgärdas med den ny pluggen BigBockBruse

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan åtgärdas med den ny pluggen BigBockBruse

Fast då måste den komma sist i kedjan, annars tar trollet en i alla fall...

Btw, nån mer som märkt att Cubase 7.5 kan ha svårt att hitta alal ljudfilerna i ett projekt (trots att man "visar" var filerna finns)?

Jag märkte att jag har projekt som går att öppna i 7.0 men där 7.5 klagar på att det inte hittar filer (inte ens efter att jag angivit platsen för Cubase).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har även jag haft problem med trackpreset. Men även hängningar och låsningar när jag använt reason via rewire som funkade väldigt bra innan uppgraderingen. En annan grej som jag inte riktigt är säker på om det är en bugg eller ej, är att rewirekanalerna hamnar huller om buller i mixerfönstret. Säg att jag aktiverar 27 kanaler exempelvis så hamnar inte dessa på rad i ordning utan slumpmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fanns vilket skit det här är. Har lite strul med 7:an till ex att jag måste stänga mixern för att inserts ska öppna sig och hoppats att sånt ska vara löst. Tänker så fan inte uppdatera för att få ännu mer skit. Jävla steinberg. Borde stå i deras annonser köp Cubase och få med buggar på köpet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...