Jump to content
  • Så använder nyheterna i Izotope Stutter Edit 2


    Hasse Nilsson

    Det har gått nio år sedan Izotope introducerade multiverktyget Stutter Edit som främst är avsett för att bearbeta beats med rytmiska effekter. Nu har uppföljaren kommit. Häng med och se hur du drar nytta av nyheterna.

    När Stutter Edit lanserade var tricket, och är, att olika effektkombinationer triggas via tangenterna på din kontrollenhet. Genom att så att säga spela med effekterna i realtid uppnår du samma resultat som annars skulle behöva arbetas fram med automatisering. En ordentlig tidsvinst med andra ord. Och även mer känsla för feeling när det vankas dansant musikproduktion.

    Celebert samarbete

    stutter_edit_2_ingang.thumb.jpg.64052f26a43a1973933c13aa52241f4d.jpg

    Den nya versionen är ett samarbete med den emblematiske producenten Brian ”BT” Transeau. Han har, bredvid modularfantomen Richard Devine, ett slags inofficiellt världsrekord i pluggsamarbeten. Faktum är att han även var inblandad den första versionen av Stutter Edit, då med en omfattande bank med förinställningar. I och med Stutter Edit 2 har samarbetet fördjupats eftersom BT:s logotyp återfinns sida vid sida med Izotopes och producentens förinställningar dominerar utbudet med mallar att utgå från när du slöjdar dina egna.

    Första versionen
    349852872_StutterEdit1.jpg.d72244a2aea00eb39a832d0c5946be99.jpg
    Så här såg produkten ut när den släpptes första gången 2011. En ganska radikal förändring mot bilden nedan, eller hur? 

    Nytt utseende
    1295791555_StutterEdit2ingngsbild.thumb.jpg.326ab0751ebbd67eac04a02e98914194.jpg
    Det första som möter dig är givetvis det nya gränssnittet. Stutter Edit 2 är totalt omgjord från förra versionen och fått ett utseende som påminner mer om Izotopes populära mastringspluggar i Ozone-serien. Mer logiskt och inte lika plottrigt, tycker vi. 

    Maskinell hjälp
    1463524214_Stutter1.jpg.60d05b679827e082f0c63e94e9997797.jpg
    Pluggen känner automatiskt av vilket inspelningsprogram du startat och visar sedan hur du ställer in Stutter Edit 2 på rätt sätt.

    13 effekter
    1603667297_Stutter2.jpg.c78e01880fe2bb384b0d1de53a8c0bd2.jpg
    Du kan kombinera elva olika effekter till din inställning (preset) eller som Izotope kallar det: gesture (gest). Detta är alltså exklusive de två huvudnumren Stutter och Buffer som står för rytmisk repetering och tidsmanipulering av inkommande ljud. 

    Nytt filter
    1616810787_Stutter3.jpg.6c198147e8fee0661c17a34171a94854.jpg
    Kamfilter (Comb) och är den filtervariant som är helt ny den här versionen. 

    Kan även chorus1649195836_Stutter4.jpg.d5b6e41b3abd3978ae00b90fafbea571.jpgIzotope har ägen lagt till ett traditionellt Chorus till möjligheterna. I alla fall traditionellt för att vara Stutter Edit.

    Utvecklad efterklang
    37856255_Stutter5.jpg.597fff15f921c5a9729d501febad016b.jpg
    Reverbet är också nytt, även om funktionen fanns i Stutter Edit 1. Som synes är det ingen match att låta rumsklangens storlek påverkas i takt och rytm som kvantiseras till bpm.

    Ordning och reda
    763057863_Stutter6.jpg.ae83bf05c38dbe6f8ec521a515f888d2.jpg
    Det är superenkelt att arrangera i vilken ordning effekterna ska hamna, bara dra-och-släpp modulerna upp och ned i den vänsterställda vertikala menyn. Förhandlyssna på vilken påverkan förändringen har innan du går vidare.  

    Tidskritiska inställningar
    735828307_Stutter7.jpg.8b5f3e92ab667261163935630a51f173.jpg
    Varje reglage (parameter) i alla moduler går att synkronisera till tempo på olika sätt. Exakt hur reglagen ska påverkas styrs med hjälp av en grafisk redigeringsmodul som har en rejäl samling förinställningar, men du kan även rita dina egna kurvor för unika anslag eller rytmiska sekvenser.

