Jump to content
Annons

Spela in gitarr med garageband


SlashAE

Recommended Posts

Har nyligen skaffat en mac dator, satt och höll på lite med garageband, så såg jag att de fanns inbyggd förstärkarsimulering. Vad behöver jag köpa för att koppla in gitarren i datorn och använda det? Ge gärna förslag på nåt billigt 😛

Är det förresten nån som vet om förstärkarsimuleringarna är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Har du sladd kostar detta ca 30kr på clasohlsson eller liknande.

😛 Ja du är allt för rolig du.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alltså om du vill att det ska låta bra så skaffar du en preamp och slutar lyssna på ånejjjs kalle ankatips. Skaffa en preamp. Det finns allt från billiga till dyrare. Allt beror på hur bra du vill det ska låta. Använd sökfunktionen. Det finns massor av tips gällande preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Visst finns det vissa som kan kosta femhundra men då låter det därefter också. Kolla på beggmarknaden också. Vill du att det ska låta hyfsat bra får du slanta upp två lax i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om du vill att det ska låta bra så skaffar du en preamp och slutar lyssna på ånejjjs kalle ankatips. Skaffa en preamp. Det finns allt från billiga till dyrare. Allt beror på hur bra du vill det ska låta. Använd sökfunktionen. Det finns massor av tips gällande preamps.

Han verkade ju mest som han var helt ny, ville spela in något på gurra. Så varför inte göra det enkelt för sig och testa med det först.

Men DieHard är som vanligt igång med att försöka dra ner andra och leka pro. Stackars älskling (L)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle ha börjat med att testa med en 30 kronors kabel.

Lite pretto att köpa preamps om man bara vill prova att lattja lite i datorn tycker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha börjat med att testa med en 30 kronors kabel.

Lite pretto att köpa preamps om man bara vill prova att lattja lite i datorn tycker jag.

Jepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle ha börjat med att testa med en 30 kronors kabel.

Lite pretto att köpa preamps om man bara vill prova att lattja lite i datorn tycker jag.

Lite pretto att skaffa en gura om man bara vill lattja lite i datorn. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men allvarligt DieHard.. Och SlashAE.. Funkar utmärkt men en vanlig gitarrkabel in på ljudkortet på Macen.. Tusan... Impedansen är så pass hög att om man vill börja labba och spela in instrumentsignaler så behövs faktiskt ingen preamp.. Så det så.. 😉 30 spänn funkar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jäpp håller med jag oxå, det duger allt att testa med bara sladden till att börja med. Jag klämde förvånansvärt bra ljud ur min mac mini på det sättet, har ju logic så dessvärre vet jag inte mycket om GBs stärkarsimulering men det låter nog ok om man meckar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstärkarsimuleringen låter helt ok, vissa presets funkar hyfsat utan att pilla för mycket med dem. Det handlar mest om att stänga av, dra ner eller byta dessa ständiga jättereverb och/eller ekon som många simuleringar ofta lägger på. Jag har säkert fel på mina öron men undrar ofta hur programmeraren tänkt när de lägger på just dessa effekter. Lätt att avaktivera dock. Ett knapptryck på eko och ett på reverb så är det borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Testade precis senaste Reaper som även finns till mac, det funkar oxå bra och är 64 bitars färdigt och klart. Tillsammans med apple reverbet så fick jag till ett jäkla ok elgura ljud. Kanske ett alternativ för den som av nån anledning inte har GB. Billigt är det oxå 60 usd, testa 30 dagar innan köp och endast 7,2 mb stort.

reapertest

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...630692&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...630692&q=hi

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...