Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SÄ fort jag börjar arbeta med ett större projekt sÄ fÄr diskmÀtaren damp, gÄr i höjden och resulterar i att man inte kan varken lyssna pÄ det eller spela in mer pÄ det. Vad ska jag göra? Hur undivker man dopouts? Vad ska jag egentligen göra?

Annons
Postat

För hög kvalisort, kanske...typ 96/24...eller grĂ€nsen nĂ„dd för antalet wave-filer som ska hĂ€mtas frĂ„n disk? 😆

Postat

Troligtvis det senare, men hur skall jag ÄtgÀrda det utan att klippa bort vissa spÄr?

Postat (redigerat)

Minska upplösning pÄ bildskÀrmen innan du spelar in (om du har ett enklare grafikkort),

StÀng av alla plugineffekter vid inspelning

spela bara upp de absolut nödvÀndigaste spÄren (de andra spÄren kan "mutas" och sen slÄs pÄ vid nedmixning)

Defragmentera hÄrdisken

Toppfyll inte hÄrddisken

(om hÄrddisken Àr fylld över ca 80% gÄr den lÄngsammare eftersom bÄde processorn

och hÄrddisken mÄste anstrÀnga sig för att leta efter ledigt utrymme att lagra filerna pÄ

och det lediga utrymmet som finns kvar Àr dÄ oftast inte i en följd utan kan ligga lite varstans pÄ hÄrddisken)

Inaktivera systemÄterstÀllning (den sparar allt pÄ hÄrddisken 2 ggr) (finns i XP och senare WindowsutgÄvor)

Se till att du har de senaste drivrutinerna till all hÄrdvara.

EDIT: SystemÄterstÀllning inaktiveras genom

Start -> Kontrollpanelen -> System -> SystemÄterstÀllning (det Àr en av flikarna)

Bocka sedan för "inaktivera systemÄterstÀllning pÄ alla enheter", tryck OK.

Redigerat av Nossloh
Postat (redigerat)

Skall testa upplösningen... EDIT: Hade redan nÀst lÀgsta, och sÀnker jag till lÀgsta ser jag inte Sonarfönstret ordentligt, men det blev dropout i alla fall.

AnvÀnder inga plugineffekter.

Även om jag mutar spĂ„r sĂ„ "spelas de upp" i alla fall, bara att de inte hörs, det vill sĂ€ga att Ă€ven om jag mutar samtliga spĂ„r fĂ„r jag dropout i alla fall.

Har ej defragmenterat pÄ lÀnge, men hade samma problem nÀr datorn var helt ny, sÄ jag tror inte det Àr direkt relaterat till det.

Datorn Àr relativt tom.

Vart inaktiverar jag det?

Tror mig ha senaste drivrutinerna.

Redigerat av Hemluth
Postat

Om vi antar att maskin och mjukvara Ă€r ok konfat...hur mĂ„nga spĂ„r handlar det om egentligen...och i vilken kvalisort? 😉

Och vad Ă€r det för maskin? ?GHz, ?RAM, ?hĂ„rddiskar? 😄

Postat

Det Àr frÄgan om ca 10 spÄr samtidigt som pÄ ett stÀlle fÄr totaldamp och droppar ut. Har 20 spÄr pÄ ett annat stÀlle sÄ det har knappast nÄgot med antalet spÄr att göra. :S

Datorn Àr 4 mÄnader gammal Fujitsu/Siemens-klump. Har ingen koll pÄ nÄgra siffror, men det Àr nog en av dagens största hemmadatorer i alla fall.

Postat

Verkar ju j-gt lurigt...8 spÄr utan pluggar gick ju ok pÄ min gamla 300MHz:are med 256RAM. GÄr nog bet hÀr...klurar lite pÄ buffringen...om RAM lÄses upp...skumt... :rolleyes:

Postat

Om du istÀllet för mute högerklickar pÄ spÄret och vÀljer "archive", sÄ lÀser datorn inte in filen.

Annars tycker jag att det lÄter skumt; jag har en mycket Àldre dator och klarar lÀtt av att spela upp fler spÄr Àn det du skriver.

Vad har du för hÄrddisk? Om det Àr ett sÄnt dÀr "hemmadatorpaket" Àr det risk att dom snÄlat och slÀngt in en 5000rpm-disk istÀllet för 7200rpm som man bör ha om man ska hÄlla pÄ med musik (eller kör alla diskar pÄ minst 7200rpm nuförtiden?).

