Jump to content
Annons

Allmänna åsikter om bra digitalpianon?


vildadentilda

Recommended Posts

Hej alla människor. Jag undrar: Vad tycker ni om märket Korg?

Jag ska köpa ett digitalpiano snart och det får inte vara för dyrt. Alltså inte mer än typ 7000. Jag har spelat i 7 år, vill alltså inte ha en keybord från Clas Ohlsson för 650 spänn. Ni fattar grejen alltså 😎

Jag har inte så stor erfarenhet av digitalpianon för Korg och Yamaha är de ända jag har spelat på, och det är inte så mycket. Tyyyp. Ge mig lite råd om vad som är ute och inne guys 😎 Haha

Redigerat av vildadentilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv spelar jag inte piano direkt. Men lillebrorsan köpte någon modell från Technics som han har varit väldigt nöjd med. En keyboardist i mitt tidigare band VII Gates hade också ett Technics stagepiano i början som han gillade. Sen köpte han ett Roland A90.

Yamaha och Korg är såklart bra och beprövade märken. Andra som kan vara värda att kolla upp (i alla fall om man letar begagnat) kan vara Roland, Kurzweil och Clavia.

Hittar man något piano man är nyfiken på brukar det oftast funka fint att googla på "<modellnamn> review". Finns även dedikerade recensionssidor som t ex den här.

Sen tycker jag man ska våga lita på sin egen bedömning. Traska in i en musikaffär och be att få provspela några olika modeller och lyssna på din egen magkänsla. Vilket känns roligast att spela på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha P-105 är jag riktigt nöjd med.

Av alla jag testade, så var den absolut skönast att lira på.

Och då testade jag även dom som kostade tre gånger så mycket

P35 och P105 har, om jag minns rätt, indentisk pianomekanik. Skillnaden är vilka ljud som erbjuds, och anslutningsmöjligheter (usb), och kanske hur inbyggda högtalarna låter. ...Om detta är värt det högre priset på runt 1800kr mer? Jag tycker inte det. Jag använder bara pianoljud, och P35 lät väl rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad det är du prioriterar, ljud eller spelkänsla? Och vad du ska använda det till? Det skulle vara lättare att ge råd om vi visste det. Det är lite skillnad om du "bara" ska sitta hemma och öva, med eller utan hörlurar eller om du behöver ett stagepiano för livebruk. Som Erik dP var inne på kanske det inte ger dig så mycket med lite bättre inbyggda högtalare oavsett om du ska spela hemma eller ha med live. Då är det kanske bättre att lägga pengarna på någon med bättre mekanik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...