Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Börjar gå i funderingar på att uppgradera mitt Cubase SL3 till Cubase Studio 4. Nu har det här inget med om jag köper uppgraderingen eller inte att göra utan mer en fundering från min sida. Hur är det med den "inbyggda" eq:n i Cubase Studio 4, ligger den fortfarande, som i SL3, sist i kedjan? Eller har dom ändrat det så att om man ska lägga på en kompressor så behöver man inte lägga på en "extern" eq-plugg innan kompressorn?

Annons
Postat

Japp, den ligger fortfarande sist. Vill du filtrera bas innan kompressorn så är det med andra ord fortfarande en plugg innan som gäller. En viktig skillnad är dock givetvis att du nu kan flytta på pluggarna och komma på i efterhand att du vill filtrera innan kompressorn.

Postat
Japp, den ligger fortfarande sist. Vill du filtrera bas innan kompressorn så är det med andra ord fortfarande en plugg innan som gäller. En viktig skillnad är dock givetvis att du nu kan flytta på pluggarna och komma på i efterhand att du vill filtrera innan kompressorn.

Okej, tackar.

Men varför ändrar dom inte det här. Är det inte rätt dumt att ha eq:n sist i kedjan? Just med tanke på exemplet ovan med kompressor. Eller fyller det någon funktion?

Postat

Mjae, det handlar väl lite om hur man är van att jobba skulle jag tro. Helst vill man förståss både ha en eq först och sist i kedjan eftersom man då kan förändra signalen in i effekterna och ut ur effekterna. Speciellt när det gäller sådant som dist och kompressor där det kan göra riktigt stor skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.