Jump to content
Annons

Era åsikter om coverband?


Måsart

Recommended Posts

men är i regel rätt hyfsade eftersom dom brinner för just denna musiken,

och det kan smitta av sig. Jämfört med att spela "House of the rising gum"

och annat söndertuggat. Liksom växer i munnen. 😳

ja

det är lite synd att publiken inte är lite mer öppen för originalmaterial istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm ... Jag skulle nog säga:

  • Coverband är en bra sysselsättning för dem som behöver finansiera sitt "seriösa" band.

  • Coverband är en bra sysselsättning för dem som gillar att spela musik och som vill ha bättre chanser än sitt "seriösa" band att få gig.

  • Coverband är en bra sysselsättning för dem som vill börja någonstans.

  • Coverband är oftast bättre än "seriösa" band eftersom de får en uppgift på hur det ska/bör låta. Låtskrivare som skriver åt sitt "seriösa" band är oftast megalomanister som inte ser eller hör de uppenbara bristerna i det de skriver.

Coverband är helt enkelt oftast en sysselsättning att föredra.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag förstår inte alls problemet. Det är förmodligen det bästa man kan göra om man vill försörja sig som musiker. Visst är det inte lika "fint" som original musik. Men någon roll om man står bredvid Ulf Lundel och spelar "öppna landskap" eller om man står bredvid någon annan som sjunger "öppna landskap"? Man har inte varit med och gjort låten. Och som band så tror jag det är skitbra att spela ihop. Fast man bör i alla fall vara lite betänklig. Tex köra med två olika bandnamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

"riktiga band"?

Jag förstår var du vill komma men jag syftar ju på band som spelar egenskriven musik

Notera att jag har ingenting emot coverband alls, men att dom ska roffa åt sig så mycket av gagepengarna från folk som faktiskt skriver och spelar eget material tycker jag är lite weird...

Läste nånstans om nå coverband som kunde få 15000 för ett gig.

Vilka "riktiga" band får såna summor egentligen? Förutom skitstora band...

Jag blev glad nyligen som bokade mitt band till ett ställe och kommer få 3000 kr i gage...

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Så att spela egenskriven musik skall alltid ha högre status och därmed mer i gage? Det köper jag inte. Jag tycker bra musik och bra musiker skall ha hög status oberoende om det är covers eller egen musik.

När vi är ute och lirar med vårt coverband så får vi mellan 10 00-20 000 i gage beroende lite på vart det är och vilken sättning vi har.

Hur som helst...det viktiga i kråksången är dock arrangören. Han/hon måste ju göra vinst på att ha oss där och oftast blir det så. Om du kommer dit med ditt egna band och knappt drar någon publik, hur egen din musik än är, så kommer arrangören inte kunna betala dig eller vilja ha dig fler gånger.

Sedan kan man ju jämföra då ett coverband med en DJ. Hur mycket betalar de inte en DJ som bara är en enskild person? Det är något som iaf jag har svårare att förstå, men jag är nog inte heller av den generationen som gillar den typen av musik eller går ut på de klubbarna.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans om nå coverband som kunde få 15000 för ett gig.

Vilka "riktiga" band får såna summor egentligen? Förutom skitstora band...

Det är ju inte direkt bandets "fel". Tycker Anders förklarade det bra.

Jag förstår hur du tycker/känner dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att jag har ingenting emot coverband alls, men att dom ska roffa åt sig så mycket av gagepengarna från folk som faktiskt skriver och spelar eget material tycker jag är lite weird...

Coverbanden spelar ju faktisk "in" pengar åt dem som skriver och spelar eget material i vanliga fall. Så ...

Jag blev glad nyligen som bokade mitt band till ett ställe och kommer få 3000 kr i gage...

Det är ju faktiskt 3000 mer än du hade fått för ett gig i din replokal. Så ...

Det tar ett tag innan man börjar få ett hum om hur branschen faktiskt fungerar. Hang in there.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dom fyller en funktion som många sagt tidigare. Roligt att lyssna på och oftast betydligt mer ekonomiskt än att hyra in alla original band för de låtar man vill höra haha 🙂

På tal om coverband. Vi hade julfest med jobbet i fredags. Hela kontoret med 250st anställda. Ett band som heter Lalles Bodega spelade då. Grymt bra röst på den tjejen som var med. Sjukt! Jag skrålade så rösten nästan gick kras när de spelade Kung i baren. Ingen låt jag diggar jättemycket i vanliga fall men efter ett par öl och några snapsar var den tydligen superhet =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Coverbanden spelar ju faktisk "in" pengar åt dem som skriver och spelar eget material i vanliga fall. Så ...

Det är ju faktiskt 3000 mer än du hade fått för ett gig i din replokal. Så ...

Det tar ett tag innan man börjar få ett hum om hur branschen faktiskt fungerar. Hang in there.

Jo jag har förstått att vissa finansierar sina vanliga band med att köra covers... Känns som en sån där sak som jag egentligen gillar men kan tänka mej att göra för att jag är ju arbetslös så ska jag få nån inkomst måste jag "hora" lite 😄

Nä, jag vet inte exakt hur branschen fungerar såklart men jag har ganska bra koll och lär mej hela tiden... Jag har ju faktiskt varit ute på ett par mindre europaturnéer med ett par band tidigare, och ena gången gick vi faktiskt inte back alls... Så det ser jag som rätt fantastiskt.

En annan gång gick våran buss sönder som inte gick att laga så vi var tvugna att köpa en helt ny (begagnad) buss (skräphög) nånstans av nån skum tysk bilhandlare (skojare) för att kunna komma hem å då gick vi inte direkt plus 😄 men vi fick alltid respeng på alla ställen så vi borde inte ha gått back

(ville bara påpeka att jag inte bara spelar på lokala puben 😄 )

Så att spela egenskriven musik skall alltid ha högre status och därmed mer i gage? Det köper jag inte. Jag tycker bra musik och bra musiker skall ha hög status oberoende om det är covers eller egen musik.

