Jump to content
Annons

Glejs - Webcam


Betyg  

11 röster

  1. 1. Betyg

    • 1 Dålig
      0
    • 2
      4
    • 3
      2
    • 4
      3
    • 5 Skitbra
      0


Recommended Posts

*LÅTNAMN: Webcam

*ARTIST/GRUPP: Glejs

*GENRE: Electropop/clash

*LÅTLÄNGD: 4:26

*KOMPOSITÖR: Glenn Liljestrand

*PRODUCENT: Glenn Liljestrand

*EV. MEDVERKANDE:

*INSPELNINGSÅR: 2005

*FORMAT: mp3

*STORLEK: 6,11

*STATUS: Så gott som klar (tror jag)

*LÅTLÄNK:glejs - webcam

Hej, här är min första post på detta forum. 🙂

Electropop-dänga med vocodersång. Hoppas på lite feedback här.. Är otroligt nojig när det gäller mixning/mastring, så alla kommentarer är guld värda för mig.

MVH,

Glenn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja ... så här tunt och tråkigt lät det inte ens 1981. På något sätt känns det som Karl Bartos försök att leka Kraftwerk; texten känns så klyschig att jag tar mig för pannan. Dock finns det en ganska skön stämning någonstans i låten, även om den döljs väl i kassa och tunna ljud och trummor.

Mitt förslag är att du fimpar de lökiga syntljuden, använder djupare basar och andra trumljud och din lycka är gjord.

Taskigt? Trösta dig med att det som sagt finns några sköna harmonier i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kritiken, AndyPandy. Som sagt så litar jag inte alls på mig själv när det gäller mixning och allt vad det innebär. Basgången är förmodligen helt ok egentligen, men jag är jätterädd för "muller".. skär nog bort alldeles för mycket låga frekvenser.

Årtalet du nämner är precis rätt. Har försökt få det hela att låta "gammalt". Trumljuden jag använder är väldigt enkla, men jag kommer köra vidare på dem ändå. Har 4-5 låtar till på g med nästan exakt samma uppsättning ljud 🙁

Fetare ljud ska jag försöka ha till framtida projekt dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola.. Näe.. Jag tycker AndyPany var lite väl elak med dig nu. Jag lyssnade på låten också.. Lyssnar faktiskt. nu.. Mixen är det inte nåt fel alls på ju. Bra separtion och nivåerna är helt ok. Jag gillar det korta rumreverbet du har också.. Bara så att man antyder det.. Helt ok.. 🙁 Själva Introt var lite lurigt dock.. Inte lika cleant som då melodin kom igång.. Lite brus och hack va? Musikaliskt är det alltid svårt att tycka saker då smaken är delad precis som vissa för en själv, utan spegel, ganska osynliga kroppsdelar.

Jag säger som det är.. Mycket sämre låtar har blivit heta hits på radion ju.

Om jag hade hört den låten i början av 80-talet skulle jag köpt kassetbandet direkt.. (jag hade bara kasettbandare i bilen då)

Du ska inte ha dåligt självförtroende för dit mixande i alla fall.. Det är bra.. Och låten är ok också.. Lite naiv i mina öron men det kanske är meningen också.. Det är en kul låt ju! 😄

Fortsätt som du gör och tro på dig själv.. Det låter helt ok!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Hej Glenn, och välkommen!

jag tycker texten var söt, och harmisarna var bitvis helsköna. Kul att höra något riktigt avskalat och enkelt. Jag tycker du ska våga gå steget längre och göra det än mer enkelt. spara mer på melodierna. men likväl - bra jobbat 🙁

.. och så väntar vi såklart med spänning på andypandys geniuna 81-låtar efter den här stadiga smakuppfostran.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. och så väntar vi såklart med spänning på andypandys geniuna 81-låtar efter den här stadiga smakuppfostran.

Nag, nag, nag ... jag lägger väl upp en låt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
.. och så väntar vi såklart med spänning på andypandys geniuna 81-låtar efter den här stadiga smakuppfostran.

Nag, nag, nag ... jag lägger väl upp en låt då.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tråkigt, oengagerat & väldigt dåligt.

Det finns väl nåt annat du är bra på som du kan göra istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt, oengagerat & väldigt dåligt.

Det finns väl nåt annat du är bra på som du kan göra istället?

Nej, Danny. Jag älskar att skapa små låtar, jag kommer inte sluta med det.

Fast om jag inte lagt av med fotbollen när jag var 17 hade jag säkert varit

italienproffs nu. 😛

Tack för alla kommentarer, positiva som negativa! Och självklart är det en

ironisk bild som målas upp i denna låt. Har försökt hålla den så minimal,

datanördig och enkel som möjlig! 😄

Huka er, för övriga låtar till detta "webcam-demo" är ännu mer fjantiga. Samspelet mellan

människa och maskin är ett återkommande ämne (ja, jag vet att det har gjorts förr),

need I say more.. 😄

Mvh,

Glenn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Danny. Jag älskar att skapa små låtar, jag kommer inte sluta med det.

