Jump to content
Annons

Kontroller CMC-QC bra? alternativ?


laban1

Recommended Posts

Tittar på en liten smidig kontroller

att justera Quick Controls mm.

(Har en nanoControl2 redan som styr transport bar och lite reglar.

och Mute Solo..)

Kör Cubase 7.0.3, intresserad

av CMC-QC som verkar käck.

Har surfat lite och hittat oroande info

"Does not work with = Cubase 7 known issue apparently"

"plug-in control is restricted to Steinberg plug-ins "

Vet någon att detta stämmer?

Andra erfarenheter av CMC-QC?

Vilka bra alternativ finns till denna

att jobba på QC mm?

Bör vara relativt liten i storlek där jag sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör 8st CMC'er och har gjort det ett tag.

Av förekommen anledning provade jag nu precis den funktionen med Quickcontrols och det funkar superbt i Cubase 7.0.3

1. När man öppnar ett instrument-track i Cubase mappas ett flertal parametrar direkt och funktionen är påslagen från start du kan då trycka på Quick-controls symbolen och börja ändra parametrar från CMC-QC.

2. Startar du en VST plugg från Instrument rack ( F11) måste du själv aktivera Quick-controls i Cubase och ställa in funktionerna du vill koppla till CMC-QC, sen ligger den aktiv.

3. Jag har haft viss framgång med att använda CMC-QC i MIDI-läget och då agerade den som en vanlig MIDI-CC controller på vanliga MIDI parametrar.

4. Enheten fungerar inte Stand-alone mot andra program eller syntar däremot följer det med en MIDI-editor för att tala om hur den ska skicka MIDI-cc när den funktionen aktiveras i Cubase.

Sen om du routar den MIDI-datan mot extern hårdvara från Cubase kommer det såklart att fungera.

Jag har däremot inte använt den så jag kan inte säga hur det fungerar.

Det har varit problem fr.o.m version 7.0.0 till 7.0.2 men i 7.0.3 har de rättat till många de sade skulle fungerat i version 7.0.2

Så även om man inte kan säga med 100% säkerhet att just din dator kommer fungera felfritt med en CMC-QC så är åtminstone sannolikheten väldigt stor att den gör det.. P.s en Sixpack med CMC-controllers idag är extremt prisvärd.

Lycka till.

Redigerat av Lundin
stavefäl
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker väl att den är ganska prisvärd. Speciellt bra är den kanske inte heller. Men det är mycket cubase problem. EQ funktionen fungerar inte ordentligt med cubase 7. 7:an har hicut/lowcut som inte går att kontrollera direkt i EQ mode. Men shift och learn knapparna gör den bättre än CC121 på många sätt. Men det hade ju varit trevligt med någon lagom kontrollerer. CC/CMC är budget. Sedan har de nuage som kostar fantastiskt med pengar. En CMC-pro med tex en display hade varit trevligt. Fler QC kanaler än 8 hade inte heller varit helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

Det var ju goda nyheter att det funkar med 7.0.3 !

Några fler frågor har jag ju också

a)Funkar CMC-QC för 3e parts plugins? (läst att den inte gör det)

b)Funkar den både på VST-instruments och "vanliga FX" plugins?

c)Jag fick hem en CMC-QC har just bara packat upp den,

Rattarna är inte kontinuerliga utan har "fasta lägen",

Är detta en fördel eller ett problem, kan man ställa in

upplösningen fint nog?

d) Six pack - oj kanske skulle man köpt alla..

Vad säger du Lundin (eller ngn annan), hur skulle du ranka

vilka du tycker är bäst, vilka hamnar på pallen ?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

a) Ja, eventuellt Waves och Fabfilter jag hört några haft problem med, men alla pluggar du kan automatisera kan styras av QC vilket är ungefär 95% av allt som tillverkas idag. Det styrs av tillverkarna av pluggarna och vilka funktioner i pluggen de vill "dela " ut till Cubase när pluggen startas.

b.) Ja

c) Nej jag tycker inte det är för grov upplösning att jag tänkt på det. jag skulle nog säga att det är en "musikalisk upplösning"

kommer inte ihåg om man kunde hålla in SHIFT-knappen och få finare upplösning som man får med CMC-FD.

De som hamnar på tronen är AI TP QC och CH Använder inte de 4 CMC-FD's så mycket som jag tänkte från början men det beror mer på hur de klantade ihop 7:an än controllern i sig.. Det kan bli åtskilligt mycket bättre med dessa kontrollers men med Steinberg kan man aldrig veta hur de tänker inför nästa steg.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, Lundin, du förtjänar en guldstjärna!!

AIn var den andra jag var intresserad av,

när jag valde CMC controller.

Skulle du kunna utveckla hur det är att använda AIn?

Vad jag förstår så håller man musen över en ratt

och vrider med andra handen på AIn, eller..?

Hur tänker du när du använder denna, jag menar

t ex ihop med QCn, när väljer du att jobba

med denna och när kommer AIn in i bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

a)Funkar CMC-QC för 3e parts plugins? (läst att den inte gör det)

c)Jag fick hem en CMC-QC har just bara packat upp den,

Rattarna är inte kontinuerliga utan har "fasta lägen",

Är detta en fördel eller ett problem, kan man ställa in

upplösningen fint nog?

a) Ja. Allting som kan automatiseras fungerar med QC. Men också nej. Learn-funktionen fungerar inte med alla pluggins. Faktiskt ganska många som det inte fungerar med. Inte heller AI fungerar ordentligt med många. Speciellt "lock".

c) Du använder shift-knappen för att få detalj upplösning. Tryck in skift medans du skruvar på ratten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack PME och Lundin för svaren!

Edit: Har jobbat lite till, har bättre frågor hoppas jag!

Håller på att installera CMC-QC nu ikväll och har stött på ngra problem,

ni som jobbat med detta kanske känner igen ngt?

Funktionstangenterna funkar REW FF, knapparna lyser och så vidare.

1. Har uppdaterat till senaste drivrutiner och firmware, verkar gått bra.

2a) I device setup hittar Cubase 2st QC konstigt nog, har startat om och så. Hur blir jag av med denna extra QC hittar inget remove kommando? Dom heter CMC-QC-1 och CMC-QC-2. Kanske ligger och stör.

2b) En märklighet här som kanske hänger ihop, är att mina andra 3 USB enheter som är inkopplade till samma strömförsörjda hub slocknar när jag stänger ner datorn men det gör inte CMC-QCn. Har ni det så också?

3. Quick Controls: Får inte Learn funktionen att funka learnknappen bara fortsätter att blinka, tycker jag har testat många plugins,(får det att funka med musen).

När ni klickar på Learn på CMC tänds L-knappen (gul) i controllerpanelen i Cubase (det gör inte min)? I vilket skede väljer man slot i controllerpanelen? Jag gör kanske i fel ordning..

4. EQ: Får denna att funka i racket nu (tack PME), är det den enda eqn som den funkar mot?

Oj det blev mycket text, hoppas någon orkar svara 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...