Jump to content
Annons

8" studio monitor?


Martini

Recommended Posts

Hej.

Ber om ursäkt...Det finns säkert flera inlägg om detta. Fast dom flesta söker billiga bra monitorer..

Jag lägger gärna ribban på närmare 20.000 paret

Har en MacBook Pro

Ljudkort RME Fireface UC

Program Logic

Gör låtar inom Dance, rock, dansband, Tehcno mm mm

Har ett "vanligt" rum på ca 10Kvm.

Vill slippa bas sub

Vill kunna göra bra mixar och kanske hyfsad mastring

Har lyssnat på:

Genelec 8040

Rcf Mytho 8

Adam?

Rcf Mytho8 lät rätt bra. Genelec lite mindre bra, fast baskaggen tjongade riktigt bra där 🙂)

Nyfiken på KRK Expose, Genelec's äldre model 1031??

Vad jag behöver är en spark i rätt riktning pga min beslutsångest 🙂)

Jag förstår att man måste "lära sig" sina monitorer, men prisskillnad måste väl göra något?

Om jag vill få det att låta RIKTIGT bra...Villka studiomonitorer (närfält) väljer jag?

Är det viktigt med inbyggt DSP eller inte??

Dags att komma med i matchen

/martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ADAM A8X enligt min mening - men jag är förstås lite partisk, eftersom jag säljer dem också... 😉

En sak som är viktig när du börjar gå upp på den nivån i monitorer, är att du gör en åtminstone hyfsat bra akustikbehandling för att kunna få fullt utbyte av din investering i monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar Claes 🙂

Jag har hört om Adam och vass diskant som tröttar öronen. Vet du något om det?

Jag lyssnade på Adam (tror det var 7..) på Börsen.

Jämförelsevis med RCF Mytho8 och Genelec8040 lät dom lite dovare i mellanregistert?

Sen vet jag inte om det är en bra grej när man mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med ADAM-monitorer i många år och aldrig hittills upplevt någon jobbig diskant, så det beror nog mer på att folk kanske inte är vana vid att höra alla detaljer i diskanten så tydligt som man gör i dem - och att det kanske uppfattas av vissa som "vass diskant". De modeller jag har kört med själv som huvudsaklig lyssning, är P11A, P33A, A7, A7X och numera S3X-V.

Man behöver förstås lära sig sin lyssning oavsett vilket man väljer, men jag tycker att ADAM-monitorerna tar fram detaljer på ett mycket bra sätt, utan att kamuflera någonting, så det är lätt att lära sig dem.

Det kan vara väldigt svårt att jämföra monitorer i en butik, eftersom det ofta inte finns någon akustikreglering och de olika monitorerna står olika långt från väggar och med olika bredd mellan höger/vänster, lite olika volym och olika inställd rums-eq på monitorerna etc - så det är tyvärr inte alltid man kan lita riktigt på jämförelserna. 🙁

Det finns säkert andra som kommer att rekommendera "sitt" märke på liknande sätt, så ta inte mina ord som någon allmängiltig sanning, utan bara som min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ligger ju bra i pris tycker jag. Nästan för bra? Ska se om dom finns uppsatta någonstans.

S3X-V....jojo...dom har lite annorlunda prisklass 🙂

Ingen som har någon erfarenhet av RCF Mytho?? Dom stack verkligen ut, ljudmässigt på 4Sound.

Har även DSP inbyggt. Om någon har erfarenhet med eller utan det?

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Adam! Älskar diskanten. Som Claes säger - de är tydliga, inte vassa! Fick en helt otrolig aha-upplevelse när vi var och testade olika. Det var liksom som att ta ut öronpropparna!

Haha...Detta är verkligen en spark i en riktning 🙂 Jag får ge dem en chans till. Jag ska kolla vem som har dem uppsatta och lyssna. Tack!!

Jag säljer ett par A7X I ÖREBRO.

Om du är intresserad.

