Jump to content
Annons

Tips om sajt för mixning.


Recommended Posts

Tja då var man väl färdig. Rätt kul låt att mixa, bra driv och mycket energi. Export nu, lyssna i morgon med friska öron, sen ladda upp! Tycker dock det är lite synd att det inte finns nån rekommendation gällande vilken LUFS/RMS man ska lägga sig på.

/Jon

Kul! Spännande!

Min mest använda kommentar på indaba vad gäller väldigt många andras mixar är just gällande för hårt jobbande "brick wall limiters". Läskigt att se hur många som förstör sin mix. Du har säkert också hört några vid det här laget. En del mixar behöver man bara se på vågformen för att trilla baklänges.

Eftersom dom själva har sagt att det ska vara dynamiskt så bör man kanske inte låta limitern ta allt för hårt.

Nu ska jag klicka på "Follow"-knappen på indaba, och följa dig 🙂

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min mest använda kommentar på indaba vad gäller väldigt många andras mixar är just gällande för hårt jobbande "brick wall limiters". Läskigt att se hur många som förstör sin mix. Du har säkert också hört några vid det här laget.

Har faktiskt bara lyssnat på din 🙂 Samt originalmixen då, eller vad man nu ska kalla deras slask. Ville inte bli för påverkad av andra.

Jo lite spännande blir det allt, även om denna typen av tävlingar alltid är snudden på lotteri. Men visst, man får väl anta att de väljer den mix de tycker låter "bäst" - Av de mixar de orkar lyssna på dvs.

La min volym som att den stämde någorlunda överens med deras slask i alla fall, även om den redan var rätt hårt pressad. Klarade mig under 2-3db på starkaste peakarna i alla fall. Hade helst laddat upp en variant helt utan limiter, men vågar inte. 😉

Kanske tar o laddar upp den idag trots allt...

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt bara lyssnat på din 🙂 Samt originalmixen då, eller vad man nu ska kalla deras slask. Ville inte bli för påverkad av andra.

Jo lite spännande blir det allt, även om denna typen av tävlingar alltid är snudden på lotteri. Men visst, man får väl anta att de väljer den mix de tycker låter "bäst" - Av de mixar de orkar lyssna på dvs.

La min volym som att den stämde någorlunda överens med deras slask i alla fall, även om den redan var rätt hårt pressad. Klarade mig under 2-3db på starkaste peakarna i alla fall. Hade helst laddat upp en variant helt utan limiter, men vågar inte. 😉

/Jon

Äh, det blir till att lita på att Telefunken och Rusted Root har bra och utvilade öron, och att dom vet vad dom vill ha, samt att dom sållar bort de värsta (mindre bra) mix-versionerna, för det finns en uppsjö faktiskt, vilket du lär höra själv sen 🙂

Det blir nog bra, det är ju som du säger lite av ett lotteri när man inte vet vad som önskas av mixen i fråga, så vi får väl hoppas på lite tur också då 🙂

Lycka till nu!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till nu!!

Tack, nu kan man lyssna på mitt bidrag: http://indaba.us/qV73

Då önskar jag alla lycka till och ger mig själv en extra lyckospark i baken. Kan väl i ärlighetens namn säga att jag är ganska ointresserad av att höra de andras bidrag nu efter att ha mixat denna 12 min långa kackafori. Men man får väl dra sitt strå till stacken och kommentera lite. 🙂

Fråga: Hur snabbspolar man bidragen, räcker ju ofta att man hör introt och sen hur gitarrerna resp. sången ligger.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, nu kan man lyssna på mitt bidrag: http://indaba.us/qV73

Då önskar jag alla lycka till och ger mig själv en extra lyckospark i baken. Kan väl i ärlighetens namn säga att jag är ganska ointresserad av att höra de andras bidrag nu efter att ha mixat denna 12 min långa kackafori. Men man får väl dra sitt strå till stacken och kommentera lite. 🙂

Fråga: Hur snabbspolar man bidragen, räcker ju ofta att man hör introt och sen hur gitarrerna resp. sången ligger.

