Andréas Hall Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Hej Har en Ashdown Chorus Plus-pedal som är ganska högljudd, ett tungt svepande ljud som hörs väldigt tydligt när man inte spelar, men även kan bryta igenom vid spel. Funderar på att skaffa en "noise reduction"-pedal av något slag för att bli av med oljudet, någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Tips på pedal mottages också tacksamt Mvh Andréas
Guitar Nilsson Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Hörs det för mycket även när du har full volym på gitarrens pottar, o spelar för fullt på den med, då är det nog ganska hopplöst att få bort ljudet. Det du tänker på är nog en "noisegate"-pedal, men den funkar så att den stänger av ljudet helt tex i break, när man inte slår på strängarna. Det kanske finns nåt annat, men inget jag känner till.
CHAE Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 (redigerat) Hej Andréas Hall, precis som Nilsson varit inne på är en noise gate-pedal något kan du överväga att köpa. Finns några stycken på marknaden men jag skulle rekommendera; antingen BOSS NS-2:a eller ISP Decimator. Även MXR har två stycken noise gate:ar, M195:an och M135:an som är riktigt trevliga 🙂 Några av de här pedalerna (BOSS NS-2 och MXR M195) har även loopar för att sätta de mest högljudda pedalerna i medan de andra är opåverkade. Vänligen, CHAE Redigerat 31 augusti 2013 av CHAE
CHAE Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Jo lyssna på CHAE, han kan ALLT om pedaler. 😑 😊🥰 Effektpedaler är kärlek och poesi 🙂
Andréas Hall Postat 31 augusti 2013 Trådstartare Postat 31 augusti 2013 Hej och tack! Gör det någon skillnad att jag spelar bas? Kör med passiv Fender Jazzbas, aktiv MusicMan Stingray och aktiv Dean Edge 5-strängad bandlös... MXR M195 ser najs ut 🙂
CHAE Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 (redigerat) Hej och tack! Gör det någon skillnad att jag spelar bas? Kör med passiv Fender Jazzbas, aktiv MusicMan Stingray och aktiv Dean Edge 5-strängad bandlös... MXR M195 ser najs ut 🙂 Ser ingen anledning till att den skulle fungera sämre till bas 🙂 M195:an är klart trevlig. Framförallt loopen gör sig bra om man inte vill sätta noise-pedalen sist i kedjan och riskera att få tonesucking. Väldigt smidigt. Nu har jag har den uppsättningen på mitt "drive- och volym"-bord med T-Rex Möllern, Jekyll & Hyde, M77:an och (Monte Alumms-moddade) SD-1:an i NS-2:ans loop medan resterande pedaler (Boss Volympedal, CryBaby och Korg-stämmisen) är "opåverkade". Vänligen, CHAE Edith: meningsbyggnadsfel och savtfel Redigerat 31 augusti 2013 av CHAE
Andréas Hall Postat 31 augusti 2013 Trådstartare Postat 31 augusti 2013 Kanon! Tack för hjälpen! Får helt enkelt testa 🙂 Mvh Andréas
CHAE Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Kanon! Tack för hjälpen! Får helt enkelt testa 🙂 Mvh Andréas Återkom gärna och återkoppla i tråden när du testat färdigt och om det vart något pedalköp 🙂 Vänligen, CHAE
Neosus Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Jag skulle nog köpa en bättre Chorus-pedal istället! Det ska ju vara tyst om den när det inte spelas något! 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.