Jump to content
Annons

DIY akustikbehandling av kontrollrum


bREAK THE NORM

Recommended Posts

Hej alla glada!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag är en frekvent besökare här och har varit det i åratal.

Lärt mig otroligt mycket av er alla (Chruncher, Wellness, Gilbert, Cleas osv osv för att nämna några)

Tack för det!

Har suttit i lite olika lokaler genom åren, friggebodar, förråd osv haha 🙂 men nu har jag och min kollega precis flyttat in i våra nya lokaler med varsinna kontrollrum bredvid varandra, superkul!

Rummet mäter 14.35 Kvm.

Längd 4.10

bredd 3.50

Höjd 2.40

Började med att bygga ny vägg för att isolera mellan våra rum + dörr.

Detta är bakvägen i studion.

1.jpg

2.jpg

Och detta är framväggen (så ni får en bild av hur det ser ut).

43.jpg

(snickarn ville int vara med på bild 🙂)

Vi byggde också en vägg i det andra rummet då den väggen endast bestod av glasdörrar.

Har funkat över förväntan och det läcker nästan bara genom ventilationen 🙂 .

Så här ser det ut nu efter att jag satt upp en del absorbenter, utrustning osv.

Framväggen med bredbands absorbent som går ut från väggen ca 30cm.

Hade gärna byggt snea väggar med monitorerna inuti men har fått köra utifrån förutsättningarna att vi ska kunna lämna tillbaka rummet i det skick det var från början = vi hyr.

4.jpg

Höger vägg med absobent för reflektion av sidoväggen.

5.jpg

Höger vägg + bakvägg med vanlig skumabsorbent för att ta lite diskant, inget diffuserande.

6.jpg

Vänster sida.

7.jpg

8.jpg

Så här ser det ut just nu iaf.

freq.jpg

Har gjort en del mätningar och det är här ni kommer in i bilden.

Skulle behöva hjälp att tyda mätningarna jag har gjort i REW.

Någon som är bra på det? (Gilbert kanske? 😄 ) .

Kan ju läsa av kurvan osv, det är inga problem.

Har dock svårt med tid, fas osv.

Likt Chruncher så har jag en puckel vid ca 40hz på några db och sen en dip vid ca 70Hz som är väldigt stor, vad gör jag åt den?.

Sen så har jag en puckel igen vid 90Hz och 140Hz osv.

Det är med andra ord svajjigt i basen + att det är lite högre från låga mellanregistret upp till ca 600Hz.

Har tänkt sätta Varitune V4 eller V6 framme i hörnen och S-Ving på sidorna ovan på V5 (Diffusor/Svanå).

Bör jag ha basfälla även vid bakväggen + diffusera mer?

Vad har ni för förslag?

Bifogar REW mätningen, http://jonathanojeda...ompastudio.mdat

Vill också be om ursäkt för den dåliga bildkvaliten (mobilen) och stavningen = lång natt:)

Tack på förhand.

Jompa

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte kollat på rew-filen men spontant tycker jag det ser bra ut. Vad gäller basen så verkar det vara antinod / nod de i de två första axiella noderna (42 & 72 Hz) som spökar. Prova nya mätningar (ej med båda högtalarna) med att flytta högtalarna bitvis bakåt / framåt och se vad som händer med dessa. Jag fick lära mig av Lennart Nilsson att svepa med micken i en 8-rörelse när jag mäter, för att på så vis få ett mer korekt mätvärde som stämmer överens med verkligheten - vi lyssnar ju inte med näsan 🙂 .

Släng upp lite rockwoll ovanför undertaksplattorna om det finns ordentligt med spalt där så absorberar taket mer bredbandigt. Lägg gärna ut vattenfallsgrafen också.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Björn och tack för ett snabbt svar.

Roligt att just du svarade, sitter inte så speciellt långt från dig.

Det är jag som är Jockes kompis i Norrtälje (Monitormanen:)

Mycket sugen på att komma ut och kolla hos dig.

Förstår jag dig rätt med att man alltså ska mäta en högtalare i taget och inte båda på en gång?

Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram?

Åtta? Hur stor? För hand? (lite dumma frågor haha 🙂 )

Vad är axiella noderna?

Bra ide där med undertaket, tyvärr så är det bara 3-4 cm till taket så det blir svårt.

Simma cool.

Jompa

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Björn och tack för ett snabbt svar.

Roligt att just du svarade, sitter inte så speciellt långt från dig.

Det är jag som är Jockes kompis i Norrtälje (Monitormanen:)

Mycket sugen på att komma ut och kolla hos dig.

