Jump to content
Annons

vilken isolering i ett dator skåp ?


Wyff

Recommended Posts

Min bror ska bygga mig ett datorskåp liknande detta : http://www.jbmusik.se/ljuddampad.php

Är det nån som vet vad det är för ljudisolering i detta skåp (kan inte hitta det påderas hemsida).

Kanske nån här använder detta skåp , det verkar ju användas i en del studios men är för dyrt för mig .

Vore mycket tacksam för nån hjälp ,det är jobbigt med dator suset även fast det ligger runt 25 db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur stort är det ? Mitt chassi är : djup 63,bredd 25,höjd 48.

Vad kostar det ? (Kan betala 1500 kr)

Hur gammalt är det ?

Hur bra är det ?

Det är fläktarna som hörs mest från mitt Fractal design r4.

Min bror bor i Stockholm .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du bör ha någon form av ventilation kopplad till baksidan av skåpet. Om du bara stänger in datorn kommer du att driva upp värmen och fläktarna ännu mer.

Har du provat att sänka hastigheten på fläktarna med en fläktkontroller? Är det CPU-fläkten, grafikkortsfläkten, insugsfläkten i fronten eller utblåset som låter mest?

Mitt Define R3 är jättetyst med alla fläktar på lägsta varvtal. CPU-fläkten har dubbla 120mm fläktar som kyler jättebra på lägsta fart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pm:at en längre redogörelse. Kort:

1500kr är OK. Men...

Tror min låda är för liten:

Dessa mått verkar vara så den går genom dörren.

43,8 En DVD-spelare är 43

17,5

40 (Djupet på minsta stället.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus . Jo jag har blivit tipsad om in/ut fläkt .

Det jag inte vet är vad för sorts isolering jag ska ha i skåpet .

Jag har en fläktkontroller så jag har dragit ner varvtalet till 500 på de 2 främre fläktarna och lite mer på den bakre .

Min bror ska ordna så att jag också kan sänka CPU fläktens varvtal med fläktkontrollern .

Jag tror det är CPU + utblåset och aggfläktarna som låter mest .

Har passiv kyning på grafikkortet .

Kanske det blir mycket tystare när jag kan sänka CPU fläkten och byta elagg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet från en datorfläkt är ganska tacksamt att isolera bort.

LÅDAN

Du kan bygga en tät låda av tex 16 mm MDF som du sedan klär invändigt med 50 mm ljudabsorbent. Du kan använda 50 mm undertaksplatta eller eller liknande så du får ett ytskikt som inte släpper fibrer. Dörr / lucka kan du göra av 6 mm lamellglas eller samma material och tjocklek som lådan. Försök att få det så tätt som det bara går med hjälp av gummilister (EPDM) som pressas i hop när dörren / luckan stängs.

VENTILATION

Lådan behöver ventileras. Det kan du antingen göra med självdrag, dvs. en tilluft i nederkant och en frånluft i överkant (diagonalt på motsatt sida om tilluften). Ännu bättre är det om du sätter in en tystgående datorfläkt som evakuerar den uppvärmda luften i lådan. Oavsett lösning är det bra om du gör en ljudfälla för både till- och frånluften. Det gör du genom att byta riktning på luften (minst en gång, ju fler desto mer effektiv dämpning). Du kan bygga en liten labyrint av MDF (bafflar) som du sedan klär med lika dan ljudabsorbent som ovan.

GENOMFÖRINGAR

Se till att alla genomföringar i lådan (kablarna) blir ordentligt tätade.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du bör ha någon form av ventilation kopplad till baksidan av skåpet. Om du bara stänger in datorn kommer du att driva upp värmen och fläktarna ännu mer.

Har du provat att sänka hastigheten på fläktarna med en fläktkontroller? Är det CPU-fläkten, grafikkortsfläkten, insugsfläkten i fronten eller utblåset som låter mest?

Mitt Define R3 är jättetyst med alla fläktar på lägsta varvtal. CPU-fläkten har dubbla 120mm fläktar som kyler jättebra på lägsta fart.

Är den så tyst att du kan göra inspelningar i samma rum ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Är den så tyst att du kan göra inspelningar i samma rum ?

Beror såklart på vad som ska spelas in, med vilken mikrofon och i vilket rum. Jag har ett dämpat bås precis intill så jag har inte haft behovet att spela in i det här rummet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...