Jump to content
Annons

indie_guy

Recommended Posts

Hej.

Jag brukar spela in musik på cubase sx, men har bara en gitarr och trummor. Skulle alltså behövas nått basljud. Hitills har jag kört basen på gitarren, så jag tänkte fråga om man kan göra nått med gitarrljudet så det liknar en bas? Om det inte går, finns det nått bra gratisprogram som man kan annvända?

MVH Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

någon som vet en bra/hyfsad och gratis vsti bas-synth? har själv detta problem, och kommer inte ha råd att köpa en riktig bas på ett tag, vad är bästa sättet att härma en bas? använder "Guitar Controlled Bass Synth" (GCBS) just nu och tycker det funkar helt ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man lira in en ren gitarr och sen få den omvandlad via nån plugin till ett bas ljud?

Isåfall hur gör man?

Tjaa, se mitt inlägg ovan. Där har jag spelat basstämman på de översta två strängarna på gitarren, hmm.. kanske ärligt talat BARA det översta, minns inte helt säkert. En vanlig elgitarr linead rakt in utan hårdvarueffekter. Och så himla pjåkigt låter det ju inte.

jo d låter väl ok men jag vill nog få ett mer

basliknande ljud. Att använda sig av gitarrljudet

tycker jag blir för klent men däremot vill jag

kunna använda gitarren för inspelning.

Tycker det borde finnas nån sådan effekt?!

Det finns ju så mycke annan skit :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Måste säga att Reasons Subtractor är mycket bra för att efterlikna riktig bas med rätt metoder. Jag brukar köra SubBass1 patchen o dra ner filtret lite mer så att det bara hörs i de låga frekvenserna. Dvs låt enbart subfrekvenserna komma från Subtractorn. Komplettera med elbassamples, oneshots, i några NN19 samplers här o där, rassliga o mer högfrekventa ljud beroende på vad man vill ha. Det får det att låta mer handspelat med rätt samples. Sen gäller det att EQa o komprimera ihop allt o automatisera pitch här o där om det behövs... Mina vaforitverktyg för att skapa bas i rockproduktioner i saknad av riktig bas faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectrasonics Trilogy är dyr. Men den favoriseras av många som vill ha "naturlig elbas" på klaviatur.

Annars finns Ueberschalls Liquid-pluggar. Har inte testat själv, men de ser enkla ut.

Här har man högvis med färdiga spelade slingor/loopar på elbas, man lägger ut fraserna och kastar om tonerna i vanlig pianorulle/Melodyne-anda.

Liquid Instrument Electric Bass

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att göra ett basljud av gitarr.

La inte ner så mycket energi men tror ändå det visar att det är ganska möjligt att få ett hyffsat ljud.

Använde bara gratispluggar

först gitarren rakt in i bordet-picth en okatv ner- gate-comp-FRE_AMP_SE- Och ett hishelf filter.

Lyssna hur det blev.

Först spelar den rena gitarren och sen det moddade ljudet.

http://www.hansgunthers.com/gitarr-bas.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gitarrist kan jag förstå, om dom inte vill spela bas på klaviatur genom en bassynth. Känns inte rätt liksom. Var rätt snabb med att skaffa bas till studion själv. väntar på min femma nu. Tyckte ändå att mitt gitarr till bastest ändå lät mer bas än en bassynth. Hade jag testat det tidigare hade jag nog väntat lite längre innan jag köpt bas. Fast det är ju roligare med riktig bas förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gitarrist kan jag förstå, om dom inte vill spela bas på klaviatur genom en bassynth. Känns inte rätt liksom. Var rätt snabb med att skaffa bas till studion själv. väntar på min femma nu. Tyckte ändå att mitt gitarr till bastest ändå lät mer bas än en bassynth. Hade jag testat det tidigare hade jag nog väntat lite längre innan jag köpt bas. Fast det är ju roligare med riktig bas förstås.

Det lät ju helt ok!

Precis va jag menade, var fick du tag på pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: Varför? om man kan få det ljud man vill ha med

prylar man redan har eller kan skaffa gratis...

Svar: Livet blir alltid roligare med fler prylar

För det andra: jag är ingen basist eller räcker det att köpa en bas så kan man kalla sig det?

Svar: JA 😛

Det lät ju helt ok!

Precis va jag menade, var fick du tag på pluggarna?

Missförstå mig rätt nu: Det här var första försöket, jag valde ett par gratispluggar för att visa att det inte ligger pluggarna utan hur man skruvar på dem. Alltså att du inte behöver springa och köpa en podd, amplitube eller nått mm mm. Hela inspelningen gick rätt fort, jag gjorde mest för att testa min tes. Skulle du sätta dig och pilla lite så får du det säkert att låta mycket bättre. Använd vilken förstärkarplugg du vill, gaten och compressorn i cubase och eq:n så kommer du jättelångt. Finns massa gratis pluggar Den som jag använde hette FreeAmp. Googla lite så hittar du säkert fler. Annars brukar ju folk här på forumet veta.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: Varför? om man kan få det ljud man vill ha med

prylar man redan har eller kan skaffa gratis...

Svar: Livet blir alltid roligare med fler prylar

För det andra: jag är ingen basist eller räcker det att köpa en bas så kan man kalla sig det?

Svar: JA 🥰

Det lät ju helt ok!

Precis va jag menade, var fick du tag på pluggarna?

Missförstå mig rätt nu: Det här var första försöket, jag valde ett par gratispluggar för att visa att det inte ligger pluggarna utan hur man skruvar på dem. Alltså att du inte behöver springa och köpa en podd, amplitube eller nått mm mm. Hela inspelningen gick rätt fort, jag gjorde mest för att testa min tes. Skulle du sätta dig och pilla lite så får du det säkert att låta mycket bättre. Använd vilken förstärkarplugg du vill, gaten och compressorn i cubase och eq:n så kommer du jättelångt. Finns massa gratis pluggar Den som jag använde hette FreeAmp. Googla lite så hittar du säkert fler. Annars brukar ju folk här på forumet veta.

Svar: 😛

Svar: 😛

Svar: Ok, då blir d att mecka lite då. Får väl se hur d kommer att gå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...