Förstår jag dig rätt med att man alltså ska mäta en högtalare i taget och inte båda på en gång?

Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram?

Åtta? Hur stor? För hand? (lite dumma frågor haha 🙂 )

Vad är axiella noderna?

Bra ide där med undertaket, tyvärr så är det bara 3-4 cm till taket så det blir svårt.

Simma cool.

Jompa

Är det självaste monitormannen som är i farten! Kul som fasen att du hittat hit!!! 🙂.

Jo, axiella noder är de du har har mellan två paralella ytor (korvägg/kortvägg, långvägg/långvägg samt tak/golv). För den frekvens där rumsmåttet är exakt halva ljudets våglängd kommer det bli en resonans där du alltid har noll mitt emellan de reflekerande ytorna och max ljudtryck vid väggytorna. De axiella noderna är de absolut viktigaste att behandla eftersom dessa är starkast i energi (jämfört med tangiella och obliga noder som inte är lika starka).

De axiella noderna studsar fram och tillbaka och adderar varandra. Vid vissa frekvenser, som avgörs av rummets mått, kommer direktljudet från högtalarna och det reflekterande ljudet att samverka och då bildas en stående våg. Vad vi hör av dessa frekvenser beror på vart vi sitter i rummet och vart högtalarna är placerade. Därför är det klokt att börja sina mätningar med att hitta en bra placering med så jämn basrespons som möjligt. Ställer vi tex. högtalarna eller suben mot ena väggen kommer vi att trigga alla noder längs rummet eftersom högtalaren då jobbar utifrån ett ställe där ljudtrycket är som starkast. Med andra ord så kan vi bestämma vilken av noderna som ska aktiveras med hjälp av hur vi placerar våra högtalare.

Släpper vi högtalarna från väggen dyker det dock upp ett annat problem och det är interferens från väggen bakom högtalarna (SBIR) eftersom basen är rundstrålande. Monteras högtalarnas bafflar i liv med väggen (flushmontage) kommer man runt detta fenomen. För att komma tillrätta med denna interferens får man släppa högtalarna en bit från väggen och se till att framväggen dämpas så bredbandigt det bara går, och det viktigaste; återigen finlir med placeringen för en så jämn basrespons som möjligt.

Eftersom en stående våg är additativ, så är de faktiskt enklare att behandla dessa jämfört med interferenser som kräver mycket mer kraftfulla åtgärder. Däremot krävs en stor luftvolym för att dämpa i basen - ju lägre frekvens som ska dämpas, desto större luftvolym. De flesta duktiga akustiker är nog överens om att avstämda helmholtzlådor med hålperforerad frontpanel och snävt Q-värde är extremt svårt att få funktionella i praktiken. Bättre är då att bygga en mer bredbandig helmholtzvägg och / eller använda sig av justerbara lådor istället.

Vad det gäller mätningen så kör du en åt gången för att få ett resultat med så lite interferens som möjligt. Mickrörelsen gör du för att simulera en faktisk sweetspot i praktiken.

Hälsningar / Björn

Ps! Grymt bra musik ni producerar. Vi försöker få till ett studiobesök till veckan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller basfällor är det alltid bättre att bygga stora konstruktioner än att försöka dempa med små prerforerade lådor.

ungefär så här skulle du kaunna bygga rummet:

- bakom högtalarna, 30 grader bredbandsabsorbering(95mm) och basfällor exempelvis "acoustic hanger traps" bakom bredbans absorberingen. Flush monterade högtalare kan som sagt vara ett alternativ där.

- mellan hörtalarna/basfällorna - bredabandig slat resonator

- sidoväggarna, Bredbandig slatresonator 12 graders vinkel(eller minimum 6grader)

- bakre tredje delen av rummet, bredbands absorbering och basfällor. i ditt fall är det nog bäst med acostic hangers i hörnen och sedan absorberande falskvägg framför detta.

även dörren och ytorna runt den bör absorberars(porös bredands absorebing)

man skulle även vija få viss reflektion från bakre väggen(diffusor) men det bir svårt med tanke på att dörren är placerad när mitten av av väggen. Ett alternativ för att få lite refelektion är endimisionell binary diffusor över ytan mellan hörn basfällorna. förenklat kan man säja ett binary diffusor är reflekterande panel med uträknade mönster(varierande bredd på panel ytor och "öppen" yta) som placeras famför absorbeing.

