bREAK THE NORM Postat 30 mars 2012 Postat 30 mars 2012 (redigerat) Hej alla glada! Detta blir mitt första inlĂ€gg hĂ€r pĂ„ forumet. Jag Ă€r en frekvent besökare hĂ€r och har varit det i Ă„ratal. LĂ€rt mig otroligt mycket av er alla (Chruncher, Wellness, Gilbert, Cleas osv osv för att nĂ€mna nĂ„gra) Tack för det! Har suttit i lite olika lokaler genom Ă„ren, friggebodar, förrĂ„d osv haha đ men nu har jag och min kollega precis flyttat in i vĂ„ra nya lokaler med varsinna kontrollrum bredvid varandra, superkul! Rummet mĂ€ter 14.35 Kvm. LĂ€ngd 4.10 bredd 3.50 Höjd 2.40 Började med att bygga ny vĂ€gg för att isolera mellan vĂ„ra rum + dörr. Detta Ă€r bakvĂ€gen i studion. Och detta Ă€r framvĂ€ggen (sĂ„ ni fĂ„r en bild av hur det ser ut). (snickarn ville int vara med pĂ„ bild đ) Vi byggde ocksĂ„ en vĂ€gg i det andra rummet dĂ„ den vĂ€ggen endast bestod av glasdörrar. Har funkat över förvĂ€ntan och det lĂ€cker nĂ€stan bara genom ventilationen đ . SĂ„ hĂ€r ser det ut nu efter att jag satt upp en del absorbenter, utrustning osv. FramvĂ€ggen med bredbands absorbent som gĂ„r ut frĂ„n vĂ€ggen ca 30cm. Hade gĂ€rna byggt snea vĂ€ggar med monitorerna inuti men har fĂ„tt köra utifrĂ„n förutsĂ€ttningarna att vi ska kunna lĂ€mna tillbaka rummet i det skick det var frĂ„n början = vi hyr. Höger vĂ€gg med absobent för reflektion av sidovĂ€ggen. Höger vĂ€gg + bakvĂ€gg med vanlig skumabsorbent för att ta lite diskant, inget diffuserande. VĂ€nster sida. SĂ„ hĂ€r ser det ut just nu iaf. Har gjort en del mĂ€tningar och det Ă€r hĂ€r ni kommer in i bilden. Skulle behöva hjĂ€lp att tyda mĂ€tningarna jag har gjort i REW. NĂ„gon som Ă€r bra pĂ„ det? (Gilbert kanske? đ ) . Kan ju lĂ€sa av kurvan osv, det Ă€r inga problem. Har dock svĂ„rt med tid, fas osv. Likt Chruncher sĂ„ har jag en puckel vid ca 40hz pĂ„ nĂ„gra db och sen en dip vid ca 70Hz som Ă€r vĂ€ldigt stor, vad gör jag Ă„t den?. Sen sĂ„ har jag en puckel igen vid 90Hz och 140Hz osv. Det Ă€r med andra ord svajjigt i basen + att det Ă€r lite högre frĂ„n lĂ„ga mellanregistret upp till ca 600Hz. Har tĂ€nkt sĂ€tta Varitune V4 eller V6 framme i hörnen och S-Ving pĂ„ sidorna ovan pĂ„ V5 (Diffusor/SvanĂ„). Bör jag ha basfĂ€lla Ă€ven vid bakvĂ€ggen + diffusera mer? Vad har ni för förslag? Bifogar REW mĂ€tningen, http://jonathanojeda...ompastudio.mdat Vill ocksĂ„ be om ursĂ€kt för den dĂ„liga bildkvaliten (mobilen) och stavningen = lĂ„ng natt:) Tack pĂ„ förhand. Jompa Redigerat 30 mars 2012 av bREAK THE NORM
wellness music Postat 30 mars 2012 Postat 30 mars 2012 Har inte kollat pĂ„ rew-filen men spontant tycker jag det ser bra ut. Vad gĂ€ller basen sĂ„ verkar det vara antinod / nod de i de tvĂ„ första axiella noderna (42 & 72 Hz) som spökar. Prova nya mĂ€tningar (ej med bĂ„da högtalarna) med att flytta högtalarna bitvis bakĂ„t / framĂ„t och se vad som hĂ€nder med dessa. Jag fick lĂ€ra mig av Lennart Nilsson att svepa med micken i en 8-rörelse nĂ€r jag mĂ€ter, för att pĂ„ sĂ„ vis fĂ„ ett mer korekt mĂ€tvĂ€rde som stĂ€mmer överens med verkligheten - vi lyssnar ju inte med nĂ€san đ . SlĂ€ng upp lite rockwoll ovanför undertaksplattorna om det finns ordentligt med spalt dĂ€r sĂ„ absorberar taket mer bredbandigt. LĂ€gg gĂ€rna ut vattenfallsgrafen ocksĂ„. hĂ€lsningar / Björn
