Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man vill skicka en signal (i det hĂ€r fallet en mikrofonsignal) till 2 kĂ€llor vad behöver man dĂ„? Jag har en mikrofon som jag skulle vilja skicka "clean" direkt till ljudkortet men Ă€ven en signal till en effektpedal. Är det nĂ„gon form av en line box jag behöver?

Annons
Postat (redigerat)

Om man vill skicka en signal (i det hĂ€r fallet en mikrofonsignal) till 2 kĂ€llor vad behöver man dĂ„? Jag har en mikrofon som jag skulle vilja skicka "clean" direkt till ljudkortet men Ă€ven en signal till en effektpedal. Är det nĂ„gon form av en line box jag behöver?

Vad Àr det för mikrofon, vill den ha phantom-matning?

Vad Àr det för ljudkort?

Vad Àr det för effektpedal?

Ska du spela in eller Àr det för livebruk?

Troligen behöver din pedal line-nivÄ pÄ insignalen och dÄ mÄste mikrofonsignalen förstÀrkas först, kanske kan du kan anvÀnda ditt ljudkort till detta om du kan routa signalen till en ledig utgÄng (möjligen lÄngsökt), kanske har du en mixer som ligger och skrotar, kanske har du en extra micpreamp.

Spelar du in kan du möjligen lÀgga pÄ pedalen i efterhand

Redigerat av laban1
Postat

Vad Àr det för mikrofon, vill den ha phantom-matning?

Vad Àr det för ljudkort?

Vad Àr det för effektpedal?

Ska du spela in eller Àr det för livebruk?

Troligen behöver din pedal line-nivÄ pÄ insignalen och dÄ mÄste mikrofonsignalen förstÀrkas först, kanske kan du kan anvÀnda ditt ljudkort till detta om du kan routa signalen till en ledig utgÄng (möjligen lÄngsökt), kanske har du en mixer som ligger och skrotar, kanske har du en extra micpreamp.

Spelar du in kan du möjligen lÀgga pÄ pedalen i efterhand

Det Àr för inspelning i studio.

Mikrofonen Àr en Studio project B1 (kondensatormick)

Ljudkortet ett Motu Ultralite

Effektpedalen: TC-Helicon Harmony M http://www.google.se/imgres?um=1&sa=N&biw=1024&bih=543&hl=sv&tbm=isch&tbnid=J1eV5ji7x9RM3M:&imgrefurl=http://www.long-mcquade.com/products/5600/&docid=RMocP_yAUrb3wM&imgurl=http://www.long-mcquade.com/files/5600/lg_harmonym.jpg&w=600&h=600&ei=WqBBUoexOcXa4ATo8IHQBA&zoom=1&iact=hc&vpx=190&vpy=182&dur=2672&hovh=225&hovw=225&tx=158&ty=120&page=1&tbnh=114&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0,i:84

Mikpreamp: Studio project VBT-1

AlltsÄ det jag vill göra Àr att skicka sÄngaren/sÄngerskans "signal" till 2 stÀllen. Dels vill jag ha en signal som skickas till min Preamp och sedan till ljudkortet. Sen vill jag ha en som skickas till min effektpedal, TC-helicon Harmony M. Harmony M Àr i sin tur kopplad till mitt piano via midi och med hjÀlp av den kan jag direkt göra stÀmmor. Signalen ska senare vidare till en ny kanal pÄ ljudkortet.

Postat

Du kopplar in micken till din Studio project VBT-1

DÀr trycker du in knapp för phantom matning eller om det stÄr +48

Du kan skicka samma förstÀrkta mic signal ut ftÄn XLR och tele out pÄ baksidan (samtidigt)

tele signalen kan du lÄta gÄ till Line in pÄ ditt ljudkort (ta ej mic-ingÄngen

för dÄ fÄr du ytterligare en preamp i signalkedjan. )

Den andra XLR signalen till din effekt. koppla inte in phantom pÄ denna.Ett problem Àr att signalnivÄn nu Àr lite hög, din effekt förvÀntar sig en svag micsignal, sÄ stÀll ner förstÀrkningen till noll och höj sakta sÄ du inte överstyr din effekt. Alternativt kanske du kan stÀlla olika signalnivÄ i din effekt i ngn meny eller sÄ.

Sedan vidare via en line out eller bÄda (om du har stereo effekt) till ditt ljudkort line in

Ett alternativ:

Kolla manualen pÄ din effekt om du kan skicka en processad signal ut pÄ till line out R och en oprocessad pÄ t ex line out L, dÄ fÄr du en enkel lösning,

Koppla in micken direkt till din effekt och koppla pÄ phantom. osv..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.