Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag satte mig ner för att fundera lite över placering av absorbenter och andra saker i studiorummet hemma.

2d-ritningar ger inte riktigt nÄgon bra överblick, sÄ jag bestÀmde mig för att prova att skissa upp nÄgot i 3d. www.sketchup.com har en trial version som funkar 8 timmar.

2.5 timme efter installationen hade jag första skissen (draft). sedan lade jag till lite mer grejer och provade en alternativ möblering. man fÄr otroligt bra överblick. lÀtt att rita skalenligt, kul.. och ganska snyggt!

rekommenderas för den som vill möblera om utan att anvĂ€nda korsryggen 😆.

men priset Àr vÀl saftigt för att man ska vilja anvÀnda det nÄgon lÀngre tid.. $500.

129641157_16e0414077.jpg

129641158_cffe564b60.jpg

129641159_0a6eee46ed.jpg

Absorbenterna Ă€r alltsĂ„ de vita fyrkanterna i hörnen 😆. Vill man tycka till om placering av dem och monitorer sĂ„ Ă€r det mer Ă€n vĂ€lkommet!

Redigerat av el davo
Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Grymt bra - synd att det bara funkar i 8 timmar...

Jag brukar vilja fippla betydligt lÀngre Àn sÄ.

//nemo

Postat

Ja, det var snyggt!

PÄ tredje bilden sÄg det lite instÀngt ut i datorhörnet. Vet dock inte hur det pÄverkar ljudet, mer en kÀnsla.

Postat
Ja, det var snyggt!

PÄ tredje bilden sÄg det lite instÀngt ut i datorhörnet. Vet dock inte hur det pÄverkar ljudet, mer en kÀnsla.

placeringen pÄ sista bilden Àr som du sÀger - lite instÀngd. nÀra till sidovÀggarna (Àven om dom Àr vinklade bort frÄn mixplats) och svÄra basproblem pga att man i princip sitter riktad in mot ett hörn.

utan akustikbehandling Àr placeringen rena döden för basen, man hör i princip ingenting. och det gÄr mkt material för att fixa till det.. om ens möjligt. sÄ det man vinner i yta förlorar man snart igen..

mittenplaceringen lÄter bra med mkt lite akustikbehandling. det Àr den jag sitter med nu, men jag vill bÀttra pÄ den lite genom att smÀlla upp mark/murplattor inklÀdda i tyg pÄ lÀmplinga platser.

ett extra plus med mittenplaceringen Àr att man har utsikt mot tvÄ vackra fjÀll nÀr man sitter i lyssningssoffan. ett litet lyxproblemsminus Àr att man inte fÄr nÄn hemmabiovÀgg..

programmet Àr verkligen grymt lÀtt och snabbt att jobba med, jag Àr helt novis pÄ 3d..

Postat (redigerat)
Hur fan gör ni det sĂ„ bra? Jag provade det, BLEV JU APFULT! 😏

gjorde du dom tre tutorialövningarna innan du drog igĂ„ng? de visar hur de viktigaste funktionerna funkar (de enda funktioner jag anvĂ€nde mig av 😏.

ergonomiskt var programmet lite jobbigt fram till dess att jag fattade att man kan mappa verktygen till valfria tangenter i preferences. annars blir det mycket klickande fram och tillbaka med musen..

vissa av objekten i bilden importerade jag (import 3d) frÄn det bibliotek som följer med. de har ocksÄ gratis expansionpaket man kan ladda ner frÄn deras sida och ett forum dÀr folk postar sina modeller.

man kan göra jÀkligt avancerade Äkningar i presentationssyfte, som t ex studiodesignern john sayers utnyttjar (han ritar Àven in varenda balk i konstruktionen och skalar av pÄ material i Äkningen.. imponerande.). man kan ta hem och lÄna frÄn mÄnga snygga modeller utlagda pÄ:

john sayers forum

sök pÄ "sketchup" och "skp" (filÀndelsen)

Redigerat av el davo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.