- taket brakar vara bra att få in mer absorbering i färemre delen åvanför hgtalarna, här skulle man kanunna komplretera akustik taket med ett vinklat "moln" så man få in lite djupare absorbering åvanför högtalarna. bakre delen skulle man man vilja ha mer reflekterande för högfrekvens, här skulle men kunna använda (vit)perforerade massonit som sågas till i gissningsvis 590x590mm(brukar vara standard) och sätt in i akustiktaket.

du kan utgå detta när du ska akustikbehandla rummet.

det finns mer att läsa här: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yes Björn I'ts Mr.Monitor here haha.

Tack för ditt utförliga svar ang axiella noder, nu har man fyllt på ramminnet lite till:) .

Ah det vore verkligen hur kul som helst att komma över, man har ju följt din tråd med popcorn, cola och hemmabiosystem 🙂 . Skämt å sido = är extremt imponerad av ditt bygge, faktiskt aldrig sett nått liknande. Du kan väl prata med Jocke om ev tid/dag.

Har flyttat runt monitorerna som tusan och kommer ändå fram till att det funkar bäst där dom var från början. När jag flyttar ut dom så vandrar 70-80 dippen uppåt tills en viss punkt och sen får jag en massa fler problem .

Tack för komplimangen ang musiken, stått lite still nu under flytt osv men vi är igång igen iaf, super kul!

Adrumdrum!

Tack för responsen och alla bra ideér.

Vissa av grejjerna borde gå att göra, andra blir nog svårt känner jag iom att jag inte kan bygga några fasta saker:(.

Slatresonatorn blir jag dock sugen på, borde gå att göra den med den vinkeln fristående på vardera sida.

Hittar inte nån kalkulator för bredbands variant utan bara helmholtz? (är det inte svårare att räkna på frekvenser osv iom formen, trekant?) Hur långa ska dom vara? Hur långt bak i rummet behöver dom gå?

Ang väggen bakom monitorena så får jag en känsla av att det funkar bra med den absorbenten som redan täcker nästan hela väggen.

Är helt med på att det krävs mycket stora konstruktioner för bas.

Min plan är att ha Varitune som jag skrev tidigare.

Har även tänkt ta hit Matts från Diffusor och får se om jag kan ev kan charma hit Björn också 🙂 .

tusen tack, ni är guld värda!

Här är nya mätningar enligt Björns beskrivning. (skulle va kul om nån tog en titt på REW-filen)

Vänster

genelecvanster.jpg

Höger

genelechoger.jpg

genelecvansterwater1.jpg

genelechogerwater1.jpg

REW mätningen: http://jonathanojeda...mpastudio2.mdat

Simma cool.

Jompa

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Helt otroligt!

Har som jag skrev i det tidigare inlägget köpt nytt akustikmaterial.

Tog ju lite längre tid att göra nya mätningar och få ordning på nya basfällor, absorbenter (traps) än vad jag trodde.

Ställde först V6orna på högkant i bakre hörnen med V4an liggandes mellan dem, bakom sweetspoten.

Ställde sen de stora trapsen i främre hörnen och provade med dom mindre trapsen lite överallt.

Blev helt tokig första tre nätterna jag mätte och flyttade runt på sakerna för jag tyckte inte att jag fick några resultat alls = så nära att ge upp och sälja hela studion, smöret osv hahaha:)

Efter en del klurande och några samtal med Mr.Odenmalm (Diffusor/Svanå) så fick jag lite nya infallsvinklar.

Nu ser det ut så här (funktion har gått före det estetiska:) och jag är så nöjd med resultatet.

Hade 15 db skillnad mellan den första axiella noden 40hz och dippen på 80hz, kolla resultatet! = 4db skillnad.

Också väldigt nöjd med hur hela kurvan ser ut så här långt.

Nästa steg blir diffusion, om jag får plats med nått:)

Coolt vad tre basfällor och "några" Tube-Traps kan göra.

Vill tacka Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/ för att jag fick köpa trapsen till ett super pris, checka hans sida! Och matts för vägledning och fantastiska produkter.

Drar snart igång ny Mastering och mix tjänst, återkommer om detta.

fantastiskt.jpg

fantastiskt2.jpg

fantastiskt3.jpg

fantastiskt4.jpg

fantastiskt5.jpg

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Björn!

Ja jag är faktiskt förvånad över att det har kunna blivit så bra.

Hade inte förväntat mig att det skulle gå att jämna ut det så bra.

Slänger upp vattenfallet så fort jag är i studion nästa gång.

Tror du att det går att jämna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bäst som nästa steg?