bREAK THE NORM Postat 31 mars 2012 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2012 (redigerat) Hej Björn och tack för ett snabbt svar. Roligt att just du svarade, sitter inte sĂ„ speciellt lĂ„ngt frĂ„n dig. Det Ă€r jag som Ă€r Jockes kompis i NorrtĂ€lje (Monitormanen:) Mycket sugen pĂ„ att komma ut och kolla hos dig. FörstĂ„r jag dig rĂ€tt med att man alltsĂ„ ska mĂ€ta en högtalare i taget och inte bĂ„da pĂ„ en gĂ„ng? Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram? Ă tta? Hur stor? För hand? (lite dumma frĂ„gor haha đ ) Vad Ă€r axiella noderna? Bra ide dĂ€r med undertaket, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det bara 3-4 cm till taket sĂ„ det blir svĂ„rt. Simma cool. Jompa Redigerat 31 mars 2012 av bREAK THE NORM
wellness music Postat 1 april 2012 Postat 1 april 2012 Hej Björn och tack för ett snabbt svar. Roligt att just du svarade, sitter inte sĂ„ speciellt lĂ„ngt frĂ„n dig. Det Ă€r jag som Ă€r Jockes kompis i NorrtĂ€lje (Monitormanen:) Mycket sugen pĂ„ att komma ut och kolla hos dig. FörstĂ„r jag dig rĂ€tt med att man alltsĂ„ ska mĂ€ta en högtalare i taget och inte bĂ„da pĂ„ en gĂ„ng? Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram? Ă tta? Hur stor? För hand? (lite dumma frĂ„gor haha đ ) Vad Ă€r axiella noderna? Bra ide dĂ€r med undertaket, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det bara 3-4 cm till taket sĂ„ det blir svĂ„rt. Simma cool. Jompa Ăr det sjĂ€lvaste monitormannen som Ă€r i farten! Kul som fasen att du hittat hit!!! đ. Jo, axiella noder Ă€r de du har har mellan tvĂ„ paralella ytor (korvĂ€gg/kortvĂ€gg, lĂ„ngvĂ€gg/lĂ„ngvĂ€gg samt tak/golv). För den frekvens dĂ€r rumsmĂ„ttet Ă€r exakt halva ljudets vĂ„glĂ€ngd kommer det bli en resonans dĂ€r du alltid har noll mitt emellan de reflekerande ytorna och max ljudtryck vid vĂ€ggytorna. De axiella noderna Ă€r de absolut viktigaste att behandla eftersom dessa Ă€r starkast i energi (jĂ€mfört med tangiella och obliga noder som inte Ă€r lika starka). De axiella noderna studsar fram och tillbaka och adderar varandra. Vid vissa frekvenser, som avgörs av rummets mĂ„tt, kommer direktljudet frĂ„n högtalarna och det reflekterande ljudet att samverka och dĂ„ bildas en stĂ„ende vĂ„g. Vad vi hör av dessa frekvenser beror pĂ„ vart vi sitter i rummet och vart högtalarna Ă€r placerade. DĂ€rför Ă€r det klokt att börja sina mĂ€tningar med att hitta en bra placering med sĂ„ jĂ€mn basrespons som möjligt. StĂ€ller vi tex. högtalarna eller suben mot ena vĂ€ggen kommer vi att trigga alla noder lĂ€ngs rummet eftersom högtalaren dĂ„ jobbar utifrĂ„n ett stĂ€lle dĂ€r ljudtrycket Ă€r som starkast. Med andra ord sĂ„ kan vi bestĂ€mma vilken av noderna som ska aktiveras med hjĂ€lp av hur vi placerar vĂ„ra högtalare. SlĂ€pper vi högtalarna frĂ„n vĂ€ggen dyker det dock upp ett annat problem och det Ă€r interferens frĂ„n vĂ€ggen bakom högtalarna (SBIR) eftersom basen Ă€r rundstrĂ„lande. Monteras högtalarnas bafflar i liv med vĂ€ggen (flushmontage) kommer man runt detta fenomen. För att komma tillrĂ€tta med denna interferens fĂ„r man slĂ€ppa högtalarna en bit frĂ„n vĂ€ggen och se till att framvĂ€ggen dĂ€mpas sĂ„ bredbandigt det bara gĂ„r, och det viktigaste; Ă„terigen finlir med placeringen för en sĂ„ jĂ€mn basrespons som möjligt. Eftersom en stĂ„ende vĂ„g Ă€r additativ, sĂ„ Ă€r de faktiskt enklare att behandla dessa jĂ€mfört med interferenser som krĂ€ver mycket mer kraftfulla Ă„tgĂ€rder. DĂ€remot krĂ€vs en stor luftvolym för att dĂ€mpa i basen - ju lĂ€gre frekvens som ska dĂ€mpas, desto större luftvolym. De flesta duktiga akustiker Ă€r nog överens om att avstĂ€mda helmholtzlĂ„dor med hĂ„lperforerad frontpanel och snĂ€vt Q-vĂ€rde Ă€r extremt svĂ„rt att fĂ„ funktionella i praktiken. BĂ€ttre Ă€r dĂ„ att bygga en mer bredbandig helmholtzvĂ€gg och / eller anvĂ€nda sig av justerbara lĂ„dor istĂ€llet. Vad det gĂ€ller mĂ€tningen sĂ„ kör du en Ă„t gĂ„ngen för att fĂ„ ett resultat med sĂ„ lite interferens som möjligt. Mickrörelsen gör du för att simulera en faktisk sweetspot i praktiken. HĂ€lsningar / Björn Ps! Grymt bra musik ni producerar. Vi försöker fĂ„ till ett studiobesök till veckan đ
adrumdrum Postat 1 april 2012 Postat 1 april 2012 nÀr det gÀller basfÀllor Àr det alltid bÀttre att bygga stora konstruktioner Àn att försöka dempa med smÄ prerforerade lÄdor. ungefÀr sÄ hÀr skulle du kaunna bygga rummet: - bakom högtalarna, 30 grader bredbandsabsorbering(95mm) och basfÀllor exempelvis "acoustic hanger traps" bakom bredbans absorberingen. Flush monterade högtalare kan som sagt vara ett alternativ dÀr. - mellan hörtalarna/basfÀllorna - bredabandig slat resonator - sidovÀggarna, Bredbandig slatresonator 12 graders vinkel(eller minimum 6grader) - bakre tredje delen av rummet, bredbands absorbering och basfÀllor. i ditt fall Àr det nog bÀst med acostic hangers i hörnen och sedan absorberande falskvÀgg framför detta. Àven dörren och ytorna runt den bör absorberars(porös bredands absorebing) man skulle Àven vija fÄ viss reflektion frÄn bakre vÀggen(diffusor) men det bir svÄrt med tanke pÄ att dörren Àr placerad nÀr mitten av av vÀggen. Ett alternativ för att fÄ lite refelektion Àr endimisionell binary diffusor över ytan mellan hörn basfÀllorna. förenklat kan man sÀja ett binary diffusor Àr reflekterande panel med utrÀknade mönster(varierande bredd pÄ panel ytor och "öppen" yta) som placeras famför absorbeing. - taket brakar vara bra att fÄ in mer absorbering i fÀremre delen Ävanför hgtalarna, hÀr skulle man kanunna komplretera akustik taket med ett vinklat "moln" sÄ man fÄ in lite djupare absorbering Ävanför högtalarna. bakre delen skulle man man vilja ha mer reflekterande för högfrekvens, hÀr skulle men kunna anvÀnda (vit)perforerade massonit som sÄgas till i gissningsvis 590x590mm(brukar vara standard) och sÀtt in i akustiktaket. du kan utgÄ detta nÀr du ska akustikbehandla rummet. det finns mer att lÀsa hÀr: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm
bREAK THE NORM Postat 2 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 april 2012 (redigerat) Yes Björn I'ts Mr.Monitor here haha. Tack för ditt utförliga svar ang axiella noder, nu har man fyllt pĂ„ ramminnet lite till:) . Ah det vore verkligen hur kul som helst att komma över, man har ju följt din trĂ„d med popcorn, cola och hemmabiosystem đ . SkĂ€mt Ă„ sido = Ă€r extremt imponerad av ditt bygge, faktiskt aldrig sett nĂ„tt liknande. Du kan vĂ€l prata med Jocke om ev tid/dag. Har flyttat runt monitorerna som tusan och