Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt hÀr och diskuterade viktiga saker... och hade egentligen inga svar pÄ:

Varför heter det H i Sverige nÀr man sÀger B i stora delar av övriga vÀrlden?

HÀr stÄr ett svar http://susning.nu/Tonskala

men det verkar som alla inte Àr nöjda med den förklaringen... vad Àr egentligen rÀtt?

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

Var de int en munk som skrev lite "kladdigt" sÄ att nÄn tolkade det fel och sÄ rÄkade det bara bli H. SjÀlv kör jag alltid med B

Edit: lĂ€ste inte sidan först...😉

Redigerat av Pazo
Postat

det Àr lugnt... det Àr ju lördag...

man frÄgar sig dÄ vidare... varför vi skriver Bb och inte Hb nÀr vi annars skriver H?

Postat

Öppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella 😏

Postat

Eftersom H-lÀgret ofta brukar kalla det av B-lÀgret kallat för Bb (uttalas bess) för B, sÄ gör det saken Àn mer komplicerad. Ena lÀgret kallar H för B och andra lÀgret kallar Bb för B.

SjĂ€lv undviker jag "B" och skalan blir dĂ„ A - Bb - H - C. SĂ„ vet folk vad man menar. 😛

// David

Stinkey (oregistrerad)
Postat

B!!!!

Postat

B-anhÀngare hÀr. Har ibland debatter i Àmnet med far min som var musiklÀrare förr i tiden, och eftersom alla hans argument grundar sig i att vi alltid anvÀnt H sÄ tycker jag inte det finns nÄn egentlig anledning till att inte köra med B och Bb istÀllet med tanke pÄ hur mycket enklare det blir, och mer logiskt inte minst.

Postat (redigerat)

B och Bb (Bess) rekommenderar musikhögskolorna sedan 10 Är.

Jag upplever att kidsen idag vÀxer upp med internationella tabs och ackord frÄn nÀtet, och finner det naturligare med B och Bb. Jag tror att H Àr ett minne blott om 20 Är.

Jag sjĂ€lv har lyckats fĂ„ ur H ur min hjĂ€rna, men det var inte lĂ€tt 🙁

Redigerat av MusicNixon
Postat

DĂ„ kommer jag framöver sĂ€ga B och om det Ă€r nĂ„gon som Ă€r besvĂ€rlig skall jag hĂ€nvisa till denna trĂ„den 🙂 .

Fast var vi överens?? NĂ„gon som tycker annorlunda fĂ„r göra sig hörd nu eller för evigt vara tyst 🙂 .

Postat
Öppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella 🙂

Ba ba ba!! 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

TÀnkte se om den dÀr filmen Ben Hur vid tillfÀlle. Eller var det Hen Bur den hette?

🙂😄🙂😄😄

:musik

Postat
Hej!

TÀnkte se om den dÀr filmen Ben Hur vid tillfÀlle. Eller var det Hen Bur den hette?

😄😄😠😄😄

😆

/Hengt Vallbagen

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

B.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

BH

Postat
sÀger sjÀlv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va sÄ jÀvla korrekt kanske du ska börja sÀga Giss nÀr det Àr ett Giss och inte Ass. Det Àr tvÄ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sÄ det sÄ! (sen att ett piano har 415.31Hz för bÄda hör inte hit)

För övrigt anser jag att man ska sÀga B

Postat
Öppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella  😳

Ba ba ba!! 😆

Varför skall nu jag helt plötsligt bli utfrysen ifrĂ„n gĂ€nget ? 😛

mvh

/BeBĂ„ 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat

om du nu ska va sÄ jÀvla korrekt kanske du ska börja sÀga Giss nÀr det Àr ett Giss och inte Ass. Det Àr tvÄ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sÄ det sÄ! (sen att ett piano har 415.31Hz för bÄda hör inte hit)

Det dĂ€r var ju klart intressant. 😛

Är det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen Ă€r olika?

O finns det nÄt instrument som tillÀmpar detta, o vilken av tonerna anvÀnder man om man bildar ackord med nÄn av dessa? -iss eller -ess?

Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Postat

Även tyskarna sĂ€ger H. Jag tror det Ă€r dĂ€rifrĂ„n vi i Sverige fĂ„tt det, under en period var vi ju mycket tyskorienterade. EngelsmĂ€nnen sĂ€ger B och sĂ„ Ă€ven amerikaner. De latinska lĂ€nderna sĂ€ger varken eller, för tonerna heter do,re, mi eller motsvarande.