/Jon

Bra jobbat Yllet!

Du får en lyckospark i röva av mig också, medan jag ändå sparkar på mig själv lite mer 😊

Klicka bara på waveformen där du vill lyssna 🙂

Ja, nu jäklar är man lite less på att höra den här låten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat, Yllet. Nya monitorerna verkar funka bra. 😉

Jo det verkar så 🥰 Ska ägna förmiddagen åt att plöja igenom lite fler bidrag och kommentera, började så smått igår, det mesta lät rätt illa för att uttrycka det milt. Tänkte kommentera din och DMM's idag, är det fler från fourmet som ställt upp?

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka bara på waveformen där du vill lyssna 🙂

Då hoppar den till nästa låt 🙁 (Funkar med Safari, men inte med Firefox eller explorer, vilka jag har på musikdatorn, är säkert nåt script jag disablat.)

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Då hoppar den till nästa låt 🙁 (Funkar med Safari, men inte med Firefox eller explorer, vilka jag har på musikdatorn, är säkert nåt script jag disablat.)

/Jon

Ah, trist! Ja, jag kör Safari...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, nu kan man lyssna på mitt bidrag: http://indaba.us/qV73

Då önskar jag alla lycka till och ger mig själv en extra lyckospark i baken. Kan väl i ärlighetens namn säga att jag är ganska ointresserad av att höra de andras bidrag nu efter att ha mixat denna 12 min långa kackafori. Men man får väl dra sitt strå till stacken och kommentera lite. 🙂

Fråga: Hur snabbspolar man bidragen, räcker ju ofta att man hör introt och sen hur gitarrerna resp. sången ligger.

/Jon

Trummor och bas låter riktigt riktigt bra.

Bra rattat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju alltid lite småsaker man skulle vilja ändra. Ser ni något negativt i att göra en ny upload, förutom att man förlorar kommentarerna? Vill ha ner basen -1db och möjligen ett uns botten samt lite starkare virvel.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju alltid lite småsaker man skulle vilja ändra. Ser ni något negativt i att göra en ny upload, förutom att man förlorar kommentarerna? Vill ha ner basen -1db och möjligen ett uns botten samt lite starkare virvel.

/Jon

Den du kommenterade, för övrigt tack så mycket för fina kommentarer 🙂 är min andra uppladdning. Tror DMM har laddat upp 3.

Det enda som kanske är negativt, är som sagt att kommentarerna försvinner, men det är ju inte kommentarerna som vinner tävlingen. 😉

Edit: skrivfel

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror DMM har laddat upp 3.

Det enda som kanske är negativt, är som sagt att kommentarerna försvinner, men det är ju inte kommentarerna som vinner tävlingen. 😉

Edit: skrivfel

Stämmer gott det 🙂

Här är min "final" version nr.3: http://indaba.us/cT8J

Jag ser folk som laddar upp nya versioner hela tiden. Tror många laddar upp mellan 5 till 10 gånger, eller fler gånger, så ös på Yllet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blivit något fel vid uppladdningen?

Jag kan inte se ditt bidrag. Inte på iPad:en i alla fall.

Avbröt uppladdningen, kände att basen låg för starkt. Man e trött på låten nu 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, grand finale: http://indaba.us/fUuD

- Tajtat till basen, komprimerade DI-kanalen rätt hårt och blandade in för att få stabilare botten.

- Drog ner pukorna 2db

- Bort med mer 150hz från baskaggen, samt det jobbiga klicket runt 3500 eller vare nu låg, minns inte.

- Sången aningen lägre i volym

- Rensade upp mer i low på rumsmickarna

Men... lika bra att inse att man aldrig blir 100% nöjd, som vanligt 😉

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. 🙂

Tror nog f-n den nya är bättre. Självklart är den det, annars hade du inte postat den. 😛

För övrigt så drog jag av 2db runt 3500 på baskaggen för att bli av med en del av klicket. Har hört att många verkligen vill att det skall klicka, men jag tycker inte det passar i den här låten......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...