Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jo det Àr sÄ att jag gÄr och funderar pÄ en sak. och efter att ha sökt pÄ forumet och inte blivit klokare sÄ hör jag med er herrar(och div. damer) om detta.

Kan man seriekoppla, lĂ„t sĂ€ga en Behringer BCR2000 och ett vanligt MIDI-klaviatur? SĂ„ att man skulle kunna bygga sig sin egen lilla rejĂ€la masterklaviatur med alla rattar som man skulle kunna tĂ€nkas behöva. I nr 2. eller 3. av Studio 2003 sĂ„ skrevs det om detta i Q&A-artikeln. Men dĂ€r blev jag inte klokare heller! 😆

Är tacksam för svar!

EDIT: Kom pÄ att den hÀr trÄden lÀmpar sig bÀttre i HÄrdvaruforumet, men det Àr ju lÀtt att vara efterklok.

Redigerat av nkai
Annons
Postat

Bör vÀl gÄ bra om du har midi through. Midi Àr dock en lÄngsam standard sÄ man ska inte ha för lÄnga kedjor eller för lÄnga kablar. DÄ blir det fördröjningar. Detta löser man med en midimerger som parallellkopplar enheterna in/ut frÄn datorn.

Postat

Om du menar att du ska kunna ha midi in och midi ut parallellt frÄn tvÄ masterenheter sÄ kan du, som dede sÀger, anvÀnda en mergebox... jag kan rekommendera Philip rees midimerger som funkar skitbra till det ÀndamÄlet. du mergar alltsÄ midi-in signalerna som gÄr till datorn.. en frÄn Behringern och en frÄn masterklaviaturen eller whatever du kÀnner för... det finns en 3 - 1 merger oxÄ om du vill ha ytterligare en masterenhet

Postat
Bör vÀl gÄ bra om du har midi through. Midi Àr dock en lÄngsam standard sÄ man ska inte ha för lÄnga kedjor eller för lÄnga kablar. DÄ blir det fördröjningar. Detta löser man med en midimerger som parallellkopplar enheterna in/ut frÄn datorn.

Det blir normalt inte fördröjningar för att man gÄr mellan enheterna med thru-in-thru-in ett antal gÄnger. Det hÀrrör frÄn en felskrivning i en artikel som skrevs under midins stenÄlder i tidningen Keyboard, om jag minns rÀtt. Det dementerades, men levde ÀndÄ kvar som en obestridlig sanning i folks medvetande...

Om det Àr en hÄrdvaru-thru, sÄ kommer fördröjningen att röra sig om nanosekunder, eftersom vidarebefordringen bara pÄverkas av stigtider hos de transistorer som sitter i syntens midiinterface. Om man dÀremot har en "soft-thru", dÀr inkommande signal tas in till syntens CPU för att skickas vidare dÀrifrÄn, sÄ blir det en mÀrkbar fördröjning - men det Àr ganska ovanligt.

Vad som dÀremot kan hÀnda, Àr att om man har flera enheter efter varandra, sÄ kan originalsignalen bli lite sönderhackad eller distorderad vid varje thru (beroende pÄ hur bra eller dÄligt förstÀrkarkretsarna i interfacet Àr byggda...) och dÀrför komma fram som fel toner eller inte komma fram alls till senare enheter. Vad som ocksÄ kan hÀnda Àr att man skickar för mycket mididata i samma kabel (mÄnga samtidiga toner, samtidigt med modulation, pitchbend och realtids filtersvep...) - och att midisystemet dÄ inte hinner hantera allt som skyfflas in - med förlorad data som följd. I bÄda dessa fall kan man med lite god vilja uppfatta det som fördröjningar i stÀllet för vad det egentligen Àr - och pÄ sÄ sÀtt fÄ "bekrÀftat" myten om fördröjningar... :rolleyes:

En midi thru-box eliminerar eventuella problem med soft-thru och sönderhackade signaler - men det andra problemet krÀver att man skaffar ett interface med fler midiutgÄngar, sÄ att man kan separera de mest krÀvande syntarna frÄn de övriga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.