När vi är ute och lirar med vårt coverband så får vi mellan 10 00-20 000 i gage beroende lite på vart det är och vilken sättning vi har.

Hur som helst...det viktiga i kråksången är dock arrangören. Han/hon måste ju göra vinst på att ha oss där och oftast blir det så. Om du kommer dit med ditt egna band och knappt drar någon publik, hur egen din musik än är, så kommer arrangören inte kunna betala dig eller vilja ha dig fler gånger.

Sedan kan man ju jämföra då ett coverband med en DJ. Hur mycket betalar de inte en DJ som bara är en enskild person? Det är något som iaf jag har svårare att förstå, men jag är nog inte heller av den generationen som gillar den typen av musik eller går ut på de klubbarna.

MVH

Anders

Jo faktiskt. Det ligger ju mycket mer "själ å hjärta" i att sitta å knåpa ihop egna låtar än att spela andras. Så är det bara

Du skulle inte hellre vara ute och spela eget material om du fick lika mycket stålars som när du lirar covers?

Jo att arrangören ska gå i vinst är liksom "A och O" i det hela, det vet jag.

Jag tycker såklart att ett coverband förtjänar mycket mer gage än en DJ, helt klart. En DJ spelar ju bara upp låtar från en skiva eller dator eller nåt... Noll talang krävs, om inte det är talang att trycka på play... Nä det där förstår jag mej inte alls faktiskt, om någon vet varför en person som trycker på en knapp ska få tjäna miljonbelopp så förklara det...

(aaahaaa: det slog mej just. arrangören ska gå i vinst å drar en sån där mycket folk till nåt klubbställe så blir det klirr i kassan... ) 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

som andra påpekat så fyller dom sin funktion. Vi är ju konsumenter och vi köper det vi vill kolla på. Vilken firmafest som helst skulle dö ut av en konsert av valfri artist med egen musik.

Det går inte jämföra ens. Umgås nära med några vänner som är ute och spelar covers , dom spelar låtr som dom hatar, och ett gäng till men dom gör det bra och dom har kul. Ett bra coverband är de som får flest människor att ha kul och med så mycket vrål som möjligt, inte de som är mest begåvade musiker.

Inget jag betalar inträde till men gärna på privata fester och med beusning så står man ju där själv och dansar...

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Publiken verkar inte gilla okända band med halvsunkiga låtar..

Vem kan klandra dom?

Okänt = sunkigt? 😕

Däremot kan jag hålla med om att det finns många band som inte är speciellt erfarna låtskrivare men det är väl inte riktigt samma som dålig låtskrivare.

Då brukar det finnas bra grejer i låtarna men kanske arrangemanget inte är det bästa.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Okänt = sunkigt? 😕

Jag skrev "okända band med halvsunkiga låtar" Det spelar ingen roll om det är arret, låten etc.

Det är så det vanligen är (inte alltid) eller hur, handen på hjärtat?

Vad jag vill ha sagt är att t o m många kända band kan bli tråkiga att lyssna på en hel konsert, och att det därför inte svårt att förstå att cover fyller en funktion. Man kan också bättre anpassa låtar till publik och stämning förstås etc, om folk vill dansa mm mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gillar inte cover band. Men jag tycker ändå dom har rätt att existera, och jag unnar dom att dom har kul att spela tillsamans osv, men samtidigt är det lite tragiskt, att dom inte kan skriva egen musik. Är väl ingen dröm karriär direkt.

Men har man inte förmågan att skriva egen musik så kan man ju åtmisntonde få ha kul att spela tillsamans i grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gillar inte cover band. Men jag tycker ändå dom har rätt att existera, och jag unnar dom att dom har kul att spela tillsamans osv, men samtidigt är det lite tragiskt, att dom inte kan skriva egen musik. Är väl ingen dröm karriär direkt.

Men har man inte förmågan att skriva egen musik så kan man ju åtmisntonde få ha kul att spela tillsamans i grupp.

varifrån drar du slutsatsen att dom inte kan skriva eget?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gillar inte cover band. Men jag tycker ändå dom har rätt att existera, och jag unnar dom att dom har kul att spela tillsamans osv, men samtidigt är det lite tragiskt, att dom inte kan skriva egen musik.

Har du spelat en cover någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det ju 🙂 kan ju inte påstå att jag inte spelat lite covers jag med å visst det går folk igång på men jag känner aldrig att det är lika kul som när folk går igång på egetskrivet

Visst ! Det är roligare för en själv med eget. men..

Folk i allmänhet skiter i vem som skrivit låten. T ex "Black magic woman" som väl finns med i "Rockskolor" har Peter Green gjort och inte Santana, Hey Joe har inte Jimi Hendrix skrivit, kommer inte ihåg vem som skrev den, "Twist an shout" har inte Beatles skrivit men gjort en cover på. Springsteen har i sin tur ofta avslutat sina live spelningar som en höjdpunkt, med en cover på Beatles version, dvs en cover av en cover.

Folk skiter i vem som sjunger "milli vanilli", Boney M-killen etc. (så länge det inte upptäcks)

Folk skiter i om man sjunger rent eller särskilt bra, Brittany Spears, idol Kevin,bara man dansar bra eller har "karisma" och lyckas få followers.

Folk i allmänhet vill bara ha kul, bli underhållna, lyssna på "bra" musik, ibland kanske tugga i sig ngt "nytt". Dom bryr sig inte heller om musiken/texten är snodd eller halvsnodd (Hellström mfl) vilket iofs kan uppröra mig med. 😳🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...