Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis fÄtt igÄng ljudkort (phasex24) och cubase le4 som jag fick med nÀr jag köpte ljudkortet för herrans mÄnga Är sen (har inte anvÀnt det...).

Har kollat pÄ youtube hur man sÀtter upp och spelar in, pluggade in gitarren och det verkar ju faktiskt spela in!

Men...eh...hur lyssnar jag pÄ det?

Det gÄr ju inte via datorns ljud, vad Àr det jag missar?

SÀkert nÄgot löjligt enkelt...men jag har som sagt inte en susning.

NÄgon vÀnlig sjÀl som kan förbarma sig över mitt dilemma??

Annons
Postat (redigerat)

Hej eddie2013.

Jag anvÀnder mig av Cubase 6.5 och kör nÀstan enbart VST ljud.......men........ jag minns att det var lite klurigt nÀr en av mina kompisar skulle spela in gitarr hemma hos mig.

Det ska finnas en MONITOR-knapp för lyssning pÄ varje audio kanal. ( en orange knapp med en symbol av en högtalare) om jag minns rÀtt sÄ bör den vara av-aktiverad.

Hittade en video pÄ Tuben....ursÀkta den dÄliga kvalité...men iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=AkvJIdFBuL8

Redigerat av Kr-illo
Postat

Hej!

Det Àr lite bakvÀnt pÄ Cubase.

NÀr du spelar in audio ska du ha högtalarikonen pÄ och nÀr du lyssnar av!

Om du har skapat kanaler och adresserat rÀtt i mixern, sÄ ska det funka.

Postat

Eh...jag verkar inte ha gjort nÄgot rÀtt.

NÀr jag gÄr in pÄ Device setup och sen försöker vÀlja mitt terratec phase x24 sÄ fÄr jag smÀll pÄ fingrarna direkt.

"The currently installed soundcard driver does not support Direct Sound input. Recording audio is not possible".

SÄ jag klickar pÄ ok för att fÄ bort rutan.

DÄ sÀger cubase att "No sound device is connected to the pc" fast den har hoppat tillbaka till ASIO DirectX full duplex driver.

Vad har jag gjort fel och hur fixar jag elÀndet??

Postat (redigerat)
ASIO DirectX full duplex driver.

Vad har jag gjort fel och hur fixar jag elÀndet??

DĂ€r har du felet.

Ditt Terratec Phase X24 har en egen ASIO-drivrutin, sÄ du ska inte anvÀnda problematiska omvÀgar som ASIO-wrappers runt en DirectX/WDM-drivrutin.

EDIT: HÀr har du lÀnk till drivrutin om du inte installerat den.

http://www.terratec.net/en/products/driver/produkte_treiber_en_88248.html

Redigerat av Linus
Postat

Det var den (översta) jag laddade ner (skivan som följde med fungerade inte).

Fast dÄ fungerar det alltsÄ inte ÀndÄ?

Vad kan jag göra annars dÄ?

Ominstallera?

Postat (redigerat)

Vad kör du för operativsystem? Har du uppdaterat Firmware ( filen under drivrutinen som Linus lÀnkade till)

Sen kan det ju vara sÄ att det Àr nÄgot mankemang med Firewireporten i datorn och/eller kabeln. Kontrollera i enhetshanteraren att ljudkortet fortfarande finns i listan efter det att Windows laddat klart alla filer efter en uppstart. Om inte Windows hittar hÄrdvaran kan felet lika gÀrna ligga dÀr. Det kan Àven vara sÄ att det Àr glapp nÄgonstans, kanske en kallödning i anslutningen i ditt ljudkort, men det ska vÀl mycket till att det Àr det som Àr felet om grejerna fungerat tidigare.

Redigerat av Lundin
Postat

Vad kör du för operativsystem? Har du uppdaterat Firmware ( filen under drivrutinen som Linus lÀnkade till)

Hade inte laddat ner den andra (eller 3e) filen.

Ska jag ha bÄda? Kör den andra nu och hoppas pÄ bÀttre tider...

Postat (redigerat)

Den första filen Àr ASIO drivrutin för att ljudkortet ska kunna kommunicera med Cubase, den andra filen (Firmware) uppdaterar hÄrdvaran ( ditt ljudkort alltsÄ).

om inte detta fungerar och datorn inte hittar ljudkortet fÄr du börja titta i Windows efter problem, eventuellt med Firewireanslutningen i datorn men Àven pÄ ljudkortet samt kabeln.

GSIF kan du strunta i dÄ det Àr ett gammalt grÀnssnitt för Gigastudio och ganska troligt att du inte kommer anvÀnda

Redigerat av Lundin
Postat

Det var den (översta) jag laddade ner (skivan som följde med fungerade inte).

Fast dÄ fungerar det alltsÄ inte ÀndÄ?

Vilka ljudkortsdrivrutiner kan du vÀlja mellan i Cubase?
Postat (redigerat)

Vilka ljudkortsdrivrutiner kan du vÀlja mellan i Cubase?

