Jump to content
Annons

Adam a77x


sp0ven (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
sp0ven (oregistrerad)

Det är en tvåvägs högtalare!

Så du inte lurar dig själv bara för att det sitter tre högtalarelement i lådan.

Piiiz!

/Mojje

Inte ett bra "trevägssystem" då alltså 😛

Men tysken skrivere ju det, och alla recensioner...

Adam A77X (a), active 3-way studiomonitor (a= left speaker), 2x 7" 100W Carbon sub-/midwoofer, 1x 50W X-ART tweeter, thomann Controlpanel for Input Sensitivity, High shelve > 5 kHz, Low shelve < 300 Hz and Tweeter gain, Input connectors: XLR and RCA, Frequency response: 38 Hz - 50 kHz, THD 90dB/1m > 100 Hz:<=0.5 %, Long term output: >=114 dB, Max. peak: >= 122 thomann dB, Crossover frequencies: 400 / 3000 Hz, Input impedance: 30 KOhm, Dimensions: 235 x 530 x 280 mm, Weight: 12,8 kg

"The woofers do not cover the same frequency bands: while both of them are responsible for the (sub-) bass frequencies up to about 400Hz, only one of them reproduces the midrange. This prevents interferences between the two drivers."

Betyder detta att dom är någon hybrid mellan tvåvägs och trevägs? Trodde det var såhär ett trevägssystem fungerade..

Redigerat av sp0ven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - 2-vägs med inbyggd sub, kan man väl säga ungefär... Det ena baselementet går upp till 400Hz, där det andra tar vid.

Hur långt ifrån monitorerna sitter du? Liggande modeller ger lite fel i stereobilden om man inte sitter tillräckligt långt ifrån dem. Hörseln är ju känsligare i horisontalplanet än i vertikalplanet, så det kan vara lite klurigt. Det är av den orsaken jag välde S3X-V istället för S3X-H. Har tidigare haft bl a P33A, som var liggande - och där upplevde jag just detta med stereobilden som blev lite skev. Jag hade behövt backa kanske 1.5-2m för att jämna ut det, men det är det inte plats till i mitt krypin...

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Nja - 2-vägs med inbyggd sub, kan man väl säga ungefär... Det ena baselementet går upp till 400Hz, där det andra tar vid.

Hur långt ifrån monitorerna sitter du? Liggande modeller ger lite fel i stereobilden om man inte sitter tillräckligt långt ifrån dem. Hörseln är ju känsligare i horisontalplanet än i vertikalplanet, så det kan vara lite klurigt. Det är av den orsaken jag välde S3X-V istället för S3X-H. Har tidigare haft bl a P33A, som var liggande - och där upplevde jag just detta med stereobilden som blev lite skev. Jag hade behövt backa kanske 1.5-2m för att jämna ut det, men det är det inte plats till i mitt krypin...

Okej, inte ett renodlat trevägssystem då alltså?

Mja, har läst att sweepspoten blir väldigt tight när man kör liggande iofs. Men trodde det var ett"problem" om man ville ha större kritisk lyssningsyta...

Sitter ca 1,6m från monitorena. Men byter till en större lokal snart..

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Mina S3X-V är ruggigt bra, men jag antar att de kanske ligger i lite "fel" prisläge...?

Njae, inte direkt. Du säljer adam va?

Vad har du för priser i förhållande till tex thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som använder sig av ett trevägssystem som kanske kan rekomendera något??

Jag har 80-tals passiva JBL L50,

http://audio-database.com/JBL/speaker/l50-e.html

gillar dem enormt. Köpte mina beg med nya skumkanter för 2000 kr, var ett par till salu på Blocket nyss för 2500.

Det finns nya ungefär likadana

http://se.jbl.com/jb...nitor-4307.html

Bra med passiva monitorer är att det är enkelt o billigt att köpa ett andra-par högtalare, jag har nyss köpt små envägs "middiga" Avantone Mixcubes av Claes för detta ändamål.

De två systemen plus en aktiv sub och bra öppna mixlurar i form av HD600 o DT990 Pro gör att jag tycker mig ha så bra lyssningsprylar jag behöver, drömmer inte ens om nåt dyrare.

Driver dem med en Yamahaförstärkare som en speciell mono subutgång till den aktiva subben.

Det låter ruggigt bra...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, inte direkt. Du säljer adam va?

Vad har du för priser i förhållande till tex thomann?

Prisdiskussioner passar visserligen inte så bra i forumet, men om det ligger för högt i webshoppen, så är det bara för mig att tjata lite på distributören, så går det nästan alltid att fixa samma eller åtminstone hamna nära samma pris. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Prisdiskussioner passar visserligen inte så bra i forumet, men om det ligger för högt i webshoppen, så är det bara för mig att tjata lite på distributören, så går det nästan alltid att fixa samma eller åtminstone hamna nära samma pris. 🙂

jag förstår 😉

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...