Jump to content
Annons

bustarhyme

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då bustarhyme senast vann var 24 juli 2010

bustarhyme hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. Sven! Kollade faktiskt in den boken på Amazon igår, men det var rätt dyr så jag beställde två andra böcker istället, och en till svensk bok från Adlibris.. Valfrid. Min tanke är inte i detta skede att använda mig av riktig orkester, utan nöja mig med riktigt bra program och försöka komponera så bra som möjligt med datorn. EWQL Gold Symphony osv har riktigt bra ljud osv..
  2. ChrisB det är precis den typen av hjälp jag behöver som jag fick av Dig. Orkestreringssidorna är KLOCKRENA. Vilken lektion! Tack också för tipsen om litteratur, ska genast beställa någon av dem att börja läsa på jobbet osv. Om du analyserar musik i filmer du tittar på, är det hur ofta förekommande musiken är, eller i vilka scener de har vilken typ av känsla osv? Eller kanske något annat? Hittade detta på Wikipeida, är detta nödvändig fakta inför praktiken eller?: En wienklassisk orkester (det vill säga Haydn, Mozart, Beethoven) brukar ha följande stämmor i partituren. Stämmorna brukar finnas i nedanstående ordning uppifrån och ner. 1-2 flöjter 2 oboer 2 klarinetter 2 fagotter 2 horn 2 trumpeter 1 basun 1 tuba (mer sällan) Stråksektion: 6 första violiner 6 andra violiner 4 altvioliner 3 celli 3 kontrabasar
  3. Kokanin: Precis, efter att jag har sett en film och njutit av skådespelet så brukar jag kolla om på filmen igen för att bara lyssna till musiken och dess roll.. Man lär sig en hel del av det! Men desto svårare att plocka ur de enskilda instrumenten i ett stort maffigt musikparti! 🙂 Min brorsa rekommenderade nån bok som hette typ On the track eller liknande.. Åke: Tackar!! intressant, detta ska jag kolla in mer!
  4. Jag håller på att komponera lite musik till några svenska amatörfilmer, och börjar komma in mer och mer på "förmedla känslor" med symfoniska instrument. Violer, Violiner, Cello, Percussion osv osv.. Men jag har INGEN koll alls på strukturen inom orkestrar!? Om vi tar till exempel Hans Zimmer som exempel, en av de största inom filmmusik, och komponerar musik på synth/dator osv innan han skriver ut scoren till orkester. Jag kan ta fram English Horn, Cello, Oboe eller vad som helst, frågan är bara vilka roller alla ska få!! 🙁 Jag hittar inga böcker eller personer som kan ge mig praktiska regler för vilka instrument som ska framhäva vad, i symfonier eller filmmusik. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig lite tankar och förslag, känner någon symfonimusiker eller vet någon bok om detta? Anything will doooo....
×
×
  • Skapa ny...