Jump to content
Annons

Usb2 vs firewire


guranisten

Recommended Posts

Om jag inte får ordning på allt j...ä brum och missljud från mitt apogee duet så åker skiten ut och jag köper ett annat. Eftersom jag kört med firewire till duet kortet, så undrar jag hur ett kort med usb 2 funkar ( rme babyface ). Har en imac från 2010 med snow leopard installerat.

Är usb2 lika stabilt nm som firewire?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är nog ingen skillnad i stabilitet i detta fallet. Däremot är jag rädd att du inte kommer att bli kvitt brum och missljud om du byter till Babyface då ljudkorten är rätt lika varandra. Brum och missljud får du säkerligen ifrån hur du kopplat in dina analog prylar till ljudkortet. Kör du balanserat t.ex etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sammanställt ett gäng olika störningar och förslag på åtgärder i denna Wiki-artikeln, så du kan ju se om något där kan hjälpa: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Usb2 är nog inte att föredra frmför fw om det däremot hade varit usb3 då hade det varit annorlunda. Det måste vara kablarna eller nåt som är fel inte själva gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gjorde ett litet test.

Dragit ur allt utom ström till imac och monitorerna. Knäppte på monitorerna men inte dator. Den lilla lampan på duet kortet som indikerar out börjar blinka och det är något som monitorerna tar upp och ger en störning i takt med att lampan blinkar. Har dragit tillfällig jord från kök.

Störningen hörs i båda monitorerna men betydligt mer i den ena. Provade att flytta runt ljudkortet utan nån skillnad. Flyttade även runt kablarna mellan ljudkort och monitorerna utan nån skillnad

Redigerat av guranisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Det verkar ju vara ljudkortet som har sagt upp sig.

Och hur låter det om du lyssnar i lurar på kortet?

Nope tvärs om! Ljudkortet är ju inte ens aktivt (i o med att datorn och USB inte ens är aktivt).. Det är något med den analoga kopplingen som är fel.. Verkar som ett jordfel. Även om du byter till ett RME Babyface och behåller samma kopplingar kommer felet att fortsätta! När du bara har strömmen på till dit duett och den blinkar att det stör så kommer störningen fårn den analoga kjedjan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope tvärs om! Ljudkortet är ju inte ens aktivt (i o med att datorn och USB inte ens är aktivt).. Det är något med den analoga kopplingen som är fel.. Verkar som ett jordfel. Även om du byter till ett RME Babyface och behåller samma kopplingar kommer felet att fortsätta! När du bara har strömmen på till dit duett och den blinkar att det stör så kommer störningen fårn den analoga kjedjan..

Även fast datorn inte är på verkar det ju som om ljudkortet får spänning genom firewire porten pga störningen, eller tänker jag fel? När jag sätter på datprn, slutar out dioden på ljudkortet att blinka och störningen upphör.

Vad menar du med den analoga kopplingen? Har som sagt ingenting inkopplat mer än de aktiva monitorerna och datorn.

Funderar ändå på om det kan vara någon form av glapp i porten till ljudkortet, där man kopplar in breakout kabeln ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även fast datorn inte är på verkar det ju som om ljudkortet får spänning genom firewire porten pga störningen, eller tänker jag fel? När jag sätter på datprn, slutar out dioden på ljudkortet att blinka och störningen upphör.

Vad menar du med den analoga kopplingen? Har som sagt ingenting inkopplat mer än de aktiva monitorerna och datorn.

Funderar ändå på om det kan vara någon form av glapp i porten till ljudkortet, där man kopplar in breakout kabeln ?

ja det är nog värt att kolla så inte något stift på kontakten mellan dator och breakout boxen är böjt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...