    Hitta rätt sound
    2032211123_Stutterbrowser.jpg.54241f9e54440fc11f342c99fef54f92.jpg
    Även biblioteket med förinställningar och mallar har fått en ny look och nya funktioner. En egenhet är att du inte kan spara förändringar i fabriksljuden. Så det blir att spara med ”Save as” innan du sätter igång och gör egna förändringar som du vill ha kvar för framtida bruk. Det finns hundratals förinställningar att använda som inspiration. 

    Sammanfattning
    Den nya så kallade curve editorn och mer utbyggda möjligheter till komplicerade rytmiska förlopp har givit produkten två nya ess i ärmen. För det första går det att göra sömlösa, längre och böljande effektkombinationer. Tänk risers, drops och trailer-effekter. För det andra, och i motsatt riktning, går det att få fram mer intrikata och tajta rytmmanipuleringar av lajvljud och filer än tidigare. Ett samtida exempel på det är synkoperade Trap-hi-hats och liknande. Fler effekter, bättre strukturerat arbetsflöde ger vid handen att nymodigheterna i varit väl värda att vänta på.


    Stutter Edit 2

    Tillverkare: Izotope, www.izotope.com
    Platformar: macOS High Sierra (10.13)–macOS Catalina (10.15) eller Windows 8–Windows 10
    Format: au, aax, vst2, vst3 (samtliga i 64 bitar) 
    Stöd för inspelningsprogram: Logic Pro X, Live 9.7–10, Cubase 9.5–10.5, Pro Tools 12–2020, FL Studio 20, Studio One 4, Reaper 6, Reason 11, Bitwig Studio 3, Cakewalk by Bandlab, Digital Performer 10.
    Pris: Cirka 1 855 kronor inklusive moms
    Uppgradering: 925 kronor inklusive moms



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Nyhetsroboten
      Leading music software distributor and reseller, Time+Space, has welcomed Sonic Atoms to their top quality line up of premium soundware brands.
      A relatively new music software developer, Poland-based Sonic Atoms produce creative tools for composers and music producers, kicking off recently with Baltic Shimmers – an underscore/ambient sound library for the free HALion Sonic SE plugin.
      Today, the company has announced the release of Baltic Shimmers Omnisphere Edition taking the library to whole new level with the mighty layering and manipulation possibilities offered by Spectrasonics’ powerful engine.

      Let's take a closer look...
      Baltic Shimmers
      Inspired by the mysterious, vast yet beautiful nature of the sea, Baltic Shimmers offers an incredibly expressive collection of ambient sounds made from organic sources such as the sea, birds, and acoustic / electric musical instruments.
      Baltic Shimmers comes with a custom GUI built for Steinberg's free HALion Sonic SE plugin, which offers easy customisation, navigation and manipulation. The instrument has 3 types of sounds: Shimmers, Pads and Drones which each have their own unique function and GUI page.
      Shimmer type has 3 stages which can morph from static, through wave into foam or as Sonic Atoms like to call it “shimmer”. Pad type on the other hand is more traditional but built from 3 atoms. Every atom is a unique sound. Atom 1 and 2 is always a long textured played forward or backwards, while atom 3 is a sea noise which is always triggered on key release.
      Baltic Shimmers Omnisphere Edition
      This new edition of Baltic Shimmers ships with 144 patches and 144 sound sources for Spectrasonics Omnisphere. They can be layered, mixed and manipulated all from within the engine, allowing you to instantly create exciting new custom presets of your own. The library is divided into 3 categories: Shimmers, Pads and Drones which all come from the original Baltic Shimmers sample library.
      Both versions are available now, priced £35 / $€39 each.
      To get the absolute most out of Baltic Shimmers, you can also purchase the Baltic Shimmer bundle which combines the original HALion version and the Omnisphere Edition for only £44.95 / €$49.
      To view the full Sonic Atoms collection visit: https://www.timespace.com/collections/sonic-atoms
    • By Nyhetsroboten
      16 June 2020, Stockholm — Reason Studios announces the release of Auto-Tune Reason as a native Rack Extension plugin for Reason. Auto-Tune Reason has been tailored specifically for the virtual rack in Reason with a custom workflow and integrated patches.