kommer Ă€ndĂ„ fram till att det funkar bĂ€st dĂ€r dom var frĂ„n början. NĂ€r jag flyttar ut dom sĂ„ vandrar 70-80 dippen uppĂ„t tills en viss punkt och sen fĂ„r jag en massa fler problem . Tack för komplimangen ang musiken, stĂ„tt lite still nu under flytt osv men vi Ă€r igĂ„ng igen iaf, super kul! Adrumdrum! Tack för responsen och alla bra ideĂ©r. Vissa av grejjerna borde gĂ„ att göra, andra blir nog svĂ„rt kĂ€nner jag iom att jag inte kan bygga nĂ„gra fasta saker:(. Slatresonatorn blir jag dock sugen pĂ„, borde gĂ„ att göra den med den vinkeln fristĂ„ende pĂ„ vardera sida. Hittar inte nĂ„n kalkulator för bredbands variant utan bara helmholtz? (Ă€r det inte svĂ„rare att rĂ€kna pĂ„ frekvenser osv iom formen, trekant?) Hur lĂ„nga ska dom vara? Hur lĂ„ngt bak i rummet behöver dom gĂ„? Ang vĂ€ggen bakom monitorena sĂ„ fĂ„r jag en kĂ€nsla av att det funkar bra med den absorbenten som redan tĂ€cker nĂ€stan hela vĂ€ggen. Ăr helt med pĂ„ att det krĂ€vs mycket stora konstruktioner för bas. Min plan Ă€r att ha Varitune som jag skrev tidigare. Har Ă€ven tĂ€nkt ta hit Matts frĂ„n Diffusor och fĂ„r se om jag kan ev kan charma hit Björn ocksĂ„ đ . tusen tack, ni Ă€r guld vĂ€rda! HĂ€r Ă€r nya mĂ€tningar enligt Björns beskrivning. (skulle va kul om nĂ„n tog en titt pĂ„ REW-filen) VĂ€nster Höger REW mĂ€tningen: http://jonathanojeda...mpastudio2.mdat Simma cool. Jompa Redigerat 2 april 2012 av bREAK THE NORM
bREAK THE NORM Postat 19 april 2012 TrÄdstartare Postat 19 april 2012 Har i dagarna inhandlat en hel drös DIY Tube-Traps och Àven 2st Varitune V-6 och 1st V-4. à terkommer med nya data osv under natten:) Ska bli mycket intressant! Simma cool
bREAK THE NORM Postat 25 april 2012 TrÄdstartare Postat 25 april 2012 (redigerat) Helt otroligt! Har som jag skrev i det tidigare inlÀgget köpt nytt akustikmaterial. Tog ju lite lÀngre tid att göra nya mÀtningar och fÄ ordning pÄ nya basfÀllor, absorbenter (traps) Àn vad jag trodde. StÀllde först V6orna pÄ högkant i bakre hörnen med V4an liggandes mellan dem, bakom sweetspoten. StÀllde sen de stora trapsen i frÀmre hörnen och provade med dom mindre trapsen lite överallt. Blev helt tokig första tre nÀtterna jag mÀtte och flyttade runt pÄ sakerna för jag tyckte inte att jag fick nÄgra resultat alls = sÄ nÀra att ge upp och sÀlja hela studion, smöret osv hahaha:) Efter en del klurande och nÄgra samtal med Mr.Odenmalm (Diffusor/SvanÄ) sÄ fick jag lite nya infallsvinklar. Nu ser det ut sÄ hÀr (funktion har gÄtt före det estetiska:) och jag Àr sÄ nöjd med resultatet. Hade 15 db skillnad mellan den första axiella noden 40hz och dippen pÄ 80hz, kolla resultatet! = 4db skillnad. OcksÄ vÀldigt nöjd med hur hela kurvan ser ut sÄ hÀr lÄngt. NÀsta steg blir diffusion, om jag fÄr plats med nÄtt:) Coolt vad tre basfÀllor och "nÄgra" Tube-Traps kan göra. Vill tacka Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/ för att jag fick köpa trapsen till ett super pris, checka hans sida! Och matts för vÀgledning och fantastiska produkter. Drar snart igÄng ny Mastering och mix tjÀnst, Äterkommer om detta. Redigerat 25 april 2012 av bREAK THE NORM
wellness music Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Fantastiskt - snyggt jobbat! LÀgg gÀrna ut vattenfallet ocksÄ.
