Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis varit i kontakt med Lindab om ventilation och det finns ju en massa bra saker dÀr.

Pratade med en kille som heter Daniel som hade flera tips och det blev en hel del som jag mÄste ta till mig innan jag bestÀmmer mig för hur jag ska fixa.

Ville bara kolla med er andra hÀr hur ni löst ventilationen i era hemmastudios?

FlÀktar, ljudfÀllor, genom golv eller via taket, osv.

Alla tips Àr vÀlkomna och tror att det Àr nyttgit för mÄnga att höra.

Annons
Postat

Hej,

Jo kortfattat sÄ Àr det viktigt att bibehÄlla lufttrycket inuti rummet, dvs. att samma mÀngd luft som kommer in Àr det som gÄr ut. Inte alltid en ventilations byggare tÀnker pÄ det.

Och det Àr oftast hÀr det mesta felar hos ÄterförsÀljare av standardiserade ventilations system.

Exempelvis sÄ Àr det de kallar ljudfÀlla 9 gÄnger av 10 inte alls vad du söker, de menar nÄgot som stoppar ljudet av en flÀkt etc. inte att ljudet av en elbas som gÄr rakt igenom flÀktsystemet.

SÄ, det andra man ska tÀnka pÄ Àr hur man ska göra sÄ att ljudet inte fÄr en rak vÀg genom ditt system och det Àr det VI (studiobyggare) menar med ljudfÀlla. Ett labyrintsystem, isolerat och tÀtt.

Ett flertal varianter jag sett gÄr ut pÄ att bygga in ventilationen i vÀggen med ett system av olika fack som leder luften en avsevÀrt mycket lÀngre strÀcka Àn vad man kanske tror behövs. Kan Äterkomma med bilder etc. senare.. jag tror jag laddat upp en vÀldigt enkel skiss hÀr. Sök pÄ ljudfÀlla.

a

😉

Postat

Hej Andreas

Jo, jag sökte pÄ ljudfÀlla, men hittade inget hÀr i forumet.

Men om man nu bygger en sÄdan labyrint i vÀggen, ska man dÄ koppla pÄ nÄgon flÀkt som pushar in luften utifrÄn. Eller Àr det alltsÄ sÄ att denna ljudfÀlla byggs in i vÀggen och pÄ utsidan leds via nÄgot rör till flÀkt och sÄ kör man samma variant pÄ andra sidan rummet, men dÀr luften gÄr i motsatt riktning?

Är det alltsĂ„ typ finsnickeri i en liten lĂ„da dĂ€r man bygger labyrinten med smĂ„ gĂ„ngar i?

Har för mig jag lÀst nÄgot tidigare nÄgonstans. Men ser gÀrna din lilla enkla skiss.

Antar att fler Àr nyfikna i forumet.

Postat

HVAC-ljudfÀlla.jpg

ja alltsÄ om du nu inte kan bygga tvÄ sÄdana hÀr, sÄ dra Ätminstone rören sÄ hÀr;

cheapac-3_141.jpg

sÄ, ja du behöver ju en AC för att reglera temperaturen.

a

😠

Postat

AC...det beror vÀl lite pÄ hur mycket vÀrmealstrande prylar (till exempel musiker) man har i rummet och hur litet rummet Àr. SjÀlv har jag ingen AC, ett 32 kanals analogbord, en dator och 10-20 rackburkar. OK, nu i sommar har jag fÄtt krana pÄ ventilationen till max, men det har inte varit varmare i kontrollrummet Àn utomhus. Luftintaget har jag placerat bakom ett element, vilket rÀcker vintertid ocksÄ (har klarat -25).

/H

Postat

Den dÀr snygga tunneln som Andreas visar. Vad Àr det för storlek pÄ en sÄdan?

Är den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I sĂ„ fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag.

Eller pratar vi om en större sak? Och hur Àr det med isolering i denna lÄda? Ska man dÀmpa i labyrinten ocksÄ antar jag?

MÄnga frÄgor blir det...

Postat

Är den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I sĂ„ fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag.

Eller pratar vi om en större sak? Och hur Àr det med isolering i denna lÄda? Ska man dÀmpa i labyrinten ocksÄ antar jag?

MÄnga frÄgor blir det...

Insidan klÀdd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull fÄr du ha nÄgon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fÀllan Àr, desto bÀttre. Det Àr alltid bÀttre att flytta mycket luft lÄngsamt Àn lite luft snabbt. Mina ventilationsrör Àr runda och 200 mm i diameter. Jag har alltsÄ inte byggt en sÄdan fÀlla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddÀmpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfÀlla enligt Andreas teckning hade varit bÀttre.

Postat

nej det finns inga specifika mÄtt, bygg den sÄ stor du kan med sÄ mÄnga vinklar du fÄr plats med (eller ork) en del riktigt ambitiösa jÀvlar bygger hela vÀggar som ser ut sÄ hÀr för att luftljudet inte ska fÀrdas genom systemet.

sidan klÀdd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull fÄr du ha nÄgon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fÀllan Àr, desto bÀttre. Det Àr alltid bÀttre att flytta mycket luft lÄngsamt Àn lite luft snabbt. Mina ventilationsrör Àr runda och 200 mm i diameter. Jag har alltsÄ inte byggt en sÄdan fÀlla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddÀmpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfÀlla enligt Andreas teckning hade varit bÀttre.

Precis, labyrinten ska dÀmpas pÄ insidan MEN vanlig isolering dammar nÄt för jÀvligt och man kan bli riktigt sjuk av att andas in de dÀr smÄ fibrerna, man kan köpa speciell isolering för ljudtrummor, eller en slags duk som man slÄr in isoleringen i, jag har Àven sett folk som behandlar isoleringen med en spray som binder fibrerna vid varandra.

Men grundtanken (som Henrik pÄpekar) Àr att luft ska passera men att ljudet ska dö bort. AC rekommenderas bara om du kÀnner att ditt rum Àr litet och varmt, t.ex pÄverkar takhöjden vÀldigt mycket pÄ hur varmt det blir i ett rum. Vet man den totala volymen man har sÄ kan man enkelt rÀkna ut vilken typ av AC man ska ha.

LjuddÀmpande kanaler man köper Àr oftast inte anpassade för de lÄga frekvenser man skapar med ett musikinstrument sÄ, visst en lÄda med krumpubkter kan vara bÀttre i vissa fall.. kanske en kombination Àr att föredra.

a

🙂

A_per (oregistrerad)
Postat

HjÀlpte en vÀn att bygga en studio, och de fick problem med dovt brum frÄn ventkanalerna. De borde helt klart byggt en labyrint. Men tÀnk pÄ att röret som slÀpper ut eller in luft inte fÄr vara för litet, dÄ finns risk för att turbulens bildas, som i sin tur skapar ljud.

TÀnk pÄ att tÀnka innan... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.