      "Of course, everyone knows Auto-Tune's renowned pitch correction and immediately recognizable vocal effect. Now Reason users can effortlessly harness the essential features for sound design, vocal chains, and effect Combinators in Reason." said Mattias Häggström Gerdt, Reason Product Manager.
      "We're thrilled to be bringing Auto-Tune to the arsenal of creative tools available for Reason," said Steve Berkley, CEO at Antares. "The signature Auto-Tune sound inside the revered Reason Studio is a beat-maker's dream.”
      VIDEO: Introducing: Auto-Tune Reason
      Auto-Tune Reason was developed jointly by Antares Audio Technologies and Reason Studios using Antares’ proprietary pitch tuning algorithms. With the addition of CV outputs, Auto-Tune Reason gives users a new way to perform any instrument device with their voice. It also includes vocal chain Combinators—production-ready patches with Auto-Tune Reason already hooked up to other popular Reason effects. Auto-Tune Reason is available for purchase and supported exclusively through Reason Studios.
      The Auto-Tune Reason Rack Extensions is available immediately for purchase for USD $99.00) / EUR €109 or free 30-day trial in the Reason online shop:
      https://www.reasonstudios.com/shop/rack-extension/auto-tune-reason/
    • By Nyhetsroboten
      NOVA SCOTIA, CANADA: launched last year to widespread critical acclaim at The 2019 NAMM Show, Synclavier Digital is proud to announce continued advancement of Synclavier Go! — its innovative iPad instrument app directly descended from the codebase of New England Digital’s seminal Synclavier® II Digital Synthesizer, spearheaded by original co-inventor Cameron Warner Jones as a faithful recreation of the high-flying hit-making mega machine — at an even more pocket-friendly price for Version 1.30 (with welcomed AUv3 client capability, Soundfile support, and more), available as of March 12…
      “Part of my decision to embark on development of an iPad version was to introduce my instrument to a wider audience,” asserts Cameron Warner Jones, justifying faithfully recreating the seriously-priced seminal Synclavier® II Digital Synthesizer secured by a privileged few — forever stamping its influence on music technology throughout a lengthy lifespan, ever evolving from its early Eighties entrance to an enforced exit as the cutting edge eventually became more mainstream — at a much more pocket-friendly price on Apple’s all-conquering tablet computer. Continues Cameron Warner Jones: “In this vein, we have decided to drop the price to $19.99 USD for the time being. We want as many people as possible to be given the opportunity to own a world-class instrument. If we can inspire the next Stevie Wonder or Suzanne Ciani, we have achieved our aim. And if there are price concerns with Synclavier Go! then we hope that this $10.00 USD reduction will mean more young, aspiring musicians will now have access to this professional music-making tool.”