bREAK THE NORM Postat 26 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2012 (redigerat) Hej Björn! Ja jag Ă€r faktiskt förvĂ„nad över att det har kunna blivit sĂ„ bra. Hade inte förvĂ€ntat mig att det skulle gĂ„ att jĂ€mna ut det sĂ„ bra. SlĂ€nger upp vattenfallet sĂ„ fort jag Ă€r i studion nĂ€sta gĂ„ng. Tror du att det gĂ„r att jĂ€mna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bĂ€st som nĂ€sta steg? Vore kul att komma över nĂ„n dag ocksĂ„ đ Hur gĂ„r det med ditt bygge? Simma cool Redigerat 26 april 2012 av bREAK THE NORM
Mctwins (oregistrerad) Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Hej Björn! Ja jag Ă€r faktiskt förvĂ„nad över att det har kunna blivit sĂ„ bra. Hade inte förvĂ€ntat mig att det skulle gĂ„ att jĂ€mna ut det sĂ„ bra. SlĂ€nger upp vattenfallet sĂ„ fort jag Ă€r i studion nĂ€sta gĂ„ng. Tror du att det gĂ„r att jĂ€mna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bĂ€st som nĂ€sta steg? Vore kul att komma över nĂ„n dag ocksĂ„ đ Hur gĂ„r det med ditt bygge? Simma cool Hej Trevligt att se hur Varitunes har löst problemet med basen i ditt lilla rum, helt otroligt. Hade jag varit dig och haft ditt rum sĂ„ skulle jag börjat med att slĂ€nga ut bredbandsabsorbenterna och tubetrapsen och fortsatt med S-konceptet frĂ„n SvanĂ„. Wing diffusorer eller Golden Horn pĂ„ alla första reflexer rĂ€cker gott och vĂ€l i ditt rum. Ditt rum behöver inte vara sĂ„ dĂ€mpat som du tror och som alla fĂ„r för sig att man behöver. VĂ€ntar ocksĂ„ pĂ„ vattenfallskurvan. NĂ€r kommer den?? Bra jobbat
Mctwins (oregistrerad) Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Vad har hÀnt med alla dina bilder och mÀtningar??
bREAK THE NORM Postat 3 maj 2012 TrÄdstartare Postat 3 maj 2012 Hej! Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat. Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvÀrr:( Skulle absolut vilja köra svanÄkonceptet fullt ut med det Àr en ekonomisk frÄga för mig. Sen Àr det sÄ att jag behöver en balans mellan dÀmpat och "öppet" ljud dÄ jag lÀgger mycket sÄng. Kan sÀga ocksÄ att rummet inte Àr sÄ dÀmpat som man kan tro. Jag Àr super nöjd. TÀnkte köra en hel del DIY-wingar frÄn SvanÄ som nÀsta steg. SlÀnger upp vattenfal ikvÀll nu nÀr ftpn funkar. Simma coolare
adrumdrum Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Hej! Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat. Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvÀrr:( om du trycker pÄ "AnvÀnd full redigerare" sÄ kan du posta bilder(ladda upp bildfiler) direkt i forumet.
bREAK THE NORM Postat 4 maj 2012 TrÄdstartare Postat 4 maj 2012 (redigerat) Ok! HÀr kommer vattenfallskurvan. Redigerat 4 maj 2012 av bREAK THE NORM
cborg Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Nu har du ju bra folk som har kommit med input sÄ jag kan inte göra mycket men fixa gÀrna till diagrammet. SÀtt höjden sÄ att det Àr en skillnad pÄ ca 40-60 dB och försök att passa sÄ att det visar iallafall 20 - 20kHz. Sen om man ska kolla nÀrmre pÄ nÄgot sÀrskilt sÄ fÄr man kanske zooma mer. Men gott jobbat och lycka till!