Har inte en susning...hur kollar jag det?

Edit:

Eller menar du i device setup nÀr jag försöker vÀlja ASIO for Terratec FW series och den bara vill ha ASIO DirectX full duplex driver?

Redigerat av eddie2013
Postat

🙂 Tror Linus menar precis det du editerade din trĂ„d om.

Om Cubase vÀxlar tillbaka till Direct X Full duplex driver har du ett problem som kan bero pÄ att det inte gÄr att vÀxla till ASIO och dÄ ligger troligtvis felet utanför Cubase.

Utveckla gÀrna vad du provat av det som redan Àr föreslaget och vad du inte provat annars fÄr vi nog sitta hÀr tills det vÀxer mossa ur monitorerna

Postat

Uhm...nytt intressant dilemma...

Jag uppdaterade firmware och kan nu vÀlja mitt phase x24 i device setup - woohoo!

Men. Följde videon "How to record audio cubase tutorial" och insÄg att

1. fortfarande inget ljud

2. i videon syns ljudet nere i den lilla vertikala rutan. Inget ljud synes dÀr hos mig.

3. dessutom - nÀr jag spelat in en gitarrsnutt och sen klickar pÄ Stop...sÄ försvinner allt.

Det gjorde det absolut inte förut...

Vad gör jag för knas!?

Postat (redigerat)

Har du valt in och utgÄngar i VST Connections?

Hur gör man det dÄ?

Under Inputs Device port stÄr line_1/2 left (och right pÄ andra dÄ) phase x24 FW.

Som alternativ kan jag vÀlja SPDIF left(/right) phase x24 FW.

Under Outputs Device port stÄr det Multichannel 1 (och 2 pÄ höger dÄ) phase x24 FW.

Sen finns det Multichannel 3 och 4 samt SPDIF /AC3 (höger och vÀnster).

Ska jag byta nÄt??

Edit:

halleluja! Jag Àndrade inget men helt plötsligt gÄr det ÀndÄ att spela in och stoppa utan att nÄgot försvinner igen!

Om jag nu bara kunde hitta ljudet... (metronomen hör jag ju)...

Edit 2:

eh...var för snabb med mitt halleluja...det försvann lika snabbt som det ÄtervÀnt. Tillbaka till att sÄ fort man klickar stopp sÄ försvinner det man "spelat in"...

Redigerat av eddie2013
Postat

Det Àr nog rÀtt i Vst connections tror jag.

Vad menar du med att "försvinner det man "spelat in"...". Ser du vÄgformen och sen försvinner den lr vad?

Postat

Vad menar du med att "försvinner det man "spelat in"...". Ser du vÄgformen och sen försvinner den lr vad?

NÀr jag spelat klart och klickar pÄ Stop sÄ försvinner det grÄa fÀltet dÀr mitt spelande ska ha kommit in.

Postat

Hur ser det ut i ljudinstÀllningarna i Windows, vad anvÀnder du för operativsystem?

Hur ser det ut pÄ i hÄrddisken? har du mycket skit pÄ den? har hört av en att mycket kan börja spöka om man inte har en underhÄllande dator, och de kan jag tÀnka mig, ifall inte du eller nÄgon annan lyckas med att lösa det sÄ kanske det lika Àr bra att börja om ifrÄn början med allt som att formatera om datorn och installera om allt pÄ nytt.

Men var dock noga med att du vet vart du har allt först, kolla först sÄ att du har alla drivrutiner till datorn, produktnyckel m.m. Sedan gÄ igenom allt ifrÄn grund till slut. Kolla sÄ datorn hittar ditt ljudkortet ordentligt osv. Börja med att ta det i rÀtt ordning, installera alla nödvÀndiga drivrutiner till datorn innan du pluggar i nÄgot annat, och sedan ditt ljudkort, ifall det Àr externt, och slutligen mjukvaror. SÄ fÄr vi hoppas att det fixar sig!

Inte sĂ€kert att det Ă€r detta som Ă€r fel, Men man fĂ„r lĂ€sa pröva sig fram 🙂

/ Jonatan

Postat

Men var dock noga med att du vet vart du har allt först, kolla först sÄ att du har alla drivrutiner till datorn, produktnyckel m.m. Sedan gÄ igenom allt ifrÄn grund till slut. Kolla sÄ datorn hittar ditt ljudkortet ordentligt osv. Börja med att ta det i rÀtt ordning, installera alla nödvÀndiga drivrutiner till datorn innan du pluggar i nÄgot annat, och sedan ditt ljudkort, ifall det Àr externt, och slutligen mjukvaror.

Det hĂ€r Ă€r ominstalleringen! 😄

Postat

Det vore ju förargligt ifall man gick och köpte en ny dator och sen visar det sig att det inte funkar. Det kanske har med nÄgot helt annat och göra, jag tÀnkte att det kunde vara vÀrt ett försök med en ominstallation.

Postat

Jag tror att blocken försvinner vid inspelning om inget ljud spelats in...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.