Gunnar.

Postat

För övrigt anser jag att man ska sÀga B

Giss och Ass klingar ju likadant men namnges olika i olika skalor.

Postat
[Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Ja, du har vÀl hört talas om/hört Hissmusik?

FörskrĂ€ckligt, sĂ„ dĂ€rför togs den bort... 🙂

Postat

Det dĂ€r var ju klart intressant. 🙂

O finns det nÄt instrument som tillÀmpar detta, o vilken av tonerna anvÀnder man om man bildar ackord med nÄn av dessa? -iss eller -ess?

Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Hmm.

Jag har aldrig sett det som alldelese helt sÄ enkelt. I en viss tonart sÄ kan Giss och Ass vara tvÄ olika saker, för mig som spelar kan det vara en signal vilken roll tonen har i ackordet. Och det Àr snarare det som bestÀller vilken frekvens tonen skall ha.

Antag att tonarten Àr E-dur, ackordet Àr ett E och tonen Àr ett Giss. I det lÀget Àr det en dur-ters, och som vi alla vet sÄ skall durtersen vara lÄg.

Om nu av nÄgon orsak stycket halkat ivÀg till ett F-moll ackord, sÄ Àr "samma" ton nu ett Ass. Rollen i ackordet Àr att vara moll-ters och sÄdan skall vara höga. SÄ en "udda" stavning av en ton Àr en signal om vilken roll tonen har i ackordet och dÀrigenom ocksÄ hur den skall spelas.

Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord pÄ piano, sÀg E och H (!). Sjung en snygg dur-ters dÀremellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G).

Alla orkestermusiker som kommit en bit pÄ vÀgen behöver arbeta med intoneringen. Inga blÄsinstrument stÀmmer helt perfekt, sÄ varje ton mÄste intoneras. Kanske Àr C lite högt och C# lite lÄgt pÄ just den hÀr flöjten eller trumpeten. NÀr man kommit dit Àr det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger pÄ att man lyssnar pÄ hur de andra spelar och hjÀlps Ät. Jag brukar rita smÄ pilar upp eller ner som kom ihÄg hur jag skall intonera. PÄ trombonen kan det skilja flera centimeter beroende pÄ tonens roll.

Ihop med strÄkar kan det bli extra intressant. AmatörstrÄkar tycker inte om att spela i "B-tonarter" om man skall generalisera. PÄ samma sÀtt hör man nÀr det Àr lösa strÀngar, för de gÄr ju inte att intonera. En E-strÀng blir vad den stÀmts till.

Gunnar

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ove Centli nÀmnde att det "bara" Àr klaviaturen som...

Det Àr nog dÀrför det faller sig naturligt för mig att bruka H.

c-d-e-f-g-a-hÄÄÄ-ceeee

Skalan som tragglades.

🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Det dĂ€r var ju klart intressant. đŸ˜Č

Hmm.

Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord pÄ piano, sÀg E och H (!). Sjung en snygg dur-ters dÀremellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G).

Alla orkestermusiker som kommit en bit pÄ vÀgen behöver arbeta med intoneringen. Inga blÄsinstrument stÀmmer helt perfekt, sÄ varje ton mÄste intoneras. Kanske Àr C lite högt och C# lite lÄgt pÄ just den hÀr flöjten eller trumpeten. NÀr man kommit dit Àr det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger pÄ att man lyssnar pÄ hur de andra spelar och hjÀlps Ät. Jag brukar rita smÄ pilar upp eller ner som kom ihÄg hur jag skall intonera. PÄ trombonen kan det skilja flera centimeter beroende pÄ tonens roll.

Gunnar

SÄ Àven de "vanliga" tonerna kan ha olika vÀrden beroende pÄ vilken roll de spelar i sammanhanget?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
AlltsÄ, sÄ hÀr Àr det:

Diss-Fess-Eiss-Fiss-Ge

..sÄ det sÄ...

đŸ˜±

/Jan Olof

Öh, vart tog E resp F vĂ€gen dĂ„?

O hur kan Fess komma före Eiss?

Borde det inte vara Diss, Ess, E, Eiss, Fess, F, Fiss, Gess, G ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.