bREAK THE NORM Postat 16 maj 2012 TrĂ„dstartare Postat 16 maj 2012 Hej hopp! Tack för responsen Christian. Har verkligen inte sĂ„ bra koll pĂ„ REW sĂ„ inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du menar med 40-60 đ FörstĂ„r ju dock att jag borde lĂ€gga upp en bild som Ă€r mycket mer inzoomad sĂ„ man ser killnader bĂ€ttre osv. Monitorerna som jag har pĂ„ bilderna (dom stora) Genelec 8040 AMM (Svarta) Ă€r till salu om nĂ„n Ă€r sugen. Helt i nyskick och endast ca 6 MĂ„n gamla, kartonger osv finns. Kan tĂ€nka mig byte mot andra monitorer i samma klass. Vill ha 12000:- Tel:0176-71067 Simma bĂ€st
bREAK THE NORM Postat 19 maj 2012 TrĂ„dstartare Postat 19 maj 2012 (redigerat) Gott folk! Ăr mycket nöjd med kurvan so far och hur det lĂ„ter, har dock som mĂ„l att det ska bli Ă€nnu bĂ€ttre sĂ„klart:). Har dock problem med en grej som jag klurar pĂ„ och som jag skulle behöva lite hjĂ€lp med = Fas? Interferens? Mina 8040 stĂ„r med exakt en meters mellanrum och jag försöker hĂ„lla mig pĂ„ samma avstĂ„nd nĂ€r jag mixar/mastrar = triangel osv, you know the story:) Upplever att bara jag flyttar mig det minsta i djupled sĂ„ uppstĂ„r vĂ€ldiga skillnader i ljudet? Funderade lite över detta och kollade igenom de "tretusen" đ mĂ€tningarna jag gjorde. NĂ€r jag exprimenterade och mĂ€tte med bĂ„da högtalarna samtidigt sĂ„ fick jag vĂ€ldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled nĂ„gra centimeter framĂ„t eller bakĂ„t. Ăr det hĂ€r fas eller interferensproblem? Dessa mĂ€tningar sĂ„g ut sĂ„ hĂ€r och jag undrar om det Ă€r dessa utslĂ€ckningar i diskanten som jag har problem med? Vad göra? varför blir det sĂ„? Kan det vara att mitt bord Ă€r dumt eller annan reflekterande yta? MĂ€tningarna Ă€r som sagt frĂ„n olika tillfĂ€llen och den blĂ„ frĂ„n innan basfĂ€llorna osv. Vill mest illustrera vad jag menar och fĂ„ svar pĂ„ ifall detta Ă€r normalt nĂ€r man mĂ€ter tvĂ„ högtalare eller om det Ă€r det jag upplever i ljudet ocksĂ„ nĂ€r jag rör mig i djupled? (MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skriver ju som en kratta haha) Simma cool Redigerat 19 maj 2012 av bREAK THE NORM
wellness music Postat 19 maj 2012 Postat 19 maj 2012 Det ser ut som kamfilter (fas/interferens). Du skulle kunna köpa en bal 95 mm islolering och stÀll upp skivor vid första reflex sidor samt bakvÀgg. Prova Àven övriga noder samt att sÀra pÄ 8040 för att fÄ större avstÄnd till monitorerna.
bREAK THE NORM Postat 20 maj 2012 TrÄdstartare Postat 20 maj 2012 (redigerat) Hej Björn! Borde inte de absorbenterna som jag redan satt upp motverka detta. Har ju redan behandlat första reflexerna? Redigerat 20 maj 2012 av bREAK THE NORM
wellness music Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Tjena Jompa! Kolla reflexen dÀr tubetrapsen stÄr nu och stÀll absorbent framför dÀr. Det ser ut som att att sidoabsorbenterna sitter för lÄngt bak nu.
wellness music Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Ăr dörren obehandlad förresten? Om inte sĂ„ bör du dĂ€mpa den reflexen.
