Jump to content
Annons

Byta ut SB Live


wanner

Recommended Posts

Jag har för tillfället ett SB Live 5.1

Men som de flesta säkert vet så funkar det inge vidare att spela in med det.

Därför tänkte jag köpa ett nytt ljudkort (inte alltför dyrt).

Har spanat in Juli@ och Audiophile 2496 som är i rätt prisklass.

Min fråga är ifall det räcker med dessa (billiga) kort för att få sig ett uppsving ifrån Live kortet. Hur är det med fördröjning osv.

Jag ska spela in gitarr, för tillfället med en V-amp2.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det räcker utmärkt bra, och du kommer förmodligen märka en klar förbättring. Audiophile - som väl är den billigare av de två - är ett säkert val. Stabila och inarbetade drivrutiner, och om du vill gå ProTools-vägen så finns det ju en PT-version speciellt för M-Audio kort - M-Powered. Juli@ å andra sidan är ju ett nyare kort och har tex ett intressant upplägg med "vändbara" in/utgångar för balanserat eller obalanserat. Men jag har för mig att en del har haft smärre problem. Gör en sökning här på forumet. Kolla även runt lite för att se om något av korten krånglar med de program du använder. Jag kan säga att M-Audios kort funkar utan problem i Cubase i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett SB Live och köpte för ca två veckor sedan ett Juli@ - vilket lyft!!!

Inget att vänta på! Köpt ett Juli@ nu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar Juli@ av något som inte 2496 gör?

Juli@ är ju ganska så mycket nyare, så det har nyare och bättre kretsar helt enkelt. Och så klarar det ju av att köra med balanserade kontakter, vilket inte 2496 gör.

Juli@ klarar även av 192kHz medans 2496, precis om man ser på namnet "bara" går som högst till 96kHz. Frågan är dock om det har så stor betydelse?

Fördelen med 2496 är väl helt enkelt att det har äldre och stabilare drivrutiner.

PS. Jag bytte från SB Live! till Juli@ för ungefär ett halvår sedan. 😉 Lite småstrul med drivrutinerna, men det beror med största sannolikhet på att jag har en gammal dator med win98.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

har kört med 2496 och det har funkat bra hela tiden.rekomenderas, juli@ ska ju vara bra men det kännner jag inte till.

Link to comment
Dela på andra sajter

h3nk3 (oregistrerad)

jag har kört 2496:an i över ett halvår, och har aldrig haft problem med det, enkelt att instalera och användarvänlig software, inte allt för många knappar o reglar... ingen latency att prata om, ett par millisekunder antar jag, väldigt prisvärt kort!!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kan bara rekommendera 2496. Det enda kort jag provat efter SB Live (vilket var skit).

Har aldrig haft problem, vare sig under Windows Me eller XP SP1/SP2. Och klarar sig kortet under Me, då klarar det allt! 😱

Stabilt kort med bra drivrutiner och ljud som räcker för mig.

Har också hört mycket gott om Juli@, utom möjlig glappvarning, då det är vändbart, men å andra sidan - hur ofta vänder man det?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...