Men som sagt, kolla Àven upp instÀllningarna under "Audio options", sÄ att du inte kör pÄ 192kHz eller nÄt sÄnt, vilket gör att filerna blir enormt stora och jobbiga för datorn att hantera.

Postat

Archive hjÀlper inte heller, det gör rent av ingen skildnad.

Hur kollar jag rpm:en pÄ hÄrdisken? Har en kÀnnsla av at det Àr vÀldigt lÄgt.

48kHz hÀr... :rolleyes:

Postat

Faktum Àr att jag dÄ och dÄ fÄr helt omotiverade dropouter. Fan vet varför, men det verkar ofta vara relaterat till ett vist spÄr. Och jag snackar dÄ projekt som Àr lÄngt under rimlig belastningsnivÄ (ett par spÄr, kanske 3-5 effekter... alltsÄ typ ingenting).

Dock kÀnns det stabilare sen jag dubblade RAMminnet, har nu 1 Gb.

/Bengan

En annan grej som oxÄ gett mig dropout, Àr om jag programmerat ett midispÄr, som en SFZ sampler ska spela upp; om jag dÄ slÄr an en ton som inte finns i sampleregistret (t ex en programmerad bas en oktav för lÄgt) sÄ stannar hela paketet.

Postat

Jag har nu lyckats lösa problemet genom att klippa ner "tomrummet" sÄ mycket som möjligt pÄ samtliga klipp pÄ det stÀllet och nu gÄr inte diskmÀtaren över 86% (vilket iofs fortfarande Àr jÀttemycket, men det dropoutar itne i alla fall).

Postat
Archive hjÀlper inte heller, det gör rent av ingen skildnad.

Hur kollar jag rpm:en pÄ hÄrdisken? Har en kÀnnsla av at det Àr vÀldigt lÄgt.

Kostigt, archive och mute gör vÀldigt stor skillnad för mig. Iofs har jag sonar2 om nu det kan göra nÄn skillnad...

Snurrhastigheten pÄ hÄrddisken borde gÄ att hitta pÄ tillverkarens hemsida.

Postat

Info om hÄrdvara skulle kanske göra det enklare att svara.

Min omedelbara tanke Àr för liten buffertstorlek -mitt Delta66-kort gÄr vÀldigt stabilt vid 256 samplingar(Athlon64 3400+) -fick köra pÄ 384 i gammeldatorn (AMD athlon 2800+)

Prova att byta mellan WDM & ASIO-drinrutiner -kan pÄverka i en del datorer.

Processor med litet cache2minne kanske?

Lite Ram kanske,minst 512Mb,men gÀrna mer Àn 1Gb.

Prova att experimentera med read-cache -bör synas pÄ diskaktivitetsmÀtaren.

Lite heta tips finns annars pÄ musicxp.net

Lycka till &

Play LOUD!!

Postat

Min kÀnsla Àr oxo för liten buffertstorlek men det brukar vÀl ge skrap och andra konstigheter i ljudkvalitén Àn drop-outs?

• 1 Ă„r senare...
  • 1 mĂ„nad senare...
kasman (oregistrerad)
Postat

Ljudkort?

En Fundering

Det lÀr inte spela nÄgon roll hur kraftig en dator Àr om flaskhalsen ligger hos ljudkortet som kanske inte ens stödjer Asio,

Finns det förinstallerade ljudkortsfunktioner tex mixer med rumsljud och en massa annat onödigt man inte behöver?

Det lÄter som ett latency problem

Postat
Det Àr frÄgan om ca 10 spÄr samtidigt som pÄ ett stÀlle fÄr totaldamp och droppar ut. Har 20 spÄr pÄ ett annat stÀlle sÄ det har knappast nÄgot med antalet spÄr att göra. :S

Datorn Àr 4 mÄnader gammal Fujitsu/Siemens-klump. Har ingen koll pÄ nÄgra siffror, men det Àr nog en av dagens största hemmadatorer i alla fall.

Det hÀr hjÀlpte mig nÀr jag hade en massa omotiverade drop-outs:

- GÄ in under Start-menyn och vÀlj "Kör".

- Skriv "msconfig" och klicka OK.

- VÀlj fliken "Autostart". DÀr ser du antagligen en massa saker ikryssade som startar sÄ fort du drar igÄng datorn.

