Jump to content
Annons

Blankt blad



Recommended Posts

* LÅTNAMN: Blankt blad

* ARTIST/GRUPP: Anders Wallin

* GENRE: 80-tals electronica eller nåt ditåt..

* LÅTLÄNGD: 5:54

* KOMPOSITÖR: Anders Wallin

* PRODUCENT: Pasi Talikka

* EV. MEDVERKANDE: Anders Wallin

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3, 128 kbps

* STORLEK: 5,4 Mb

* STATUS: i stort färdig...

* LÅTLÄNK: Låtlänk

Detta är mitt första musikarrangemang någonsin. Ingen egenkomponerad låt utan ett arrangemang av min vän Anders Wallins låt Blankt blad som legat hans byrålåda i över 10 år. Vore kul att höra ifall ni tycker det duger som första försök till nåt. Tar gärna emot lite konstruktiv kritik. Anders på sång, inspelad på min 15 kronors PC mick.

Redigerat av Tetrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

mmmhmm. Första intrycket är att det ligger för mycket rumsklang och skvalpar, dra ner lite på FX-reglarna kanske ? Ni har byggt upp låten med enormt mycket atmosfärsljud och gör det svårt att hitta någon tråd/beat. Basen är också för fjuttig för att orka ta tag i låten. En torr fläskig basgång behövs här,tycker jag . Sången står helt allena för melodin , och det ställer höga krav på rösten om låten ska kännas intressant.

Inte helt oävet . Lite Depeche/Lustans Lakejer, fast som det är nu , inget som inte redan har gjorts. det fanns inget knorr. en 2:a blire´

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst arr, men jag saknar också en lite fetare bas...

Sångarn har ju en hyfsat speciell karaktär på rösten som jag inte är säker på att jag tycker passar här (men det är ju bara jag), så jag har lite svårt att ta in melodin ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen känns inte bra, mycket röra utan någon röd tråd. Skulle köra med less is more på den, rensa upp så bara det viktigaste ligger kvar. Sången låter väl sådär, spela in den med en dålig mic gör väl inte saken bättre. Låtmässigt påminner det väldigt mycket om lustans med lite trubadurkänsla, på tok för enformig för att bli intressant för mig. Det har blivit gjort tusen ggr förr, och blivit gjort bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandad kompott. Sången förstör intrycket en hel del. Den dominerar och tränger undan allt annat, och den passar inte in i låten.

Annars tycker jag början funkar rätt fint, men tror att trummorna ska ner något i förhållande till det andra. Prova att variera kompet lite mer, gör lite breaks då och då som bryter av. Bygg även gärna ut så att man hör melodin lite tydligare.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den börjar lite konstigt låten. Var nära att stänga av direkt på första lyssningen eftersom jag tänkte att det här låter fruktansvärt amatörsmässigt. Sen kommer den snygga sången in och jag fattar vad det är för genre. Och stämningen blir mörk och konstig. Snygg sång och bra text, inte så bra rytm och inte så snygga ljud tyvärr tycker jag nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill börja med att tacka för den feedback som hittills getts, positiv som negativ. Nyttigt att få höra 😉 Det är som sagt det allra första jag arrangerat och det är bara en månad sedan jag skaffade Cubase som detta är gjort i. Jag tar åt mig av alla era råd och er kritik och testar det mesta som föreslagits. Provade med en fetare och lite annorlunda basgång samt mindre reverb på sången och tycker det blev en aning mer distinkt, med lite mer stöd åt sången. Dock låter väl det kanske lite väl fett på ett par partier och sången blev kanske istället lite konservburksaktig, vet inte riktigt.... (får införskaffa bättre mickutrustning vad det lider...) Den versionen kan höras här .

Själva kompositionen kan jag inte jag göra så mycket åt eftersom den inte är min. Den är som den är men mixningen kan säkert göras 100 ggr bättre men man får väl hoppas att man inte är helt obildbar 😆 . Anders sång är väl också en smaksak... Jag hör till dem som gillar den 🙂

Dunb Dan: Håller på men har inget färdigt än

Neko: Ska testa med lite lägre trumkomp

Arete: Håller med om att "less is often more" och ska tänka på det i framtiden 🙂

Tack som sagt och vi få se om jag petar upp nån mer version. Dock är era åsikter värdefulla och jag pular vidare

/Tetrix

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...