Jump to content
Annons

Räcker strömmen? (nätaggregat)


Starsailor

Recommended Posts

Nu har jag hört mig för hos flera olika personer som arbetar med datorer/musik ang om ett 400W nätaggregat är tillräckligt för den dator jag är på väg att köpa. Vissa tycker det är absolut tillräckligt medan andra tycker att det kan vara lite klent. Fler åsikter uppskattas!

 

Aggregatet ska räcka till en i7 CPU, en SSD, två interna 3.5"-diskar och ett ASUS moderkort. Inget separat grafikkort kommer användas och datorn ska enbart användas till ljudapplikationer. Fullständig spec: http://www.inet.se/k...slutgiltig-spec

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag-vill-beställa-datorn-imorn-bump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullt tillräckligt. Ingen anledning till oro alls.

Det är mest processor och grafikkort som drar ström - om du inte har massa strämkrävande USB-enheter o sånt. Och 400W räcker till flera såna enheter.

Har Fractal Integra 400W själv, funkar problemfritt. Se till bara så du inte får Qtek eller nåt skitmärke. Stabilitet är nyckelordet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en i7, 4 HD på totalt 3,5 TB (ingen SSD), Grafikkort på 1GB, 16 GB RAM etc, med ett aggregat på 300 W, vilket hittills har fungerat smärtfritt. Vad jag förstår är det av större betydelse att aggregatet ger tillräckligt med kraft till ledningen på 12V, som försörjer de stora komponenterna i burken. Kan tydligen variera en smula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalas, då blir det beställning ikväll!

I den spec jag satt ihop har jag som nätaggregat valt Be quiet! Straight power E9 400W 80+ Gold. Den ska nog ge tillräcklig stabilitet. Den är effektiv och tyst dessutom. Att den ger tillräckligt med kraft till 12V-ledningen räknar jag med. Funderade först på L8-serien, men tyckte E9 verkade bättre.

Vad jag vet kommer jag inte använda några speciellt strömkrävande USB-prylar. Ljudkort, klaviaturer och controller. Skulle det mot förmodan skita sig kan man ju köra nån enhet med extern strömförsörjning. 🙂

Tack för alla svar, de uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...