Jump to content
Annons

Akustikplattor i trä?


adama

Recommended Posts

Tjena. Jag har på bilder i olika studior sett att många har plattor av trä, med många olika former på. Vad gör dessa? (tex. skillnad mot skumgummiplattor)

Har sett att dom är väldigt dyra också.

Jag spelar in alla de vanligaste instrumenten, och har ett rum endast för inspelning. 14kvm. Är dom användbara för mig?

tack på förhand.

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är troligen diffusorer du har sett.

De reflekterar ljudet i olika vinklar, så att det inte kommer i retur som en stark reflektion av det som kom fram till diffusorn, utan studsar tillbaks lite hit och dit i stället ("lite hit och dit" är kanske att ta lite lätt på det, eftersom det är noga uträknat hur diffusorn ska sprida ljudet - men ändå... 😆 ). Då kommer studsen från den väggen tillbaks till öronen betydligt svagare eftersom det ju bryts upp av diffusorn - och dessutom med lite olika fördröjning på studsarna - så att man får ett lite mer "öppet" ljud.

I en studio behöver man ofta lite av båda delar om det ska bli helt perfekt. Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud...

Sedan finns det basfällor som också kan se ut som träpaneler mot rummet - men jag tror att du menar diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den 😆 Klä in i tyg??

/ adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den 😆 Klä in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut på något särskilt sätt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förståt. Det viktigaste är att ytan är ojämn så att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den 😆 Klä in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut på något särskilt sätt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förståt. Det viktigaste är att ytan är ojämn så att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nämnde att det är noga uträknat hur ljudet studsar? Noga uträknat för bästa effekt??, eller noga uträknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den 🙂 Klä in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut på något särskilt sätt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förståt. Det viktigaste är att ytan är ojämn så att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nämnde att det är noga uträknat hur ljudet studsar? Noga uträknat för bästa effekt??, eller noga uträknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

För bästa effekt. 🙂

INTE klä in i tyg. Det är den hårda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den 🙂 Klä in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut på något särskilt sätt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förståt. Det viktigaste är att ytan är ojämn så att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nämnde att det är noga uträknat hur ljudet studsar? Noga uträknat för bästa effekt??, eller noga uträknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

För bästa effekt. 🙂

INTE klä in i tyg. Det är den hårda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt...

okej, tackar!

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

fick ett tips att ha bokhyllor med böcker där du skuter in några längre in, öppna andra och har dem på så sätt i olika vinklar

Överlag så fungerar faktiskt en (eller ett par) välfylld bokhylla ganska bra i en studio. Ryggarna på böckerna är ju välvda - och ger därför en diffusion - och den stora massan gör också att en del bas dämpas bort. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nämligen hittat en platta på tippen som antagligen använts till annat, men som såg väldigt liknande ut.

Om jag fattar det rätt så är den inte användbar, ifall den inte är byggd på sepciellt sätt? Right?

Den är väldigt snygg, så sålänge den hjälper lite grand så sätter jag upp den :rolleyes: Klä in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut på något särskilt sätt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förståt. Det viktigaste är att ytan är ojämn så att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nämnde att det är noga uträknat hur ljudet studsar? Noga uträknat för bästa effekt??, eller noga uträknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

Formeln bygger på primtal som dras av i förhållande till placeringen av den specifika diffusorkomponenten... Skall enligt en regel vara uppbyggd av ett antal kvadrater med måttet 1... antalet kvadrater i kvadraten skall vara ett primtal... Djupet är samma antal om jag inte missminner mig...Men det viktigaste är att det inte finns symetri i den... Finns säkert nån skön formel att hitta nånstans... Om inte annat finns den i i den där boken skriven på 80-talet av han ljudgurun Everest... Sen om han är helt up to date idag råder det vissa tvivel om men formeln finns i den iaf.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser du en bild av mig i mitt kontrollrum:

kr_bak_stor.jpg

Som du ser har jag diffusorer på bakväggen och i taket. Dessa är hemmabyggda efter en BBC-artikel som du hittar här.

På sidan 12 enligt PDF'en (sida 6 enligt artikelns egen numrering) hittar du en ritning över hur träblocken placeras ut. Jag byggde dem av 45x45 träreglar, som jag beställde uppsågade från byggvaruhuset. Jag använde längderna:

0= 0 mm

1= 50 mm

2= 100 mm

3= 150 mm

4= 200 mm

Jag limmade klossarna med ett starkt lim på 580x580 plywoodskivor, vilket ger dig en ram på 20 mm runtomkring för att fästa skruvarna i.