      That said, Synclavier Go! is ever evolving — just like the trailblazing Synclavier® II Digital Synthesizer from which it directly descends. November 2019 saw Synclavier Digital duly adding multi-track MIDI (Musical Instrument Digital Interface) functionality and MPE (MIDI Polyphonic Expression) support to its innovative iPad instrument app. As such, many factory presets simply sound better by making use of the extra expression provided by the likes of ROLI’s multi-award- winning, next-generation Seaboard RISE MIDI controller or Roger Linn Design’s LinnStrument expressive MIDI controller. Come to think of it, the sheer quantity and quality of factory presets available as part of the Synclavier Go! app almost beggars belief, with over 1,000 diverse and emotional Timbres from over four decades of cutting-edge sound design quite literally at anyone’s fingertips!
      Further advancement of Synclavier Go! comes courtesy of adding AUv3 client capability to Version 1.30 — truly a game-changer! It is now possible to load an iPad-compatible DAW (Digital Audio Workstation) — such as Apple’s own GarageBand, Blip Interactive’s NanoStudio 2, or Steinberg’s Cubasis 3 — and insert multiple instances of Synclavier Go! as AUv3 clients, making it a much more appealing app in itself. Ultimately, users can play and record Synclavier Go!, mix it with other instruments, add inline effects, swap sounds in and out of the mix, and modify compositions with ease... and all from within a single app. All settings are recalled when saving a project in the DAW and loading it up again at a later date. It is an amazing environment to work in — far from being bogged down in the same way that weighty Mac- or PC-based DAWs often are. And, of course, it is more cost effective — so much so that maybe the ‘Twenties’ will be the decade which will witness a hit record realised on little more than an iPad and a MIDI keyboard.
      “Synclavier Go! was already a very capable app, but by adding the ability to load Soundfiles to Partials it’s hard to imagine that there can be a more capable digital synthesizer on any platform — be it a computer plug-in or hardware device, let alone an iPad.” So says Synclavier Digital Marketing Manager Craig Phillips, proudly introducing another standout Synclavier Go! feature that is new to Version 1.30, before adding: “And with the added portability and price point of an iPad application, it’s simply stunning!”
      Synclavier Go!’s interface is necessarily deep with a steep learning curve by association. And yet once climbed it is highly rewarding. Readily going against the grain of today’s loop-based soundalikes, skilled operators of Synclavier Go! can creatively manipulate existing Timbre presets to quickly create new ones. On that very note, samples — Soundfiles in original ‘Synclavier-speak’ — can now be mixed into a Timbre to add richness and excitement to any sound. Samples can be loaded by Synclavier Go! users through iCloud with support for many formats, including AAC, ALAC, CAF, FLAC, and MP3 at various bit-depths and sample rates. Ready to go is a carefully curated collection of 116 original New England Digital-era Soundfiles in studio-quality 24-bit/48kHz lossless format, alongside a new Featured Timbre Artists library by sound designers Indie Moon, two Parisian singers specialising in melodic modern synth-pop as huge fans of Eighties electronic music.
      Meanwhile, many of the same features available to Synclavier Go!’s additive synthesis sounds are available when working with Soundfiles — such as FM modulation, Tremolo, Vibrato, and Chorus — so sound design possibilities are seemingly endless as a result! Enhancing Eighties-era Synclavier® offerings with world-beating Soundfile capabilities could cost owners some serious money, so it is testament to the primitive computing power of the time that the necessarily lean algorithms used to process those samples still sound stellar. Indeed, it is those same algorithms at the heart of Synclavier Go! that lend the innovative iPad instrument app audacious power. Put it this way: the number of voices that can be played simultaneously more than adequately exceeds the amount of fingers that can play (or touch) the keyboard at any given time. This still holds true with Timbres that are fully loaded with Soundfiles and replete with effects! Splitting Soundfiles across keyboard ranges permit poly-sampled instrument usage to achieve more realistic-sounding results, while dynamic envelopes can also be applied, for instance, to set louder samples to greater keyboard pressures — perfect for working with today’s traction-gaining MPE control surfaces.
      So, while Synclavier Go! was already impressive in its previous incarnation (including InterApp and InterDevice audio support, AudioBus 3 and Ableton Link support, and — most recently — multi-track MIDI functionality and MPE support), thanks to the timely introduction of Version 1.30, seminal Synclavier® II Digital Synthesizer co-inventor Cameron Warner Jones’ ‘Twenties’ instrument’s introduction to a wider audience clearly continues to march to the beat of its own drum... do they need to know that the ominous gongs opening Michael Jackson’s 1983 chart-topping ‘Beat It’ introduced the wider world to a stunning Synclavier® II Digital Synthesizer preset in all its ear-opening glory? Not necessarily. After all, should a hit record end up being realised on little more than an iPad and a MIDI keyboard anytime soon then it is likely to sound very different to those made with a little help from the original high-flying hit-making mega machine — more than likely musically no less impressive if skilled operation of Synclavier Go! is involved, and at a fraction of the purchase price of the seminal Synclavier® II Digital Synthesizer secured by a privileged few back in its hardware-happy heyday!
      Version 1.30 of Synclavier Go! is available for free to existing owners, otherwise it can be purchased and directly downloaded from the App Store priced at $19.99 USD (Tier 20) from here: https://apps.apple.com/us/app/synclavier-go/id1378108734
      For more in-depth information, please visit the dedicated Synclavier Go! webpage here: https://www.synclavier.com/synclaviergo/
    • By Hasse Nilsson
      Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 2/4: Native Instruments evolution av tillverkarens flaggskeppssynt är sannerligen inget hafsverk. Frågan är om det finns några genvägar till det perfekta ljudet eller inte.
      Efter år av smygtittar släppte NI äntligen uppföljaren till syntpluggen Massive, som inte minst har varit ljudmässigt framträdande inom modern urban dansmusik de senaste tolv åren. Provkartan på vad pluggen kan prestera är minst sagt imponerande – pluggen låter helt
      sagolikt.