Intressant... Vad har du för pris på dem och varför sälja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du söker 8". Men jag kan tipsa om "SE Egg Munro 150", dessa är sjukt detaljrika och har en fyllig bas. När jag får pengar kommer jag att köpa dom. De kostar ca 16.000:-

http://www.seelectro...gg_Brochure.pdf

Och givetvis med akustikbehandling, jag trodde inte att det spelade så stor roll tills jag testade detta. Nu kommer jag aldrig mixa i ett obehandlat rum igen.. 🙂

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

De som du får mest njutning av köper du.

totalt lur att hävda nåt sånt för monitorer man ska jobba med

man ska klart kunna urskilja olika ljudbilder - det som låter bra ska låta bra, det som låter mindre bra ska låta mindre bra

så mycket detaljer i ljudbilden som möjligt ska representeras på ett så rättvist sätt som möjligt - njutning har inget med saken att göra

njuta kan man göra med sin musikanläggning i vardagsrummet

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

man ska klart kunna urskilja olika ljudbilder - det som låter bra ska låta bra, det som låter mindre bra ska låta mindre bra

så mycket detaljer i ljudbilden som möjligt ska representeras på ett så rättvist sätt som möjligt

Rättvisemärkta högtalare. Jag snor idéen direkt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet att du söker 8". Men jag kan tipsa om "SE Egg Munro 150", dessa är sjukt detaljrika och har en fyllig bas. När jag får pengar kommer jag att köpa dom. De kostar ca 16.000:-

http://www.seelectro...gg_Brochure.pdf

Och givetvis med akustikbehandling, jag trodde inte att det spelade så stor roll tills jag testade detta. Nu kommer jag aldrig mixa i ett obehandlat rum igen.. 🙂

Jag lyssnade på dessa. Vet i och för sig inte vilken model...men dom är helt klart intressanta. Jag antecknar 🙂

Dom går visserligen "bara" ner till 50Hz.... Men det borde räcka?

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

totalt lur att hävda nåt sånt för monitorer man ska jobba med

man ska klart kunna urskilja olika ljudbilder - det som låter bra ska låta bra, det som låter mindre bra ska låta mindre bra

så mycket detaljer i ljudbilden som möjligt ska representeras på ett så rättvist sätt som möjligt - njutning har inget med saken att göra

njuta kan man göra med sin musikanläggning i vardagsrummet

förstår vad du menar men om man inte får en respons på rösten i ett par högtalare

att det låter "stumt" och "platt" så känner jag ingen särskild inspiration alls.

detta är resultatet av för "stadiga" amps och högtalare med låg känslighet som många studiomonitorer har p.g.a att de ska vara slitstarka och inte smickra.

NS10 är känslig i mellan och är omtyckt just därför att man får en bra känsla för hastighet och komposition av låten men andra kan vara otroligt detaljrika men ändå inte ge samma information.

information från musik är inte bara spektralfördelning utan även hur fort de reagerar på transienter och vilket transient (bas, mellan) som tar överhanden vid en hög decibel.

jag mixar hellre på musikaliska högtalare och låter mastraren finlira än sitter med glasögon och labbrock... men det är bara jag

mycket viktigt för mig är det att saker ting låter naturligt snarare än "rent"

den högtalare som sätts på bakom mig med en grov människoröst som skriker åt mig och jag tror att det står en i rummet, den vinner för mig

Low wattage speakers are generally more efficient and produce more output. That's because they have lighter weight components (less moving mass) and less stiff suspension components, allowing the cone to move faster and with more velocity than higher power designs. The lower moving mass and higher compliance also allows the cone to track the waveform better and reduces overshoot and ringing.

---------------

bra tråd om amps och speakers:

http://www.gearslutz...er-wattage.html

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med inbyggt DSP? Börsen sa att skillnaden är stor på tex Genelec 8040 före och efter en scanning av rummet??

En sådan scanning aktiverar bara en inbyggd eq som försöker kompensera för vissa problem i rummet och är något man gör om man redan har fixat så mycket akustikbehandling man kan. Det är alltså ingen ersättning för akustikbehandling, utan ett komplement man kan ta till när det nästan är perfekt - men då behövs det ju egentligen inte, så frågan är om man egentligen vill betala mer för den funktionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan scanning aktiverar bara en inbyggd eq som försöker kompensera för vissa problem i rummet och är något man gör om man redan har fixat så mycket akustikbehandling man kan. Det är alltså ingen ersättning för akustikbehandling, utan ett komplement man kan ta till när det nästan är perfekt - men då behövs det ju egentligen inte, så frågan är om man egentligen vill betala mer för den funktionen...

inte för att motsäga dig - men har du verkligen testat ett sånt system och sett hur långt man kan nå med olika rumförutsättningar?
Link to comment
Dela på andra sajter

nu slog du nog knut på dig själv

Klart trevligt om det låter "kliniskt och rent" men det ska inte vara på bekostnad av musiken.