- Skriv upp vilka som Àr ikbockade (ifall du behöver bocka i dem igen)

- Ta bort sÄ mÄnga bockar som möjligt. BehÄll möjligtvis antivirusprogram och om det finns nÄt du behöver för ljudkortet eller annat.

- Klicka OK.

- Starta om datorn.

Testa igen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Skumt, jag har kör 20 samtidiga spÄr och dÄ lyser knappt min mÀtare för disken...

Postat

LÄter sjukt knepigt men om du har programmet Ultimate Defrag sÄ kan du testa att flytta ut projektkatalogen till dom yttre spÄren pÄ disken. Dom yttre spÄren har högre prestanda Àn dom inre.

Testa nÄgot program för att mÀta prestandan pÄ hÄrddisken. Finns lite olika. Vore mycket intressant att höra vad din disk egentligen klarar av. Vad Àr det för disk? NÄgon gammal historia? Vilket operativsystem kör du? Kanske mÄste enabla DMA om du har nÄgot sunkigt OS...

/Metz

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Dom yttre spÄren har högre prestanda Àn dom inre.

Det hÀr blir ju mikro-optimering, eftersom den ökade prestandan blir marginell, framförallt i praktiken.

Felet ligger ju nÄgonstans i kombinationen av hÄrdvara som FuSi har plockat ihop. En billig kontrollerchip nÄstans, och vips, till tippen med FuSi. Lyckligtvis Àr det ju mycket sÀllan en dator Àr "inkompatibel".

knallert (oregistrerad)
Postat

Kolla I/O Buffer size i Audio Options. Default Àr 64 (Sonar 6), jag stÀllde upp min till 256 KB. Inga mer dropouts!

/Knallert

Postat

Försökte idag lira in trummor (6 kanaler) via mitt nya FirePod till Sonar Prod Edit, och fÄr konstiga dropouts eller vad det nu kallas.

1:a spÄret Àr en MP3/WAV (har testat bÄda varianter) med förinspelad gitarr+bas och resterande 6 spÄr Àr trummorna som ska liras in. Till lyssningen av gitarr+bas har jag Àven click.

NÀr jag lirar in sÄ sker det vid slumpmÀssig tidpunkt i lÄten (kan vara direkt vid click-inrÀkningen eller sÄ sent som 2 minuter in i lÄten) att det lÄter som det hackar en aning (musik+click hackar till och slÀpar för ett ögonblick). I vissa fall sÄ mycket att inspelningen avstannas.

Jag kör pÄ en ny vÀrsting laptop (DELL XPS M170 med 2GB internminne), defragmenterad disk (ca 50% kvar) och med allt vad nÀtverk+antivirus och internetuppkoppling heter disablat eller stoppat.

Jag har inaktiverat systemÄterstÀllning, kör ASIO 25ms latency (sÀker), XP pro, 256KB buffer etc, testade alla LOW, MEDIUM och HIGH CPU pÄ ljudkortsinstÀllningen.

CPU'n kommer som mest upp till 23% och diskmĂ€taren hĂ€nder knappt nĂ„got alls med under inspelning. ÄndĂ„ hackar det till?

HjÀlp! Vad kan jag mer testa? Datorn borde verkligen kunna klara av uppgiften galant tycker jag!

Testade nu hemma att köra msconfig som Assar föreslog och plockade bort allt onödigt (en j-a massa) men det visar sig slÄ igenom Àven pÄ min vanliga AnvÀndare pÄ XP (= inte bra). Ska det inte gÄ att vÀlja vad som ska startas upp för respektive anvÀndare?

Tacksam för alla vettiga tips!

Postat

Kikade nÀrmare pÄ Device Manager och ser att mitt firewire-kort har samma IRQ som mitt nÀtverkskort (Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller).

Även om jag disablade det trĂ„dlösa nĂ€tverket sĂ„ kanske det uppstĂ„r konflikt hĂ€r?

NÄgon som Àr duktig pÄ detta? Kan man enkelt Àndra IRQ pÄ endera korten?

Postat

LÀste pÄ ett annat forum att de vid dropouts rekommenderade laptop-anvÀndare att införskaffa ett PCCard FireWire (400) att anvÀnda istÀllet för datorns inbyggda.

DÀr stod det ocksÄ att de rekommenderade ett PCCard med TI Chipset. Jag har dock inte hittat detta kortet att köpa nÄgonstans i Sverige.

NÄgon som har erfarenhet av detta? Kör ni med det inbyggda eller har ni ett PCCard?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.