GÀst Postat 26 april 2013 Postat 26 april 2013 Om man vÀljer att inte arbeta med blocken nÀr man arrangerar sina lÄtar, utan anvÀnder sej av clipen, hur fÄr man ett flow med de ? Har provat men tycker det var helt Ät skogen. Vet att jag gör fel för sÄ svÄrt och krÄngligt ska det inte vara. Men hur gör ni ? Tycker det gÄr fort och smidigt med pattern blocks. Men 11an har ju inte blocken sÄ hur ska man tÀnka och göra ?
GÀst Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Om jag tex har spÄr 1 som trummor och spÄr 2 som bas dÄ vill jag kunna klicka pÄ tex spÄr 2 dÄ fyller den i bas clips i playlisten utan att behöva Àndra det nÄgonstans. Sen efter jag tex har fyllt i trummor dÄ gÄr jag direkt till spÄr 2 dÀr basen Àr och fyller i massa clips dÀr ocksÄ utan att frÄn spÄr 1 till 2 utan att behöva Àndra det nÄgonstans. SÄ flowet blir snabbare och enklare. Typ pÄ samma sÀtt som man hanterar pattern blocks fast med clips ist. GÄr den eller mÄste man för varje spÄr klicka i den och sedan vÀlja spÄr 2 sen klicka i playlisten ? FörstÄr ni hur jag menar ? Vill kunna hantera clips lika dant som jag kan hantera pattern blocks.
GÀst Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 (redigerat) Fan snÀlla kom igen nu. Hur arbetar ni med clips i FL ? MÄste man aktivera nÄgon instÀllning för att fÄ ett flow pÄ clipsen i playlisten ? Jag pratar om MIDI clips. Redigerat 27 april 2013 av punchline82
Linus Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Andelen FL-anvÀndare i forumet Àr inte jÀttestor. DÀrför fÄr du inte svar lika snabbt som du förvÀntar dig.
GÀst Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Andelen FL-anvÀndare i forumet Àr inte jÀttestor. DÀrför fÄr du inte svar lika snabbt som du förvÀntar dig. ok
Uozon Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Kör en gammal version av FL Studio jag sÄ vet inte exakt vad du vill fÄ till. GÄr det lÄngsamt att dra ut flera klipp efter varandra i playlisten?
GÀst Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 (redigerat) Kör en gammal version av FL Studio jag sÄ vet inte exakt vad du vill fÄ till. GÄr det lÄngsamt att dra ut flera klipp efter varandra i playlisten? Ja dels de sen nÀr man ska dra ut clips i raden under sen nÀr man dragit den dÄ kanske man vill dra i raden över igen men dÄ mÄste man ju in i pattern och klicka till tex pattern 3 för att kunna dra ut clips pÄ pattern 3. FörstÄr du hur jag tÀnker ? För om jag ÀndÄ skulle dra ut clips pÄ pattern 3 dÄ blir det lik förbannat clip 2 eller den man anvÀnde sist. SÄ man fÄr hela tiden aktivera pattern man ska ha. Jag vill kunna dra clips i vilken rad som helst och sÄ Àndras den automatiskt som det gör med pattern blocks. Redigerat 27 april 2013 av punchline82
Uozon Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Ja dels de sen nÀr man ska dra ut clips i raden under sen nÀr man dragit den dÄ kanske man vill dra i raden över igen men dÄ mÄste man ju in i pattern och klicka till tex pattern 3 för att kunna dra ut clips pÄ pattern 3. FörstÄr du hur jag tÀnker ? För om jag ÀndÄ skulle dra ut clips pÄ pattern 3 dÄ blir det lik förbannat clip 2 eller den man anvÀnde sist. SÄ man fÄr hela tiden aktivera pattern man ska ha. Jag vill kunna dra clips i vilken rad som helst och sÄ Àndras den automatiskt som det gör med pattern blocks. Nej inte exakt för att jag kan inte kolla upp det. Hittade en blogg som tipsar lite stÄr lite om playlist,clips och annat. Det kanske hjÀlper. 11 FL Studio Tips You Need To Know HjÀlper ingen dÀr fÄr du förlita dig pÄ att nÄgon som anvÀnder FL Studio 10 eller 11 svarar i trÄden.
Fexell Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 KÀnde samma sak. Men jag lÀrde mig att anvÀnda det för att jag tyckte det var lika bra. Efter ett tag sÄ jobbar man som förut nÀr man hade "pattern blocks". Annars sÄ kan man ju faktiskt lÄsa "Track to Pattern". Jag har en fil dÀr 99 "Tracks" Àr lÄsta frÄn början. Dock sÄ fungerar det lite annorlunda. Den kÀnner av vilket "pattern" som anvÀnds mest pÄ motsvarande "Track".
SadamJR Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Har inte FL ett eget forum med massor av anvÀndare som kan hjÀlpa till?
whaatswe Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Ăr inte helt sĂ€ker pĂ„ vad du menar, men tror du menar att du vill ha typ sĂ€g en kick pĂ„ "track1" i playlisten, bas pĂ„ "track2" osv och dĂ„ du klicka pĂ„ t.ex "track1" ska trummorna automatiskt komma upp dĂ€r? Nu kör jag FL10 och dĂ€r kunde ja lĂ€tt fĂ„ till de genom att göra en kick i pattern, lĂ€gga den pĂ„ track 1 i playlisten, sen högerklickar man pĂ„ "track1 och vĂ€ljer "lock to content" dĂ„ kommer den bara att fylla i de du har dĂ€r sen tidigare. Hoppas du förstĂ„r va ja menar.
dreas Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Man klickar pÄ patternscrollen under transport sÄ fÄr man samma klipp som en pattern skulle generera, vilket dÀrmed uppnÄr nÀstan samma syfte?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.