OBSOBSOBSOBSOBS

De blir mycket tunga, och du måste fästa dem mycket noggrant, speciellt om du sätter dem i taket. Glöm gipsexpander i gipsskivor, du måste skruva direkt i träreglar eller i betongvägg med minst sex långa och grova skruvar per diffusor. Jag frånsäger mig allt ansvar för eventuella skador som uppkommer i samband med bygge, montering eller framtida användning av dessa diffusorer.

Sedermera har dock Svanå Miljöteknik kommit med sin Golden Horn, som kostar runt 700 kr/st ex moms. Lite beroende på hur mycket du värderar din egen nedlagda tid kan Svanås diffusor faktiskt vara billigare än att bygga själv. Vet inte om den är bättre än BBC's variant. Jag vill minnas att jag för 16 st hembyggda diffusorer gav runt 4000 kr för alla små trästycken (uppsågade och levererade till dörren). Skulle uppskatta att limmandet tog 20 minuter per diffusor, medan målandet tog omkring en timme per styck (två strykningar). Just målandet var något jag inte rekommenderar, så du kanske vill undersöka om det finns någon firma som kan sprutmåla dem åt dig – eller leva med att ha diffusorn obehandlad.

Är man lite mer hemmapulare behöver man förstås inte bekymra sig så mycket om att diffusorerna ska vara helt exakt uträknade. Lite slumpmässiga klossar på en plywoodskiva fungerar säkert också fint, eller så förenar man diffusion med något praktiskt som en bokhylla med böcker, CD-skivor och annat manhar i sin studio placerat glest och lite slumpvis utspritt.

Tjipp,

Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var faktiskt båda varianterna när jag tänker efter...

Men i första vändan tänkte jag på ditt egna bygge...

Jag kikar lite efter ideer till mitt kontrollrum som jag tänker bygga om nästa vår förhoppningsvis... 😉 Så bra billiga tips är guld värda... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en diffusor som en av mina bästa vänner pillade ihop till sin studio. Den sitter på väggen bakom ryggen när man sitter och mixar. TUNG är bara förnamnet! 🙂

Det tog dessutom en halv evighet bara att såga till alla klossarna i rätt längder... 😉

diffusor.jpg

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..."

Jag har aldrig förstått detta med att "för mycket absorption är inte heller bra"? Då är man tillbaks på ruta noll känns det som!

Eftersträvar man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls?

Om inte blir det så flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla säger olika saker... som vanligt mao 😮!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

"Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..."

Jag har aldrig förstått detta med att "för mycket absorption är inte heller bra"? Då är man tillbaks på ruta noll känns det som!

Eftersträvar man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls?

Om inte blir det så flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla säger olika saker... som vanligt mao 😮!

Det finns några olika skolor inom kontrollrumsakustik, men ingen av dem förespråkar totalt döda rum. Anledningen är att ett sådant rum är så onaturligt, och är rent obehagligt att vistas i. Ett alltför dött rum får dessutom mixteknikern att slaska på med för mycket reverb.

Den skola som är absolut vanligast i Sverige (jag vågar nog påstå att den är vanligast globalt också) kallas Live end - dead end (LEDE). Den går ut på att rummets främre del (där högtalarna står) görs död med mjuka absorbenter och tjock matta på golvet, och den bakre görs levande med hårda reflekterande ytor. De reflekterande ytorna får dock inte ge örfilar till reflektion, utan reflektionerna bör vara så utspridda och oriktade det går. Därför använder man diffusorer, främst på sådana ytor som obehandlade hade gett direkta reflexer i riktning mot lyssningspositionen.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, och ett bra svar!

Jag borde dock ha preciserat mig då jag hela tiden menar inspelningsakustik när jag skriver akustik, men det är ju inte helt lätt att förstå det.

Så, vad är en optimal inspelningsakustik?

(Rent instinktivt/logiskt borde det väl vara "utomhus", dvs noll färgning, inga reflexioner överhuvudtaget! För om svaret istället är,

Nej, lite reflexioner kan aldrig skada med det måste vara lagom blir det så flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla säger olika saker...

... samma som med vilken är den nyttigaste maten? eller vad är meningen med livet?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Största orsaken till att man kan behöva akustikbehandla inspelningsrum i en studio, är egentligen att de är tomma.

