Jump to content
Annons

Bra synt för tv-spels ljud?!


A27

Recommended Posts

Annons

Vilket tv-spel snackar vi om? Atari, Nintendo, Sega? 😄 Jag har en Access Virus B och har för mig att det finns en hel del förprogrammerade (och trovärdiga) tv-spelsljud i den. Lite svårt att ha koll på alla ljud, den rymmer över 1 000 stycken.

Ett annat alternativ är samplingsskivan "8 bit family" från Discoverysound (http://www.discoverysound.com/en/title-j/0000103.php). Den är sprängfylld med tv-spelsljud och -musik.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på om man räknar en Commodore 64 som ett TV-spel. SID-chippet har ju ett väldigt karaktäristiskt ljud vilket jag TROR att jag skulle kunna utskilja ifall jag fick blindlyssna på flera olika gamla ljudchip.

Alla de gamla ljudkretsarna har ju som allting annat en egen karaktäristik.

Bland dem som jag tycker sticker ut mest är väl just SID chippet, ljudchippen i NES och Gameboy (som jag vid den här tiden på morgonen inte kan minnas vad de heter) samt även ljudchippen i Sega Megadrive och vissa arkadmaskiner från tidigt 90-tal som använde FM-syntes snarlikt de enklare ljuden som DX7an kan ge ifrån sig.

Nes och Gameboy är inte FM syntes, De bygger på enkla vågformer och bruskanaler. Om jag minns rätt så är det 4 kanaler vardera. Gameboy har 2 fyrkantsvågformer, en 32byte samplings kanal och en bruskanal. Nes har två fyrkantsvågformer, en triangelvåg och en bruskanal.

Jag har funderat lite på en NES simulation, men det tappar en stor poäng när den inte styrs på samma sätt som man gjorde på NES. Detta eftersom mycket av det som gjorde dessa ljudchip speciella är alla special flaggor man kunde programmera in i musiken för att göra ändringar i vad chippet gör. Sånt som folk inte gör nuförtiden, nu handlar det mer om att spela upp ljuden med ett MIDI keyboard. Givetvis skulle man kunna stödja dessa saker via MIDI eller automation men det skulle ändå inte blir samma sak, det skulle antagligen bara låta som en primitivare synt.

Det finns dock syntar som lämpar sig ganska bra för denna typ av ljud, bland dessa finns t.ex. VOPM och CHIP32. De hittar ni här :

http://www.kvr-vst.com/news/1315.html

VOPM är en enkel FM synt och CHIP32 är en synt med en 32byte samplings kanal. CHIP32 påminner delvis om sample kanalen i Gameboy förutom att den har ett envelope och ett filter.

För er som vill fördjupa er lite extra var jag även med och jobbade på programmet BoyScout för ett par år sedan som är en minitracker för att göra musik på ljudchippet till Gameboy.

http://www.pidelipom.com/boyscout

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nes och Gameboy är inte FM syntes, De bygger på enkla vågformer och bruskanaler.

Nej, jag vet, det var var bara min formulering som blev lite lustig. Jag syftade på Sega Megadrives ljudchip. DET kör med FM syntes. Tillsammans med några av 90-talets arkadmaskiner, främst System16 maskinerna. 🙂

Err.. jag insåg just det.. ledsen, jag får skylla på att jag har ögoninflammation nu.. Iofs bara med ena ögat, men öhhh.. Mitt tappade djupseende gjorde att jag läste det som att Nes körde på FM.. err.. just det 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

HAHAHAHA!!! Bara för att Nisse frågade efter lite tvspels synthar, så var jag tvungen att testa några. resultatet (är ogg. kör i winamp.) Högerklicka och spara som

Det är peach och toad som nämndes tidigare i tråden.

... fasen, undrar om detta inte skall in under demos ändå? Vet inte... (Inget som behövs recenseras i alla fall...)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...