stajo Postat 2 juli 2005 Postat 2 juli 2005 Satt hÀr och diskuterade viktiga saker... och hade egentligen inga svar pÄ: Varför heter det H i Sverige nÀr man sÀger B i stora delar av övriga vÀrlden? HÀr stÄr ett svar http://susning.nu/Tonskala men det verkar som alla inte Àr nöjda med den förklaringen... vad Àr egentligen rÀtt?
Pazo Postat 2 juli 2005 Postat 2 juli 2005 (redigerat) Var de int en munk som skrev lite "kladdigt" sĂ„ att nĂ„n tolkade det fel och sĂ„ rĂ„kade det bara bli H. SjĂ€lv kör jag alltid med B Edit: lĂ€ste inte sidan först...đ Redigerat 2 juli 2005 av Pazo
stajo Postat 2 juli 2005 TrÄdstartare Postat 2 juli 2005 det Àr lugnt... det Àr ju lördag... man frÄgar sig dÄ vidare... varför vi skriver Bb och inte Hb nÀr vi annars skriver H?
hammagrella Postat 2 juli 2005 Postat 2 juli 2005 Ăppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella đ
Diwic Postat 3 juli 2005 Postat 3 juli 2005 Eftersom H-lĂ€gret ofta brukar kalla det av B-lĂ€gret kallat för Bb (uttalas bess) för B, sĂ„ gör det saken Ă€n mer komplicerad. Ena lĂ€gret kallar H för B och andra lĂ€gret kallar Bb för B. SjĂ€lv undviker jag "B" och skalan blir dĂ„ A - Bb - H - C. SĂ„ vet folk vad man menar. đ // David
Vallhagen Postat 3 juli 2005 Postat 3 juli 2005 ...sÀga buslÀkare och bögtalare, för att inte tala om ... En Balv Groda Dansar Aldrig Ensam
Bunga Postat 3 juli 2005 Postat 3 juli 2005 B-anhÀngare hÀr. Har ibland debatter i Àmnet med far min som var musiklÀrare förr i tiden, och eftersom alla hans argument grundar sig i att vi alltid anvÀnt H sÄ tycker jag inte det finns nÄn egentlig anledning till att inte köra med B och Bb istÀllet med tanke pÄ hur mycket enklare det blir, och mer logiskt inte minst.
MusicGene Postat 3 juli 2005 Postat 3 juli 2005 Jag brukar sÀga B och kommentera "alltsÄ H" sÄ att folk fattar.
MusicNixon Postat 3 juli 2005 Postat 3 juli 2005 (redigerat) B och Bb (Bess) rekommenderar musikhögskolorna sedan 10 Ă„r. Jag upplever att kidsen idag vĂ€xer upp med internationella tabs och ackord frĂ„n nĂ€tet, och finner det naturligare med B och Bb. Jag tror att H Ă€r ett minne blott om 20 Ă„r. Jag sjĂ€lv har lyckats fĂ„ ur H ur min hjĂ€rna, men det var inte lĂ€tt đ Redigerat 3 juli 2005 av MusicNixon
stajo Postat 4 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 4 juli 2005 DĂ„ kommer jag framöver sĂ€ga B och om det Ă€r nĂ„gon som Ă€r besvĂ€rlig skall jag hĂ€nvisa till denna trĂ„den đ . Fast var vi överens?? NĂ„gon som tycker annorlunda fĂ„r göra sig hörd nu eller för evigt vara tyst đ .
