Jump to content
Annons

Preamp/ljudkort


Smilla

Recommended Posts

Hejsan, tittade igenom det som skrivits innan om preamp:ar men hittade inget om just min fraga. Haller pa att skaffa grejer till att börja spela in hemma och undrar följande: är det värt att skaffa en StudioProjects VTB-1 Preamp till ett Focusrite Saffire 6 UBS ljudkort (vill förstärka sangen)? Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett Focusrite kort, tror att preampen är någorlunda just, jag skruvar till ca max 70% av max,

så att det inte brusar för mycket (men det gäller nog flest preampar). Kanske ger VTB-1 en förbättring av nivåer, färgning av ljud.. koppla i så fall inte via Focusritens preamp utan linjeingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB-1 är bra för sitt pris. Man ska däremot inte förvänta sig jättemycket av rörfärgning, eftersom röret, precis som i väldigt många andra burkar, sitter kopplat som en send-effekt och därför inte påverkar hela ljudet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en VTB-1 men den skaffade jag mest för att min Focusrite scarlett 2i2 inte klarade min gitarr utan klippte på allting oavsett nivå. Den fungerar iaf. bra för gitarr, sång har jag inte testat, men skulle INTE tro att preamps i den är bättre än Focusrites. Annars har jag hört att Joemeek ThreeQ ska vara bra, ca 2000:-

Redigerat av Evil_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback - much appreciated!! Far se om det blir preamp eller inte -har spelat in tidigare utan men det var med annat ljudkort (och var inte nöjd...) sa nu kanske det räcker med focusrites inbyggda preamper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...