coverman Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Har precis varit i kontakt med Lindab om ventilation och det finns ju en massa bra saker dÀr. Pratade med en kille som heter Daniel som hade flera tips och det blev en hel del som jag mÄste ta till mig innan jag bestÀmmer mig för hur jag ska fixa. Ville bara kolla med er andra hÀr hur ni löst ventilationen i era hemmastudios? FlÀktar, ljudfÀllor, genom golv eller via taket, osv. Alla tips Àr vÀlkomna och tror att det Àr nyttgit för mÄnga att höra.
andreasb Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Hej, Jo kortfattat sĂ„ Ă€r det viktigt att bibehĂ„lla lufttrycket inuti rummet, dvs. att samma mĂ€ngd luft som kommer in Ă€r det som gĂ„r ut. Inte alltid en ventilations byggare tĂ€nker pĂ„ det. Och det Ă€r oftast hĂ€r det mesta felar hos Ă„terförsĂ€ljare av standardiserade ventilations system. Exempelvis sĂ„ Ă€r det de kallar ljudfĂ€lla 9 gĂ„nger av 10 inte alls vad du söker, de menar nĂ„got som stoppar ljudet av en flĂ€kt etc. inte att ljudet av en elbas som gĂ„r rakt igenom flĂ€ktsystemet. SĂ„, det andra man ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r hur man ska göra sĂ„ att ljudet inte fĂ„r en rak vĂ€g genom ditt system och det Ă€r det VI (studiobyggare) menar med ljudfĂ€lla. Ett labyrintsystem, isolerat och tĂ€tt. Ett flertal varianter jag sett gĂ„r ut pĂ„ att bygga in ventilationen i vĂ€ggen med ett system av olika fack som leder luften en avsevĂ€rt mycket lĂ€ngre strĂ€cka Ă€n vad man kanske tror behövs. Kan Ă„terkomma med bilder etc. senare.. jag tror jag laddat upp en vĂ€ldigt enkel skiss hĂ€r. Sök pĂ„ ljudfĂ€lla. a đ
coverman Postat 25 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2006 Hej Andreas Jo, jag sökte pĂ„ ljudfĂ€lla, men hittade inget hĂ€r i forumet. Men om man nu bygger en sĂ„dan labyrint i vĂ€ggen, ska man dĂ„ koppla pĂ„ nĂ„gon flĂ€kt som pushar in luften utifrĂ„n. Eller Ă€r det alltsĂ„ sĂ„ att denna ljudfĂ€lla byggs in i vĂ€ggen och pĂ„ utsidan leds via nĂ„got rör till flĂ€kt och sĂ„ kör man samma variant pĂ„ andra sidan rummet, men dĂ€r luften gĂ„r i motsatt riktning? Ăr det alltsĂ„ typ finsnickeri i en liten lĂ„da dĂ€r man bygger labyrinten med smĂ„ gĂ„ngar i? Har för mig jag lĂ€st nĂ„got tidigare nĂ„gonstans. Men ser gĂ€rna din lilla enkla skiss. Antar att fler Ă€r nyfikna i forumet.
andreasb Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 ja alltsĂ„ om du nu inte kan bygga tvĂ„ sĂ„dana hĂ€r, sĂ„ dra Ă„tminstone rören sĂ„ hĂ€r; sĂ„, ja du behöver ju en AC för att reglera temperaturen. a đ
Henrik Andersson Vogel Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 AC...det beror vÀl lite pÄ hur mycket vÀrmealstrande prylar (till exempel musiker) man har i rummet och hur litet rummet Àr. SjÀlv har jag ingen AC, ett 32 kanals analogbord, en dator och 10-20 rackburkar. OK, nu i sommar har jag fÄtt krana pÄ ventilationen till max, men det har inte varit varmare i kontrollrummet Àn utomhus. Luftintaget har jag placerat bakom ett element, vilket rÀcker vintertid ocksÄ (har klarat -25). /H
coverman Postat 27 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 augusti 2006 Den dĂ€r snygga tunneln som Andreas visar. Vad Ă€r det för storlek pĂ„ en sĂ„dan? Ăr den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I sĂ„ fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag. Eller pratar vi om en större sak? Och hur Ă€r det med isolering i denna lĂ„da? Ska man dĂ€mpa i labyrinten ocksĂ„ antar jag? MĂ„nga frĂ„gor blir det...