Ett ganska normalt rum kan mycket väl innehålla lagom ingredienser av absorberande och diffuserande ytor. Du har kanske en soffa, mattor och gardiner, som är absorberande. Du har en bokhylla - som är både absorberande och diffuserande om den är välfylld med böcker. Du har säkert ett tak och någon glasruta, som är reflekterande (dock inte diffuserande). Är allt detta i lagom proportioner, så kan du få till ett förvånansvärt bra inspelningsrum hemma - förutom då att det inte är lika bra dämpat mot omvärlden förstås, utan du får med när grannens hundar skäller och när den andra grannen drar igång sin gräsklippare, men ändå... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men vad är målet? Inga reflexioner eller... att det ska låta mysigt 😄?

Menar även om ngn skulle veta allt om hur ljud beter sig i olika rum så spelar denna kunskap ingen roll om man inte vet vad man vill uppnå...

... låta mysigt är ju olika för alla och därmed blev alla experter på akustik, så varför då ställa frågor på detta forum i sådana fall?

Menar har ju hela tiden misstänkt att alla är bäst på akustik även fast man ej ens kan särskilja begrepen ljuddämpning och akustik 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga. Det är nog lika bra att lägga ner forumet... 😆😄

Om det inte blir några reflektioner alls, så kommer det att bli ett platt och livlöst ljud. Hemligheten är att få till den perfekta blandningen av absorberande och diffuserande ytor.

Det kan ju också vara så, att ett specifikt instrument låter bäst i ett döddämpat rum (ganska osannolikt, men ändå - för diskussionens skull 🙂 ), medan ett annat instrument låter bäst i en kraftigt diffuserad miljö. Det kan alltså bero på ljudkällan, vad som låter bäst. I en hemstudio är det bäst att sikta någonstand mitt emellan. Ett stort rum är besvärligare än ett litet rum - om inte akustiken är genomtänkt från början. Om man använder diffusion, så upplevs rummet ofta som större än det egentligen är och ljudet kan kännas mer "öppet". Det bästa brukar som sagt vara en lagom blandning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte att det går att definiera något generellt mål med hur ett inspelningsrum ska låta. Det är helt en smaksak. Vissa rum är ganska brighta, andra lite mörka, vissa klingar länge, andra klingar kort... För min del får ett inspelningsrum gärna ha ett lite personligt sound. Däremot finns det en del saker som nästan aldrig låter bra. Till exempel extremt ojämn frekvensgång (som man till exempel får i ett rum med en massa diskantdämpning, men ingen basdämpning). En annan sak som sällan är attraktiv är små snabba ekon, sk flutter-ekon. Får allt att låta gummisnodd, effekten blir nästan komisk. Sedan kan det vara svårt att jobba i ett rum med starka stående vågor, så att vissa frekvenser låter jättestarkt på vissa ställen i rummet, och knappt hörs en meter därifrån. Men som sagt, så länge man undviker direkt illaljudande egenskaper, tycker jag att rummet får låta lite som det vill.

Har man en kommersiell studio kan det ju vara bra om det går att variera ljudet lite utifrån behoven. Till exempel ha skärmar som är dämpade på ena sidan och reflektiva på den andra. Har man ett tillräckligt stort inspelningsrum kan det också vara ballt att ha en del helt dämpad, en del lite fläckvis dämpad och en del helt klingande – en idé jag fick från akustikern Lennart Nilsson som hjälpte mig med studiobygget och den artikelserie jag skrev för MM om just studiobygge.

Tjipp,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, får nog precisera mig igen.

Menar inte spela in akustisk musik som sedan obehandlad blir slutmix, utan avser att uppå det inspelade lägga på reverb i datorn.

Och då vill man väl bara ha en rumsklang, inte två uppå varandra? Så helt aksutikdött inspelningsrum är det man eftersträvar, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - inte nödvändigtvis. Instrumentet (eller rösten) kan få en annan klang på inspelningen om rummet inte är död-dämpat - så ofta är man ute efter en kombination av absorption och diffusion.

När man spelar in pop och rock, så använder man nog ofta lite mer absorption än diffusion (dock aldrig död-dämpat) - men till jazz och annan akustisk musik, så vill man nog oftare ha lite högre grad av diffusion, eftersom det kan kännas mer "levande" då... Grovt generaliserat förstås, men ändå... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Men... alltså... den levande efterklangen kan man lägga på i en dator, efteråt! Vill man ha olika efterklang så är det enda sättet!

Jag vet att musik-relaterade ämnen kan bli flummiga men detta tar priset, är förvånad. Har alltid utgått ifrån att akustikdött inspelningsrum

var det man eftersträvade, inte ett subjektivt mysigt. Okej, bättre för mig för då blir allt helt plötsligt oerhört mycket enklare... eller svårare.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kände att vår senaste inspelning lätt för "matt"/"död", eller vad man ska säga. Så jag tänkte att diffusion kunde vara en bra idé. Håller nu på att fixar en del och sådär.

