Jump to content
Annons

Hjälp mig få till detta piano-ljud!


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

Jag är mitt uppe i att skriva en piano-ballad, och vill få till ett speciellt ljud. Ljudet jag söker är i stort sett det piano-ljud dom använder i denna låt:

llting låter så oerhört dynamiskt, nästan som det är lite eko på alla instrument. Skall jag lägga en reverb-kanal, eller hur går jag tillväga för att få detta sköna piano-ljud? Använder för övrigt Ivory Standalone 1.5 som Piano VST.

Jag tänkte även passa på att fråga vad det är för bas dom använder? Jag har EWQL Symphonic Orchestra, och antar att det är något likt en contra bassoon som ligger lågt i bakgrunden? Är jag inne på rätt spår?

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Skall jag lägga en reverb-kanal, eller hur går jag tillväga för att få detta sköna piano-ljud?...

...antar att det är något likt en contra bassoon som ligger lågt i bakgrunden? Är jag inne på rätt spår?

Har du provat ? Det är inte förbjudet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du provat ? Det är inte förbjudet 🙂

Jag har provat till viss del, men får inte riktigt till det. Det är definitivt något som saknas, vilket är anledningen att jag postar. 🙂

Kan även tillägga att jag letar efter detta väldigt mjuka piano ljud dom använder. Möjlitvis är detta en speciell VST eller kanske inspelat. Om någon har några tips eller idéer hur man kan "mjuka till" sitt piano i Ivory får ni jätte gärna hojta till!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Ivory själv, men prova att dra ner rejält på velocityn och eq:a fram lite mer mid kanske ?

Skall prova detta när jag kommer hem i eftermiddag! Det borde funka för att få ett lite "mjukare" piano i alla fall. Sen har jag lag på en sustained Double Bass, vilket ger ett rätt så bra bas-ljud för denna stil. Om någon har fler tips så får ni väldigt gärna skriva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att sänka hur "hårt" det slås på pianot, inom cubase. Det hjälpte lite, men då blir ju självklart volymen låg. Jag kan ju höja volymen, men då försvinner det mjuka till viss del.

Någon som kan hjälpa mig? När jag sänker "Max Velocity" i Ivory hör jag ingen skillnad. Är det något annat du menar?

Tack i förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har som sagt inte ivory själv, men att sänka "max velocity" borde ju bara sänka de hårdaste anslagen,

Jag menade att sänka velocityn på "hela paketet", som du redan tycks ha provat. 🙂

Ivory väljer ju vilket sample som ska spelas upp beroende på hur hårt anslaget är,

så du kan behöva sänka ordentligt innan den "växlar ner" till ett "mjukare" sample.

Sen får du som du säger kompensera med volymregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats få till den "mjuka" känslan av pianot! Är väldigt nöjd med det 🙂

Det enda problemet som kvarstår, är att jag vill ha liknande "eko" som det dom använder på sitt pianospel. Jag har provat med både "REVerance" och "RoomWorks" som finns i Cubase, för att lägga på reverb. Det ger faktiskt ingen större skillnad, dock har jag i stort sätt inte ändrat några inställningar på reverbet överhuvudtaget. Hur ändrar jag så jag får ett liknande eko/reverb som dom har?

Tack i förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...