gypsycamp Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Hejsan, tänkte kolla om någon har använt 45 x 90 träreglar i ett fribärande undertak med lyckat resultat med ett spann på ca 3.5, med 3 lager gips. Det blir ungefär 30 kg i vikt per kvm2, jag antar att det är i det klenaste lagret och risken finns att taket börjar svikta.
wellness music Postat 31 juli 2013 Postat 31 juli 2013 Hejsan, tänkte kolla om någon har använt 45 x 90 träreglar i ett fribärande undertak med lyckat resultat med ett spann på ca 3.5, med 3 lager gips. Det blir ungefär 30 kg i vikt per kvm2, jag antar att det är i det klenaste lagret och risken finns att taket börjar svikta. Du kommer få några mm nedböjning vid 95x45 även om du bygger med c/c 600. Jag skull nog ha gått upp till 145x45. Om inte konstruktionshöjden tillåter det kan du skruvlimma 12 mm K-plyfa på sidorna om 95x45. Kolla även om din brädgård har konstruktionsvirke (K 24) som är starka än vanligt regelvirke.
gypsycamp Postat 1 augusti 2013 Trådstartare Postat 1 augusti 2013 Well, den ursprungliga planen var att använda 70mm förstärkningsreglar, vilka klarar ett spann på 3.5 m med 3 lager gips utan att bygga allt för mycket på höjden. Håller som bäst på att påbörja ett större bygge i en lokal med standard 2.4m i takhöjd. Plyfa idéen är ett smart alternativ. Tack för tipset med konstruktionsvirke! Så här ser lokalen ut. 4 kontrollrum samt ett liverum med vocbås.
Dr Arthur Krause Postat 1 augusti 2013 Postat 1 augusti 2013 Limmade osbskiva med konstruktionlim på ovansida på 70x45 regel cc 30 samt två lager gips skruvlimmat under med ett spann på 3 meter. Det blev inte mycket till nedböjning på det taket.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.