      Kostar det så smakar det mumma. Massive X låter nytt och mycket.
      Med risk för att ta till överord så finns det få, eller inga, syntar i den här prisklassen som har liknande bestyckning och har en sådan arsenal av möjligheter. Massive X är inget för den Teknikrädde om hen vill börja skapa egna ljud. Här återfinns mycket avancerade funktioner för bearbetning av vågformstabeller, 170 mot föregångarens 80, och olika former av
      sekvensering av ljud, både dess beståndsdelar och rytmik.
      Självklart är pluggen enkel att använda om du inte avser att skapa egna inställningar från ax till wienerbröd. Tyvärr kan inte Massive importera förinställningar från ”gamla” Massive, vilket innebär att vi för tillfället får hålla tillgodo med de 420 förinställningarna och våra
      egenhändigt slöjdade ljud.

      Släktskapet med byggsatsprogrammet Reaktor är tydligt, exempelvis routing-möjligheter som inte är att leka med.
      Det är mycket sannolikt att det inom kort växer fram en frodig tredjepartsmarknad och att NI själva kommer att släppa expansioner som i alla fall inledningsvis kommer att vara gratis. Vi gillar smarta funktioner som att kunna tilldela makroinställningar för styrning från midi-kontroller eller automatisering.

      Rytmisk modulationsmatris och sofistikerad sequencer. Massive X kan det mesta.
      Systemkraven är rätt tuffa och kräver den senaste versionen av exempelvis Logic, så användare med äldre maskiner som inte kan uppgradera göre sig icke besvär. Om du skapar något slags musik (eller bara ljud) och vill ligga i den berömda framkanten kan du faktiskt inte missa Massive X.
      Video: Introducing Massive X
       
      Video: Dissect the preset: Massive X - Kesselbeat
      Massive X
      Vad: Mjukvarussynt
      Tillverkare/kontakt: Native Instruments https://www.native-instruments.com/en/
      Operativsystem: Windows och Mac OS X
      Format: Vst, Au, Aax (och snart fristående program)
      Pris: Cirka 2 122 kronor
    • By Hasse Nilsson
      Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 1/4: Samla alla dina samplingar i en interaktiv rymdkarta. Det låter spejsat, men är i praktiken snabbjobbat och kreativt.
      Svenska XLN Audio känner många igen från trumpluggarna i Addictive Drums-serien. Den senaste produkten XO är dock något utöver det vanliga. Här handlar det om ett nytt sätt att överblicka och behandla ljudfiler, gärna i stora mängder.
      Genom att analysera och indexera samplingar visar XO en karta, där ljud med övervägande del diskant hamnar uppe i högra hörnet (hi-hats, shakers) och samplingar med mycket basfrekvenser (kickar) hamnar nere till vänster. Virvlar, och effekter syns i de centrala delarna i gränssnittet. De olika kategorierna visas med färger och när du styr pekaren över trumrymden spelas ljuden upp i realtid.

      Förutom det medföljande ljudbiblioteket har vi här låtit XO indexera cirka 40 000 slagverksljud.
      Det går mycket fortare att välja rätt ljud och plocka ihop ett trumkit jämfört med att sitta och leta filnamn i foldrar. Under ”Edit” återfinns en 8-spårs groove-maskin med extra allt. Du har tillgång till reglage för sådant som volym, tonhöjd, anslagskänslighet, filter, swing,
      panorering, transientgenerator och två effektbussar.
      Det finns även en effektregel på masterkanalen för kompression. Antingen spelar du in trumslag i ditt musikprogram eller så använder du den inbyggda sequencern. De medföljande midi-mönstren är en bra utgångspunkt.

      Leta upp en folder med samplingar på dina hårddiskar och låt sedan XO katalogisera ljudfilerna.
      Det svänger nästan onödigt mycket om du förskjuter spår mot varandra och använder accentfunktionen. Slumpknappen för att helt sonika byta kit ur trumrymden är en kreativ krydda.
      Vi saknar möjligheten att importera midi-filer med rytmiskt innehåll. Det går dock att exportera både midi-mönster och ljudfiler direkt in i ditt musikprogram. Excellenta hjälpfunktioner hjälper dig på traven utan att behöva fippla med en manual.

      XO:s groove-maskin är en av de bättre vi använt. Det går kvickt att få till rätt kit och ett grymt sväng.
       
      Video: Exploring the XO Space
      XO
      Vad: Sampling/trumsequencer
      Tillverkare/kontakt: XLN Audio https://www.xlnaudio.com
      Operativsystem: Windows och Mac OS X
      Format: Vst, Au, Aax och fristående program
      Pris: Cirka 1 919 kronor
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.