bREAK THE NORM Postat 20 maj 2012 TrÄdstartare Postat 20 maj 2012 Tack för tipsen Björn. Ska prova ikvÀll och Äterkommer:)
Linus Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Trevlig lĂ€sning, det behövs fler fixa-akustiken-trĂ„dar i forumet đ
cborg Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Hej hopp! Tack för responsen Christian. Har verkligen inte sĂ„ bra koll pĂ„ REW sĂ„ inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du menar med 40-60 đ Jag menar bara att oftast brukar ett intervall pĂ„ mellan 40-60db vara tillrĂ€ckligt. T.ex om den högsta toppen Ă€r 100dB SPL sĂ„ kan t.ex intervallet vara 40 - 100 dB SPL (pĂ„ nĂ„got stĂ€lle hade du -40 till 160 dB.) Det brukar vara ok generellt. Lite större intervall om svaret Ă€r vĂ€ldigt upp och ned och lite mindre om det Ă€r planare. Men bra att du bifogat mĂ€tfilen. đ NĂ€r jag exprimenterade och mĂ€tte med bĂ„da högtalarna samtidigt sĂ„ fick jag vĂ€ldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled nĂ„gra centimeter framĂ„t eller bakĂ„t. Ăr det hĂ€r fas eller interferensproblem? Dessa mĂ€tningar sĂ„g ut sĂ„ hĂ€r och jag undrar om det Ă€r dessa utslĂ€ckningar i diskanten som jag har problem med? <snip> Vad göra? varför blir det sĂ„? Kan det vara att mitt bord Ă€r dumt eller annan reflekterande yta? Vill mest illustrera vad jag menar och fĂ„ svar pĂ„ ifall detta Ă€r normalt nĂ€r man mĂ€ter tvĂ„ högtalare eller om det Ă€r det jag upplever i ljudet ocksĂ„ nĂ€r jag rör mig i djupled? Ă terigen har du fĂ„tt mĂ„nga bra tips men lĂ„t mig tillĂ€gga: mĂ€t inte diskantsvaret med bĂ„da högtalarna samtidigt. đ En högtalare i taget dĂ€r. Flera anledningar: Stereo ger automatiskt interferens (kamfilter-effekt) vid mĂ€tning med en mic. Diskanten pĂ„verkas sĂ€rskilt. Det Ă€r inte sĂ€kert att öronen och hjĂ€rnan bryr sig om dessa mĂ€tresultat. Dvs det Ă€r inte sĂ€kert att det du ser tydligt pĂ„ mĂ€tningarna Ă€r detsamma som det du hör. Ăven om de kan ha samma ursprung och Ă€r resultatet av samma fenomen. Dvs starka reflektioner nĂ„gonstans ifrĂ„n (troligtvis hyfsat nĂ€ra). Björn har gett bra rĂ„d pĂ„ vĂ€gen. Ibland Ă€r dĂ„lig symmetri en orsak och att högtalarna inte har samma avstĂ„nd till lyssningsposition. Man kan mĂ€ta var högtalare för sig och jĂ€mföra resultatet för att se om det Ă€r stora skillnader. Hoppas jag fick det dĂ€r rĂ€tt nu. đ Fortsatt lycka till!
bREAK THE NORM Postat 22 maj 2012 TrÄdstartare Postat 22 maj 2012 Hej igen Christian! Tusen tack för massa bra input ang kamfilter-effekten osv. Ska göra en ny mÀtning och slÀnga upp filen hÀr sÄ fort jag Àr i studion nÀsta gÄng. Vore jÀttekul om du kollade filen dÄ. Simma cool
cborg Postat 30 maj 2012 Postat 30 maj 2012 Ska göra vad jag kan ifall det kan vara till hjĂ€lp. đ En frĂ„ga pĂ„ tubetube-trapsen (det var en diskussion runt tube-traps): Vad Ă€r det för modell och hur eller vid vilka frekvenser funkar dom?
bREAK THE NORM Postat 3 juni 2012 TrÄdstartare Postat 3 juni 2012 (redigerat) Hej igen! Christian! har inte hunnit mÀta nÄtt dÄ jag har mixjobb över öronen (grymt kul). Ska mÀta lite mer snart. Har stÀllt de svartblommiga absorbenterna framför trapsen vid första sidoreflexerna och upplever att jag inte alls har samma problem med kamfilter osv. (bra tips Björn) Kommer nÀr ekonomin tillÄter att köra V-Ving eller liknande frÄn svanÄ bÄde dÀr och bakom sweetspoten. Ang tube-trapsen sÄ Àr dom inte original utan ett DIY-bygge av Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/. Han har en mail pÄ hemsidan och det gÄr nog att kolla med honom om specar osv. Enligt mina mÀtningar frÄn tidigare sÄ gör dom en del med lÄga mellanregistret och dom stora (kvartsrunda) kan jag tÀnka mig gÄr ner till ca 70-50Hz nÄnnstans?. Jag gjorde ju nÄgra mÀtningar i början med bara trapsen fram och V-6 och V-4an bak och det gav inte speciellt goda resultat förutom att det tightade till ljudet lite. Det Àr ju utan tvekan sÄ att det Àr V-6orna dÀr dom stÄr nu som har löst problemet med 80hz dippen och 40hz piken. Mm helt otroliga dessa basfÀllor faktiskt:) Hoppas du fick lite mer "kött:)" angÄende trapsen. Simma gott folk Redigerat 8 juni 2012 av bREAK THE NORM
adrumdrum Postat 4 juni 2012 Postat 4 juni 2012 om tubtrapsen Àr reflekterande(?) sÄ dör du stÀlla absorbenter framför dessa. man kan tÀnka sÄ hÀr om rum, Àr det mycket bredbandsabsorbering i fÀmreden sÄ villan ofta ha mindre i bakredelen(mer (hÄrd)frekvenstÀmd absorbdering och diffusring bak) och tÀrtom(förutom diffuseringen som oftast Àr i bakre delen) nÀr det gÀller mÀtning av reflektioner sÄ Àr det bra att kolla ETC kurva, dÀr ser du reflektioner över tid samt db och hur jÀmn(eller ojÀmn) av klingning det Àr. man vill inte ha nÄgra reflektioner starkare Àn -20db i förhÄllande till direktljud och jÀmn avkingning pÄ all reflektion. hÀr kan man Àven om man omvandlar millisekunder till meter-mÄtt mÀtasig fram till olika problem ytor(om problem finns) Àr det mÄnga staka frelektioner sÄ brukar det oftast synas Àven pÄ frekvenskurva i from av dippar i övrefrekvensomrÄdet.
