Jump to content
Annons

Pedalbord/förstärkare? (Brus/knastrar) hjälp uppskattas!


beifeldtarn (oregistrerad)

Recommended Posts

beifeldtarn (oregistrerad)

Tjenare!

Jag köpte för något år sedan ett pedalbord av märket: BOSS modell ME-25 som jag inte har börjat använda förrän nu.

Mitt problem är när jag ska sätta mig och börja lira så knastrar det och brusar något förjäkligt så fort jag kopplar in pedalbordet till förstärkaren men lägger jag handen över alla strängar så försvinner alla missljud, eller om jag lägger bara ett enda finger mot någon utav instrumentkablarna som är inkopplade i pedalbordet. När jag säger att jag lägger ett finger mot någon utav kablarna så menar jag den där "ställningen/strumpan" som ligger runt kabeln. Här är en länk till en bild på en liknande kabel av samma märke då den där "strumpan/ställningen" syns precis vid ändarna på kabeln.

-- Kabeln: http://www.ordermusic.se/produkter/kablar-kontakter/instrumentkabel/lsl10-3m-excelsior

Mina förklaringar är antagligen inte jätte bra men jag hoppas verkligen att ni har fått ett hum om vad för problem jag upplever. Jag testade att köra en 30 sekunders record som det går med pedalbordets funktioner och under tiden jag spelade hördes inget knastrande eller brus så det verkar ju inte störa inspelningen på något sätt men det är fruktansvärt störande då min sambo går i taket på ljudet 😛 och höjer jag volymen så ökar ju knastrandet/bruset givetvis.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel? När jag kopplar någon av kablarna direkt till förstärkaren via gitarren utan pedalbordet som mellankoppling så hörs inget alls, men det är just när pedalbordet är inkopplat.

Så här ser pedalbordet ut: http://c1.zzounds.co...34b3e240bb1.jpg

Och så här ser baksidan ut på pedalbordet: http://bavasmusic.co.../BOSSme-252.jpg

Förstärkaren är en liten Roland Cube 20x: http://www.roland.co...ts/en/CUBE-20X/

Gitarren är en Gibson Les Paul (Traditional) och kablarna jag använder är köpta hos ordermusic och är av märket Black om det säger er något?

Vore så otroligt tacksam ifall någon kunde hjälpa mig att få ordning på det här!

Tack på förhand.

/Simon

Redigerat av beifeldtarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Två saker direkt!

Du verkar ha problem med den lilla jordkabeln som går till ditt stall inuti gitarren.

Testa oxå att ansluta alla dina pedaler samt förstärkare till samma strömuttag.

Allt för att undvika jordbrum.

Gitarren behöver du dock ta till en gitarrtekniker.

Det fixar dom på nolltid.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

beifeldtarn (oregistrerad)

Tack för ditt svar. Jag kom på att jag kunde testa med min andra elgitarr och problemet kvarstår. Detta borde väl innebära att vi kan utesluta din teori om jordkabeln? det kan ju knappast vara jordfel i båda mina elgitarrer 😛 och det är ju aldrig något brus eller knastrande när jag kör någon av gitarrerna rätt in i förstärkaren.

Har du någon mer teori om vad det skulle kunna vara? testade att köra allt i samma vägguttag men det gjorde inte heller någon märkbar skillnad.

/Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

beifeldtarn (oregistrerad)

Ett jätte tack för alla svar hittills. Har inga lysrör hemma, men ska kolla om uttaget är jordat eller inte samt disten ifall det kan ha något med saken att göra, känns inte som det skulle vara oxid men ska kika på det så fort jag kommer hem i eftermiddag. Återkommer!

/Simon

Redigerat av beifeldtarn
Link to comment
Dela på andra sajter

beifeldtarn (oregistrerad)

Godkväll gott folk!

Nu har jag kommit hem och börjat kika lite. Först och främst så var eluttaget jordat. Vad jag testade var att dra ner "drive" på pedalbordet och då minskade både knastrandet och bruset riktigt ordentligt. Så jag antar att problemet ligger där? Kan det ha något med din teori att göra då, Guitar Nilsson?

Är det någon av er som kan förklara varför det blir så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske :-P har du kollat så alla inputs sitter fast i enheten ordentligt? Alltså, att dom inte sitter löst och knastrar på grund av det ? Borde sitta en liten mutter insidan som låser fast både input-jacket samt håller fast va det nu är vad du pluggar in i hålet för att undvika glapp..

snurrig fråga men hoppas du hajjar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

* Hmm..sitter kablarna tajt i input-jacken ?

* Prövat pedalbord/gitarr/utrustning i i annat rum?

* Prövat å vända på kablarna. ?

* Använder du förstärkare/topp till uppsättningen ? förändras knaster och brus om du backar bort från pedalbordet ?

"Pröva dumma saker så man får dumma svar så tar man sig an de uppenbara så det dumma visar sig " =)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...