Vogel! Tack så jätte mycket för tipset några inlägg uppåt. Det blir nog ett par sådana 😮 . Har några frågor!

*Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla måtten, så att den blir 10 cm djup. Är det något att föredra?? Förlorar jag mycket effekt på detta?

Jag har ganska litet rum och vill spara så mycket plats som möjligt.

*Jag har en annan diffusorliknande "sak" därhemma. Det är ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den är inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och många ojämna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna måntro? (60x145 cm)

*Träpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det någon roll ifall det är mycket tunt trä eller inte på diffusorer?

*Jag har fått en rätt udda idé på sistone. Jag kommer ihåg att när jag gick på dagis, så lekte jag med klossar. Avlånga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade två st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrån varandra. Sen från sidan gjorde man samma sak med nästa lager blablabla. ni hajajr säkert.

Vad om man limmar fast dessa på en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. Nästa bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv.

Galen idé kanske :rolleyes:. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans på något sätt när ljudet får studsa runt bland klossarna "där inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltså.

ha det bra! ciao / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

En diffusor ska förstås vara rätt uträknad för att fungera optimalt, men när det inte behöver vara perfekt i minsta detalj, så fungerar de flesta lösningar helt ok. Det viktiga är ju att ljudet bryts upp och studsar tillbaks från diffusorn oregelbundet.

Ett exempel på en diffusor som en god vän byggde själv till sin studio (uträknad efter konstens alla regler):

diffusor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En diffusor ska förstås vara rätt uträknad för att fungera optimalt,

Hrrmm, rätt uträknad för... vad 😆? Ingen vet så därmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men ändå vara bäst!

Menar vi kom ju för bara 3 inlägg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnå gällande akustik, att det var subjektivt till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

En diffusor ska förstås vara rätt uträknad för att fungera optimalt,

Hrrmm, rätt uträknad för... vad 😆? Ingen vet så därmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men ändå vara bäst!

Menar vi kom ju för bara 3 inlägg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnå gällande akustik, att det var subjektivt till 100%.

Nä, bara akustik i inspelningsrum. Akustik i kontrollrum är en helt annan femma. Vidare, även om det inte finns några direkta regler att följa vad gäller akustik i inspelningsrum så kan det ju finnas saker man vill uppnå – till exempel basdämpning eller diffusion. Och då är det ju bra att kunna tekniken för att uppnå just detta.

Mönstren på diffusorer är matematiskt uträknade för att uppnå största och jämnaste möjliga spridning. Därmed inte sagt att det är allt eller inget … att bara köra lite slumpvist utspritt överblivna trästumpar diffuserar förstås mer än vilken plan vägg som helst.

Personligen tycker jag att det verkar mycket mer svårarbetat att spela in allt döddämpat och i efterhand skapa intressanta rumklanger – istället för att ha ett rum man gillar ljudet på, och där man enkelt kan förändra ljudet med hjälp av mikrofonplacering. Men det är ju bara min åsikt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kände att vår senaste inspelning lätt för "matt"/"död", eller vad man ska säga. Så jag tänkte att diffusion kunde vara en bra idé. Håller nu på att fixar en del och sådär.

Vogel! Tack så jätte mycket för tipset några inlägg uppåt. Det blir nog ett par sådana 😉 . Har några frågor!

*Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla måtten, så att den blir 10 cm djup. Är det något att föredra?? Förlorar jag mycket effekt på detta?

Jag har ganska litet rum och vill spara så mycket plats som möjligt.

*Jag har en annan diffusorliknande "sak" därhemma. Det är ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den är inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och många ojämna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna måntro? (60x145 cm)

*Träpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det någon roll ifall det är mycket tunt trä eller inte på diffusorer?

*Jag har fått en rätt udda idé på sistone. Jag kommer ihåg att när jag gick på dagis, så lekte jag med klossar. Avlånga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade två st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrån varandra. Sen från sidan gjorde man samma sak med nästa lager blablabla. ni hajajr säkert.

Vad om man limmar fast dessa på en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. Nästa bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv.

Galen idé kanske 😆. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans på något sätt när ljudet får studsa runt bland klossarna "där inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltså.

ha det bra! ciao / adama

Ju djupare diffusor, desto lägre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block är, desto högre i frekvens diffuserar den.

Men alla ojämna ytor diffuserar något. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenväggar. Om man vill få ett rum att låta större än vad det är, då är diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vägg ett par meter, ur akustisk synvinkel.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...