hackeman Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Ăppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella đ Ba ba ba!! đ
musik (oregistrerad) Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Hej! TĂ€nkte se om den dĂ€r filmen Ben Hur vid tillfĂ€lle. Eller var det Hen Bur den hette? đđđđđ :musik
Vallhagen Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Hej! TĂ€nkte se om den dĂ€r filmen Ben Hur vid tillfĂ€lle. Eller var det Hen Bur den hette? đđđ đđ :musik đ /Hengt Vallbagen
MusicGene Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 sÀger sjÀlv aldrig te x "giss" utan "ass"... om du nu ska va sÄ jÀvla korrekt kanske du ska börja sÀga Giss nÀr det Àr ett Giss och inte Ass. Det Àr tvÄ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sÄ det sÄ! (sen att ett piano har 415.31Hz för bÄda hör inte hit) För övrigt anser jag att man ska sÀga B
HeHĂ„ Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Ăppna inte dörrar som bör vara stĂ€ngda..... RĂ€tt som det Ă€r börjar vi sĂ€ga buslĂ€kare och bögtalare, för att inte tala om skĂ„disen Balle Barry...eller Bammagrella đł Ba ba ba!! đ Varför skall nu jag helt plötsligt bli utfrysen ifrĂ„n gĂ€nget ? đ mvh /BeBĂ„ đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 sĂ€ger sjĂ€lv aldrig te x "giss" utan "ass"... om du nu ska va sĂ„ jĂ€vla korrekt kanske du ska börja sĂ€ga Giss nĂ€r det Ă€r ett Giss och inte Ass. Det Ă€r tvĂ„ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sĂ„ det sĂ„! (sen att ett piano har 415.31Hz för bĂ„da hör inte hit) Det dĂ€r var ju klart intressant. đ Ăr det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen Ă€r olika? O finns det nĂ„t instrument som tillĂ€mpar detta, o vilken av tonerna anvĂ€nder man om man bildar ackord med nĂ„n av dessa? -iss eller -ess? Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?
trombonisten Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Ăven tyskarna sĂ€ger H. Jag tror det Ă€r dĂ€rifrĂ„n vi i Sverige fĂ„tt det, under en period var vi ju mycket tyskorienterade. EngelsmĂ€nnen sĂ€ger B och sĂ„ Ă€ven amerikaner. De latinska lĂ€nderna sĂ€ger varken eller, för tonerna heter do,re, mi eller motsvarande. Gunnar.
Jocke Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 sÀger sjÀlv aldrig te x "giss" utan "ass"... om du nu ska va sÄ jÀvla korrekt kanske du ska börja sÀga Giss nÀr det Àr ett Giss och inte Ass. Det Àr tvÄ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sÄ det sÄ! (sen att ett piano har 415.31Hz för bÄda hör inte hit) För övrigt anser jag att man ska sÀga B Giss och Ass klingar ju likadant men namnges olika i olika skalor.
HeHĂ„ Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 [Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess? Ja, du har vĂ€l hört talas om/hört Hissmusik? FörskrĂ€ckligt, sĂ„ dĂ€rför togs den bort... đ
trombonisten Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 sĂ€ger sjĂ€lv aldrig te x "giss" utan "ass"... om du nu ska va sĂ„ jĂ€vla korrekt kanske du ska börja sĂ€ga Giss nĂ€r det Ă€r ett Giss och inte Ass. Det Ă€r tvĂ„ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sĂ„ det sĂ„! (sen att ett piano har 415.31Hz för bĂ„da hör inte hit) Det dĂ€r var ju klart intressant. đ Ăr det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen Ă€r olika? O finns det nĂ„t instrument som tillĂ€mpar detta, o vilken av tonerna anvĂ€nder man om man bildar ackord med nĂ„n av dessa? -iss eller -ess? Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess? Hmm. Jag har aldrig sett det som alldelese helt sĂ„ enkelt. I en viss tonart sĂ„ kan Giss och Ass vara tvĂ„ olika saker, för mig som spelar kan det vara en signal vilken roll tonen har i ackordet. Och det Ă€r snarare det som bestĂ€ller vilken frekvens tonen skall ha. Antag att tonarten Ă€r E-dur, ackordet Ă€r ett E och tonen Ă€r ett Giss. I det lĂ€get Ă€r det en dur-ters, och som vi alla vet sĂ„ skall durtersen vara lĂ„g. Om nu av nĂ„gon orsak stycket halkat ivĂ€g till ett F-moll ackord, sĂ„ Ă€r "samma" ton nu ett Ass. Rollen i ackordet Ă€r att vara moll-ters och sĂ„dan skall vara höga. SĂ„ en "udda" stavning av en ton Ă€r en signal om vilken roll tonen har i ackordet och dĂ€rigenom ocksĂ„ hur den skall spelas. Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord pĂ„ piano, sĂ€g E och H (!). Sjung en snygg dur-ters dĂ€remellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G). Alla orkestermusiker som kommit en bit pĂ„ vĂ€gen behöver arbeta med intoneringen. Inga blĂ„sinstrument stĂ€mmer helt perfekt, sĂ„ varje ton mĂ„ste intoneras. Kanske Ă€r C lite högt och C# lite lĂ„gt pĂ„ just den hĂ€r flöjten eller trumpeten. NĂ€r man kommit dit Ă€r det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger pĂ„ att man lyssnar pĂ„ hur de andra spelar och hjĂ€lps Ă„t. Jag brukar rita smĂ„ pilar upp eller ner som kom ihĂ„g hur jag skall intonera. PĂ„ trombonen kan det skilja flera centimeter beroende pĂ„ tonens roll. Ihop med strĂ„kar kan det bli extra intressant. AmatörstrĂ„kar tycker inte om att spela i "B-tonarter" om man skall generalisera. PĂ„ samma sĂ€tt hör man nĂ€r det Ă€r lösa strĂ€ngar, för de gĂ„r ju inte att intonera. En E-strĂ€ng blir vad den stĂ€mts till. Gunnar
musik (oregistrerad) Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Hej! Ove Centli nĂ€mnde att det "bara" Ă€r klaviaturen som... Det Ă€r nog dĂ€rför det faller sig naturligt för mig att bruka H. c-d-e-f-g-a-hÄÄÄ-ceeee Skalan som tragglades. đ :musik
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 juli 2005 Postat 6 juli 2005 sĂ€ger sjĂ€lv aldrig te x "giss" utan "ass"... om du nu ska va sĂ„ jĂ€vla korrekt kanske du ska börja sĂ€ga Giss nĂ€r det Ă€r ett Giss och inte Ass. Det Ă€r tvĂ„ olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, sĂ„ det sĂ„! (sen att ett piano har 415.31Hz för bĂ„da hör inte hit) Det dĂ€r var ju klart intressant. đČ Ăr det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen Ă€r olika? O finns det nĂ„t instrument som tillĂ€mpar detta, o vilken av tonerna anvĂ€nder man om man bildar ackord med nĂ„n av dessa? -iss eller -ess? Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess? Hmm. Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord pĂ„ piano, sĂ€g E och H (!). Sjung en snygg dur-ters dĂ€remellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G). Alla orkestermusiker som kommit en bit pĂ„ vĂ€gen behöver arbeta med intoneringen. Inga blĂ„sinstrument stĂ€mmer helt perfekt, sĂ„ varje ton mĂ„ste intoneras. Kanske Ă€r C lite högt och C# lite lĂ„gt pĂ„ just den hĂ€r flöjten eller trumpeten. NĂ€r man kommit dit Ă€r det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger pĂ„ att man lyssnar pĂ„ hur de andra spelar och hjĂ€lps Ă„t. Jag brukar rita smĂ„ pilar upp eller ner som kom ihĂ„g hur jag skall intonera. PĂ„ trombonen kan det skilja flera centimeter beroende pĂ„ tonens roll. Gunnar SĂ„ Ă€ven de "vanliga" tonerna kan ha olika vĂ€rden beroende pĂ„ vilken roll de spelar i sammanhanget?
MusikMakaren Postat 6 juli 2005 Postat 6 juli 2005 AlltsĂ„, sĂ„ hĂ€r Ă€r det: Ce-Dess-Essess-Diss-Fess-Eiss-Fiss-Ge-Ass-Bessess-Hess-Cess-Biss ..sĂ„ det sĂ„... đČ /Jan Olof
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 juli 2005 Postat 7 juli 2005 AlltsĂ„, sĂ„ hĂ€r Ă€r det: Diss-Fess-Eiss-Fiss-Ge ..sĂ„ det sĂ„... đ± /Jan Olof Ăh, vart tog E resp F vĂ€gen dĂ„? O hur kan Fess komma före Eiss? Borde det inte vara Diss, Ess, E, Eiss, Fess, F, Fiss, Gess, G ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.