Jag vill bli involverad i musiken jag mixar och känna med varje musikers känslor.

Inte ha en hinna av "hårdhet och korrektion" mellan mig och musiken som många monitorer kan ha.

(Dessa kanske är helt okej för andra genrer eller för mastring!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart trevligt om det låter "kliniskt och rent" men det ska inte vara på bekostnad av musiken.

Jag vill bli involverad i musiken jag mixar och känna med varje musikers känslor.

Inte ha en hinna av "hårdhet och korrektion" mellan mig och musiken som många monitorer kan ha.

(Dessa kanske är helt okej för andra genrer eller för mastring!)

förstår inte varifrån du fått att en rak återgivning skulle återge ett hårt eller kliniskt intryck

och skulle du hellre missa ett hårt ljud för att din högtalare softar till å gör det skönt för dina öron?

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte varifrån du fått att en rak återgivning skulle återge ett hårt eller kliniskt intryck

och skulle du hellre missa ett hårt ljud för att din högtalare softar till å gör det skönt för dina öron?

Nej spektralfördelning har lite med det att göra

utan det är snarare känsligheten i högtalaren som jag eftersöker.

Jag vill ha en högtalare som nästan hoppar ur gängorna och går sönder om jag spelar 70 db.

Den ska verkligen vara "livlig"

Många studiomonitorer rör sig inte ett skit om man inte pressar på som fan! och allt man hör är ett väsande jävla missljud.

se det som rumpor på män eller kvinnor

vissa vill ha dem tunna och hårda

andra medium och mjuka

andra xl och jättefluffiga (rörliga)

jag vill ha lite feedback när jag kramas helt enkelt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

om du får ur den 70dB får du ur den 70dB

vad far du efter?

Jo. Men skillnaden mellan transienter och dalar kan skilja sig mellan olika element och förstärkare. Jag vill ha så mycket kontur som möjligt. Det innebär lite mjukare högtalare om du inte vill spela jättehögt (så dem får arbeta mera)

Kanske också hänger samman med förstärkare.

Varje högtalare låter ju bäst runt en särskild volym.

Upplever att det krävs hög volym på många för att de ska "blomma ut"

vill ha det där fullstora ljudet även på låg volym.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att motsäga dig - men har du verkligen testat ett sånt system och sett hur långt man kan nå med olika rumförutsättningar?

Jag har inte testat just den som nämndes (men alla sådana funkar med samma princip och är alltså bara en eq med massor av frekvensband), men både KRK Ergo och IK ARC har jag testat (inte i min egen studio, utan hos andra). Jag har också hört liknande uttalanden från flera andra håll, så jag känner mig tämligen säker på detta.

Det är imponerande i början, eftersom man får en klar skillnad, men när man börjar A/B-lyssna mer kritiskt, så märker man att det inte håller - ungefär som man kan bli imponerad vid en första lyssning, av vilken skillnad det blir när man hänger upp lite tyg i ett tidigare helt obehandlat rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat just den som nämndes (men alla sådana funkar med samma princip och är alltså bara en eq med massor av frekvensband), men både KRK Ergo och IK ARC har jag testat (inte i min egen studio, utan hos andra). Jag har också hört liknande uttalanden från flera andra håll, så jag känner mig tämligen säker på detta.

Det är imponerande i början, eftersom man får en klar skillnad, men när man börjar A/B-lyssna mer kritiskt, så märker man att det inte håller - ungefär som man kan bli imponerad vid en första lyssning, av vilken skillnad det blir när man hänger upp lite tyg i ett tidigare helt obehandlat rum...

håller helt med. det enda rumskorrigeringen duger för är att ta bort nån peak i basen på sin höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Watten betyder väl en del....inte bara till att dricka....

När jag läste om ljud för många år sedan, har jag för mig att det sades att, när volymen står på hälften, så levererar förstärkaren renast ljud. När det därifrån skruvas ned, så stryps ljudet och när man skruvar upp, så förstärks ljudet. Alltså förstärkaren låter bäst på halv volym??

Om jag har 200W rms på 10Kvm, lär jag inte kunna lyssna till förstärkarens bästa ljud??

Eller så är jag helt ute och cyklar som vanligt 🙂 ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...