Fast om jag inte lagt av med fotbollen när jag var 17 hade jag säkert varit

italienproffs nu. 😄

Tack för alla kommentarer, positiva som negativa! Och självklart är det en

ironisk bild som målas upp i denna låt. Har försökt hålla den så minimal,

datanördig och enkel som möjlig! 🙂

Huka er, för övriga låtar till detta "webcam-demo" är ännu mer fjantiga. Samspelet mellan

människa och maskin är ett återkommande ämne (ja, jag vet att det har gjorts förr),

need I say more.. 🙂

Bra att du står på dig!

Dock vill jag säga att vi inte behöver fler datanördar, utan färre. Mycket färre. Och det säger jag efter att ha jobbat med programmering i 7 år. Brr! 🙂

Lycka till i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog tyvärr också att det är lite för retro. Kanske skulle fungera bättre om du blandade in lite mer moderna ljud. 🙂

Retro? Så vitt jag minns lät det aldrig så som den här låten gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Danny. Jag älskar att skapa små låtar, jag kommer inte sluta med det.

Fast om jag inte lagt av med fotbollen när jag var 17 hade jag säkert varit

italienproffs nu. 😄

Tack för alla kommentarer, positiva som negativa! Och självklart är det en

ironisk bild som målas upp i denna låt. Har försökt hålla den så minimal,

datanördig och enkel som möjlig! 🙂

Huka er, för övriga låtar till detta "webcam-demo" är ännu mer fjantiga. Samspelet mellan

människa och maskin är ett återkommande ämne (ja, jag vet att det har gjorts förr),

need I say more.. 🙂

Bra att du står på dig!

Dock vill jag säga att vi inte behöver fler datanördar, utan färre. Mycket färre. Och det säger jag efter att ha jobbat med programmering i 7 år. Brr! 🙂

Lycka till i alla fall!

En stilla undran bara...Vad har Glejs målsättning med sin låt som är "att hålla den så minimal, datanördig och enkel som möjligt" att göra med att du har varit programmerare i 7 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

En stilla undran bara...Vad har Glejs målsättning med sin låt som är "att hålla den så minimal, datanördig och enkel som möjligt" att göra med att du har varit programmerare i 7 år?

Under 7 år träffar man mången datanörd om man ägnar sig åt programmering. Hade jag haft ett trollspö hade jag trollat bort dem alla, samt deras datanördiga musik.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog tyvärr också att det är lite för retro. Kanske skulle fungera bättre om du blandade in lite mer moderna ljud.  😉

Retro? Så vitt jag minns lät det aldrig så som den här låten gör.

Förlåt då jag fattade inte att det var din låt? I mina öron låter det väldigt retro iallfall. retro som i "jag har hört det tusen gånger innan Kraftwerk 1987 jag har en trummaskin"

Det var inte uselt. Jag kan förstå retro också. Men lite roligare skulle jag nog vilja att det skulle vara för att det skall tilltala mig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt.. den känns lite spretig ibland, samt att trummorna känns lite väl hetsiga bitvis.

Ett strukturerat arr och strukturerade trummor till en såpas strukturerad genre är vad jag efterlyser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog tyvärr också att det är lite för retro. Kanske skulle fungera bättre om du blandade in lite mer moderna ljud.  😄

Retro? Så vitt jag minns lät det aldrig så som den här låten gör.

Förlåt då jag fattade inte att det var din låt? I mina öron låter det väldigt retro iallfall. retro som i "jag har hört det tusen gånger innan Kraftwerk 1987 jag har en trummaskin"

Det var inte uselt. Jag kan förstå retro också. Men lite roligare skulle jag nog vilja att det skulle vara för att det skall tilltala mig. 🙂

Jag röstar oxå på "retro" (men jag är väl en "datanörd" 😄 ) ... trots att webcam inte fanns på 80-talet (men jag minns en låt med Buggles "I am a camera")!? 😄

För mera Kraftwerk-retro:

Scream the robots

Link to comment
Dela på andra sajter

För mera Kraftwerk-retro:

Scream the robots

Kapa inte andras demotrådar, Fransson. Det är ocoolt.

Sorry, det var inte meningen som "smyg-reklam" utan ville bara sprida mera Kraftwerk-inspiration ... 😄

(Jag brukar själv leta upp vad andra "kommentatorer" har gjort själva ...)

Men jag får väl sluta om det inte uppskattas!? 😄

Redigerat av ifransson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...