bREAK THE NORM Postat 7 juni 2012 TrĂ„dstartare Postat 7 juni 2012 (redigerat) Hej Hopp! Christian, fick ditt PM men svarar hĂ€r sĂ„ att alla kan se. Först och frĂ€mst sĂ„ Ă€r det ju sjukt kul att denna lilla trĂ„d ekar Ă€nda till Gearslutz haha đ Jag har tyvĂ€rr inte nĂ„n mĂ€tning frĂ„n nĂ€r trapsen stod fram och fĂ€llorna bak.(eller rĂ€ttare sagt jag vet inte vilken mĂ€tning som Ă€r vilken) har ju ca 100st frĂ„n olika mĂ€tningar under vĂ„ren och har tvĂ€rr inte hĂ„llit reda pĂ„ alla. Dock sĂ„ har jag ju koll pĂ„ hur det sĂ„g ut innan ( dom bĂ„da filerna ligger ju högre upp) och sĂ„ har jag bra koll pĂ„ den bĂ€sta mĂ€tningen jag gjort och den kommer hĂ€r som rew fil. Vill dock understryka att jag inte fick nĂ„gra bra resultat nĂ€r bara trapsen var fram sĂ„ dessa mĂ€tningar var ju inte mycket att hĂ„lla reda pĂ„. Det blev ju klart bĂ€ttre med trapsen Ă€n inget men det löste inte 40hz 0ch 80hz problemet. http://jonathanojeda.com/studiobilder/till_cborg.mdat Christian! lĂ€gg gĂ€rna ut bilder, grafer osv osv bĂ„de hĂ€r och pĂ„ GS, du har mer koll pĂ„ programmet som sagt. Jag har inte gjort nĂ„n ny mĂ€tning men ska göra det. Jag har dock gjort mig av med Genelec 8040 nu sĂ„ det lĂ€r inte se exakt likadant ut. Tyckte dom var fantastiska med mycket bra upplösning men upplevde att jag blev vĂ€ldigt trött i öronen av dem. Har haft ca 30 par olika monitorer, allt frĂ„n Westlake, ADAM, Genelec, Dynaudio, Ino till NS-10:) (Lite av en fetish om man sĂ€ger sĂ„) Har i alla fall kvar Genelec 8030 och kör dem med en gammal AudioPro sub Ace-bass nĂ„nting vilket jag gjort fram och tillbaka i mĂ„nga Ă„r och det funkar kanon. Upplever inte att jag blir lika trött av 8030 som av 8040???? konstigt. Har ocksĂ„ hör och hĂ€pna köpt ett par Yamaha HS80 igen (haft dem förut) som jag verkligen gillar, smaken Ă€r som baken. Dom funkar bra att jobba med lĂ€nge fast dom har en tydlig och ganska bred peak pĂ„ nĂ„gra db i diskanten. Köpte dom mest för att ha nĂ„tt att switcha mellan frĂ„n 8030, för att fĂ„ ett annat perspektiv.MĂ„ste Ă€ndĂ„ sĂ€ga att jag gillar dom skarpt, grovmixar, proddar och programerar med dom mycket. Tycker absolut att dom Ă€r bland det bĂ€sta man kan fĂ„ för sĂ„ lite pengar. Tror min nĂ€sta trĂ„d blir "den största monitortrĂ„den" eftersom det finns sĂ„ "fĂ„" trĂ„dar om just detta đ men kul Ă€r det. Simma gott folk Redigerat 7 juni 2012 av bREAK THE NORM
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.