Jump to content
Annons

clabur

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  1. Jo det är klart, jag är medveten om att priset är den avgörande faktorn. Det var mest ett uttryck för att markera att vi vill pröva med bästa möjliga mick för ändamålet. Men det är ju kul att det ofta fungerar i många lägen med en hyfsat billig mick även i professionella sammanhang. Mycket bra artikel du länkar till där drloop.
  2. Kanon drloop, bra konkreta tips och tankar! Tar till oss detta. Ja just runt 2500-3000 brukar vi dessutom ofta höja lite för klarheten. Reflektioner har vi säkerligen en hel del av också eftersom vi inte har någon vidare dämpning i någon av de tre platser vi brukar spela in sången på. Ska se om jag eventuellt kan lägga upp sångspåren rena om du har ork att kika på dem 🙂 Uppskattas. Tack för input crillemannen! Ja det är ju just detta vi misstänker. Och nästan hoppas på 🙂 Att vårt mickval bidrar kraftigt till att vi inte når riktigt till den kvalitetsnivå vi siktar på. Det är därför vi tänkte prova i bästa och dyraste studion för att se vilken skillnad det blir med en, säg 50-60000-kronorsmick. Bra tips med Svenska Grammofonstudion, tack.
  3. Tackar för tips pme! Ja Bohus Studio har lagt ner tyvärr vad jag vet. Prylarna sålda.
  4. Hej mixamannen. Tackar för input! Uppskattas och tar det till oss.
  5. Hej drloop! Ja här är två exempel som vi ändå är skapligt nöjda med sångljudet; Be Around och Time Will Tell. Men kanske är kvar något/några snäpp till top notch? Man blir ju snurrig til slut 🙂
  6. Hej! Vi har hållit på i många år med låtskrivande och inspelning/produktion av oss själva (och ibland andra) och känner att vi gradvis blir bättre och bättre och att vi nu är ”nästan där” i slutresultat. Men vi tycker att framför allt sångljudet är svårt att få top notch och kliar våra huvuden varför det är på detta viset. Vi har testat oändliga timmar av EQ, kompression och diverse mirakelpluggar genom åren utan att nå ända fram. Mikarna vi har använt är väl hyfsat vedertaget ansedda som ok mickar, exempelvis Röde NT2A, men har inte varit några monstermikar. Nu är vi inne lite på att vi vill testa i bästa möjliga inspelningsmiljö för att se om det är mik/preamp/studioakustik som gör att vi inte får till det. Och skulle det inte bli bättre av det så har vi i alla fall testat och då blir slutsatsen att vi behöver bli ännu bättre på mixning/eq/komp etc. Frågan är helt enkelt; vilken är den i nuläget bästa studion i Göteborg där vi skulle kunna testa sånginspelning i toppklass?
  7. Försöker få svar både här och hos Paperton men det verkar inte finnas någon som orkar svara på varför jag bara kommer åt tre nummer av Studio i iPhone-appen. Hur ser det ut för er andra, kommer ni åt att läsa tidigare nummer i appen?
  8. Plusmedlemskapet fungerar ju inte som det ska. I appen kommer jag endast fritt åt tre nummer. Varför, och varför just de numren? Övriga nummer står det att jag ska köpa för 45kr/65kr. Har mailat Paperton men fick inget svar. Kan någon på Studio svara varför inte detta fungerar. Uppskattar funktionen att kunna läsa tidningen på iPhone/iPad men då måste det ju också finnas tillgång till numren.
  9. Herr P Forsberg! Jag skulle starkt rekommendera att du inte kopplar via lineout-utgången. Signalen till lineout på Valvetronix chrome-serien tappas av INNAN den passerar Valve Reactor/rör-steget på förstärkaren. Jag har själv en AD30VT och är mycket nöjd, otroligt mångsidig förstärkare med riktigt bra ljud. Du säger att micka upp den är uteslutet på grund av att du bor i lägenhet. Well, även jag bor i lägenhet och du kan micka upp förstärkaren på mycket låga ljudnivåer och det räcker ändå till för att få rätt nivå i din DAW. Jag kör med en Shure SM57:a men du kan självklart testa med vilken mik som helst och se om det funkar. Kontentan är i alla fall att du ska definitivt sikta på att micka upp den, lineout på chrome-serien är ökänd för att låta vasst och illa. /Clabur
×
×
  • Skapa ny...