kLEO Postat 19 november 2013 Postat 19 november 2013 Vad Àr den stora skillnaden mellan dessa? NÀr jag var pÄ bauhaus tidigare och kollade pÄ dessa sÄ mÀrkte jag att det Àr STOR skillnad i material, dÄ stenullen Àr jÀttehÄrd, och glasullen helt "lös". (enda fördelen jag kunde se i stenfiber var att den inte ger ifrÄn sig lika mycket fibrer. Men stÀmmer det?) VÀldigt tacksam för svar! /Leo
laban1 Postat 19 november 2013 Postat 19 november 2013 (redigerat) Det Àr bra om du kollar att fibrerna inte kommer ut i onödan, kan vara farliga eller irriterande att andas in. Tydligen verkar det som att den nya glasullen inte anses lika farlig lÀngre, som förr i tiden http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineralull Redigerat 19 november 2013 av laban1
adrumdrum Postat 19 november 2013 Postat 19 november 2013 Glasull som Àr till jludisolering och akustik, exempel vis isover piano. Stenull inehÄller massa finkorningt grus damm o skit, och kan dessutom vara ojÀmn i densiteten vilket ger ojÀmnt luft flöde. SÄnt spelar dock ingen roll vid vÀrme isolering bakom gipsskivor...
pme (oregistrerad) Postat 19 november 2013 Postat 19 november 2013 Stenull kan fungera bÀttre Àn glasull för att absorbera vibrationer. Tex en stenullskiva som ligger dikt an pÄ en gipsskiva kan absorbera skivans vibrationer. Dvs om övergÄngen Àr frÄn ett tÀtare medium sÄ Àr det bra. Men direkt mot luft Àr glasull bÀttre.
kLEO Postat 19 november 2013 TrÄdstartare Postat 19 november 2013 Stenull kan fungera bÀttre Àn glasull för att absorbera vibrationer. Tex en stenullskiva som ligger dikt an pÄ en gipsskiva kan absorbera skivans vibrationer. Dvs om övergÄngen Àr frÄn ett tÀtare medium sÄ Àr det bra. Men direkt mot luft Àr glasull bÀttre. SÄ om jag förstÄr dig rÀtt sÄ betyder det att stenull vore ett toppen material att placera högtalarna pÄ? För det Àr ocksÄ en sak jag funderat lite pÄ. Min tanke var att placera högtalarna pÄ betong block, med nÄgot material mellan dem tvÄ.
kLEO Postat 19 november 2013 TrĂ„dstartare Postat 19 november 2013 Glasull som Ă€r till jludisolering och akustik, exempel vis isover piano. Stenull inehĂ„ller massa finkorningt grus damm o skit, och kan dessutom vara ojĂ€mn i densiteten vilket ger ojĂ€mnt luft flöde. SĂ„nt spelar dock ingen roll vid vĂ€rme isolering bakom gipsskivor... Tack för svaret! Jag valde glasull för jag antog att den skulle absorbera bĂ€ttre pga av att den var sĂ„pass mjuk. Och jag kunde pusta ut dĂ„ nĂ€r jag lĂ€ste din kommentar att jag hade valt rĂ€tt đ
kLEO Postat 19 november 2013 TrÄdstartare Postat 19 november 2013 Det Àr bra om du kollar att fibrerna inte kommer ut i onödan, kan vara farliga eller irriterande att andas in. Tydligen verkar det som att den nya glasullen inte anses lika farlig lÀngre, som förr i tiden http://sv.wikipedia....wiki/Mineralull Jag har 3 lager fiberduk och 1 lager tyg (lakan) som man kunde blÄsa igenom. Det lÀr nog hÄlla glasfibret pÄ plats!
wellness music Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Det som man bör titta pÄ nÀr man vÀljer ljudabsorberande material Àr dess flödesresistivitet. Den brukar spegla volymvikten rÀtt sÄ bra för de flesta material. Det finns flera tabeller med mÀtvÀrden för olika fabrikat för detta pÄ nÀtet. Stenull Àr vanligt förekommande i föreskrivande led (akustiker) som ljudabsorbent.
Prestige Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Det bÀsta borde ju vara att placera det pÄ gummi istÀllet för isolering om du vill undvika vibrationer? (OT. SjÀlv jobbar jag i byggbranchen och ser inte en enda fördel med glasfiber, det Àr vÀrdelöst material om man jÀmför mot stenull som dammar mindre, isolerar bÀttre, ljudisolerar bÀttre, styvare material, högre smÀltpunkt osv.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.