Jump to content
Annons

Har Cubase 5 & 6 stöd för MADI?


mickestrang

Recommended Posts

Ja, frågan är enkel, jag undrar även om någon har erfarenheter av detta. Ska försöka jobba med en Digico SD11 och banda i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan speciellt mycket erfarenhet av MADI så är mitt svar:

Det bör väl inte spela någon roll. Har du ett ljudkort i datorn som klarar av madi så bör väl kanalerna dyka upp i Cubase som kanaler från vilket annat ASIO-ljudkort som helst. Så ja, det borde ju fungera!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är inte så insatt i MADI, men kollegan säger att hans PT 8 LE inte stödjer detta och därför vill testa med min laptop med Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar som sagt, men det krävs alltså att du har ett MADI-ljudkort, så du kan inte koppla in MADI-kablarna på ett vanligt ljudkort.

Ska kanske tillägga att till en laptop behöver du exempelvis RME Madiface, som ligger på runt 12000:-, så det är inget man gärna skaffar för en snabbtest... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

MADI kan jämföras med tex ADAT eller SPDIF. Ska du ha in MADI i laptopen kan det nog bli lite besvärligt. RME har visat MADIFace XT. eller MADIFace USB Men dessa säljs inte ännu. Men det finns förstös andra leverantörer än RME. Men något USB-madi har jag inte sett till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madi´t ska levereras via USB till laptopen, kan det vara så att Digico´n agerar ljudkort?

Jag skummade igenom manualen och USB-portarna verkar bara vara avsedda för USB-hårddiskar att spela in på och för remote control av mixern från en PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är inte så insatt i MADI, men kollegan säger att hans PT 8 LE inte stödjer detta och därför vill testa med min laptop med Cubase

Det är just för att Pro tools 8LE behövs köras med Avids egna kort. 8HD varianten har stöd och nyare Pro tools också då de kan köra 3:dje parts ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror att Digico har en MADI-port ut, den går sen till någon liten burk och därifrån USB....ska kolla noggrannare på jobbet i morrn

http://www.digico.bi...s/UB_MADI.shtml

JTja, har du en så USB-madi grej så är det väl bara att köra. Det ser inte utom som om det finns drivers till den, vilket förmodligen betyder att den är device-class compliant. Borde fungera med linux,ipad och vissa android också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...