Henrik Andersson Vogel Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Den dĂ€r snygga tunneln som Andreas visar. Vad Ă€r det för storlek pĂ„ en sĂ„dan?Ăr den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I sĂ„ fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag. Eller pratar vi om en större sak? Och hur Ă€r det med isolering i denna lĂ„da? Ska man dĂ€mpa i labyrinten ocksĂ„ antar jag? MĂ„nga frĂ„gor blir det... Insidan klĂ€dd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull fĂ„r du ha nĂ„gon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fĂ€llan Ă€r, desto bĂ€ttre. Det Ă€r alltid bĂ€ttre att flytta mycket luft lĂ„ngsamt Ă€n lite luft snabbt. Mina ventilationsrör Ă€r runda och 200 mm i diameter. Jag har alltsĂ„ inte byggt en sĂ„dan fĂ€lla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddĂ€mpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfĂ€lla enligt Andreas teckning hade varit bĂ€ttre.
andreasb Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Den dĂ€r snygga tunneln som Andreas visar. Vad Ă€r det för storlek pĂ„ en sĂ„dan?Ăr den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I sĂ„ fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag. Eller pratar vi om en större sak? Och hur Ă€r det med isolering i denna lĂ„da? Ska man dĂ€mpa i labyrinten ocksĂ„ antar jag? nej det finns inga specifika mĂ„tt, bygg den sĂ„ stor du kan med sĂ„ mĂ„nga vinklar du fĂ„r plats med (eller ork) en del riktigt ambitiösa jĂ€vlar bygger hela vĂ€ggar som ser ut sĂ„ hĂ€r för att luftljudet inte ska fĂ€rdas genom systemet. sidan klĂ€dd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull fĂ„r du ha nĂ„gon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fĂ€llan Ă€r, desto bĂ€ttre. Det Ă€r alltid bĂ€ttre att flytta mycket luft lĂ„ngsamt Ă€n lite luft snabbt. Mina ventilationsrör Ă€r runda och 200 mm i diameter. Jag har alltsĂ„ inte byggt en sĂ„dan fĂ€lla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddĂ€mpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfĂ€lla enligt Andreas teckning hade varit bĂ€ttre. Precis, labyrinten ska dĂ€mpas pĂ„ insidan MEN vanlig isolering dammar nĂ„t för jĂ€vligt och man kan bli riktigt sjuk av att andas in de dĂ€r smĂ„ fibrerna, man kan köpa speciell isolering för ljudtrummor, eller en slags duk som man slĂ„r in isoleringen i, jag har Ă€ven sett folk som behandlar isoleringen med en spray som binder fibrerna vid varandra. Men grundtanken (som Henrik pĂ„pekar) Ă€r att luft ska passera men att ljudet ska dö bort. AC rekommenderas bara om du kĂ€nner att ditt rum Ă€r litet och varmt, t.ex pĂ„verkar takhöjden vĂ€ldigt mycket pĂ„ hur varmt det blir i ett rum. Vet man den totala volymen man har sĂ„ kan man enkelt rĂ€kna ut vilken typ av AC man ska ha. LjuddĂ€mpande kanaler man köper Ă€r oftast inte anpassade för de lĂ„ga frekvenser man skapar med ett musikinstrument sĂ„, visst en lĂ„da med krumpubkter kan vara bĂ€ttre i vissa fall.. kanske en kombination Ă€r att föredra. a đ
A_per (oregistrerad) Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 HjÀlpte en vÀn att bygga en studio, och de fick problem med dovt brum frÄn ventkanalerna. De borde helt klart byggt en labyrint. Men tÀnk pÄ att röret som slÀpper ut eller in luft inte fÄr vara för litet, dÄ finns risk för att turbulens bildas, som i sin tur skapar ljud. TÀnk pÄ att tÀnka innan...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.