Jump to content
Annons

preamp till ljudkort?


knop3se

Recommended Posts

Hmm går det bra att koppla från mikpreampen till mic ingången i ljudkortet eller ska man koppla till line in? och isåfall..vilken kabel? för det är väl mono från preampen och det är ju stereo in på ljudkortet (mic ingången är ju mono så det borde vara enklast att köra XLR från preampen till tele (mic) ingångenpå ljudkortet förutsatt att man stänger av ljudkortets inbyggda skitmicstärkare))

Mitt ljudkort: Terratec dmx 6fire 24/96

bild: http://www.terratec.it/prodotti/schede_aud...nd%20Module.jpg

Jag hade tänkt köpa:

Mic: ADK A51e

Preamp: Behringer Ultragain MIC 200

Mvh

Knop

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis!

Du kan köra in signalen via mik-ingången, bara du stänger av skitförstärkaren och phantommatningen. En XLR-till-Tele funkar kanoners.

Du kan även använda line-ingången. Det spelar ingen roll.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack! Då blir det alltså en XLR-XLR kabel mellan mic och preamp och XLR-TELE från preamp till ljudkortet :-)

men jag fattar inte riktigt det dära med balanserade obalanserade kablar/kontakter? nåt jag bör vara varsam om i mitt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vet att allt i signalkedjan är balancerat ska du givetvis använda sånna kablar. En balancerad kabel är egentligen en stereo-kabel som man använder som en monokabel.

Kolla i manualen på preampen och ljudkortet, där står det om de är balancerade eller ej. Om någon av dem inte skulle vara balancerad så kan du inte heller köra balancerat.

Ge mig ett pris i forumets bästa förklarare! >_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...