Vore kul att komma över nån dag också 🙂

Hur går det med ditt bygge?

Simma cool

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Hej Björn!

Ja jag är faktiskt förvånad över att det har kunna blivit så bra.

Hade inte förväntat mig att det skulle gå att jämna ut det så bra.

Slänger upp vattenfallet så fort jag är i studion nästa gång.

Tror du att det går att jämna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bäst som nästa steg?

Vore kul att komma över nån dag också 🙂

Hur går det med ditt bygge?

Simma cool

Hej

Trevligt att se hur Varitunes har löst problemet med basen i ditt lilla rum, helt otroligt.

Hade jag varit dig och haft ditt rum så skulle jag börjat med att slänga ut bredbandsabsorbenterna och tubetrapsen och fortsatt med S-konceptet från Svanå. Wing diffusorer eller Golden Horn på alla första reflexer räcker gott och väl i ditt rum. Ditt rum behöver inte vara så dämpat som du tror och som alla får för sig att man behöver.

Väntar också på vattenfallskurvan. När kommer den??

Bra jobbat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat.

Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvärr:(

Skulle absolut vilja köra svanåkonceptet fullt ut med det är en ekonomisk fråga för mig.

Sen är det så att jag behöver en balans mellan dämpat och "öppet" ljud då jag lägger mycket sång.

Kan säga också att rummet inte är så dämpat som man kan tro. Jag är super nöjd.

Tänkte köra en hel del DIY-wingar från Svanå som nästa steg.

Slänger upp vattenfal ikväll nu när ftpn funkar.

Simma coolare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat.

Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvärr:(

om du trycker på "Använd full redigerare" så kan du posta bilder(ladda upp bildfiler) direkt i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du ju bra folk som har kommit med input så jag kan inte göra mycket men fixa gärna till diagrammet. Sätt höjden så att det är en skillnad på ca 40-60 dB och försök att passa så att det visar iallafall 20 - 20kHz. Sen om man ska kolla närmre på något särskilt så får man kanske zooma mer.

Men gott jobbat och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej hopp!

Tack för responsen Christian. Har verkligen inte så bra koll på REW så inte riktigt säker på vad du menar med 40-60 🙂

Förstår ju dock att jag borde lägga upp en bild som är mycket mer inzoomad så man ser killnader bättre osv.

Monitorerna som jag har på bilderna (dom stora) Genelec 8040 AMM (Svarta) är till salu om nån är sugen.

Helt i nyskick och endast ca 6 Mån gamla, kartonger osv finns.

Kan tänka mig byte mot andra monitorer i samma klass.

Vill ha 12000:-

Tel:0176-71067

Simma bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gott folk!

Är mycket nöjd med kurvan so far och hur det låter, har dock som mål att det ska bli ännu bättre såklart:).

Har dock problem med en grej som jag klurar på och som jag skulle behöva lite hjälp med = Fas? Interferens?

Mina 8040 står med exakt en meters mellanrum och jag försöker hålla mig på samma avstånd när jag mixar/mastrar = triangel osv, you know the story:)

Upplever att bara jag flyttar mig det minsta i djupled så uppstår väldiga skillnader i ljudet?

Funderade lite över detta och kollade igenom de "tretusen" 🙂 mätningarna jag gjorde.

När jag exprimenterade och mätte med båda högtalarna samtidigt så fick jag väldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled några centimeter framåt eller bakåt. Är det här fas eller interferensproblem?

Dessa mätningar såg ut så här och jag undrar om det är dessa utsläckningar i diskanten som jag har problem med?

Vad göra? varför blir det så? Kan det vara att mitt bord är dumt eller annan reflekterande yta?

fas1.jpg

fas3.jpgfas2.jpg

Mätningarna är som sagt från olika tillfällen och den blå från innan basfällorna osv.

Vill mest illustrera vad jag menar och få svar på ifall detta är normalt när man mäter två högtalare eller om det är det jag upplever i ljudet också när jag rör mig i djupled?

(Många frågor som vanligt och jag skriver ju som en kratta haha)

Simma cool

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Tack för responsen Christian. Har verkligen inte så bra koll på REW så inte riktigt säker på vad du menar med 40-60 🙂

Jag menar bara att oftast brukar ett intervall på mellan 40-60db vara tillräckligt. T.ex om den högsta toppen är 100dB SPL så kan t.ex intervallet vara 40 - 100 dB SPL (på något ställe hade du -40 till 160 dB.) Det brukar vara ok generellt. Lite större intervall om svaret är väldigt upp och ned och lite mindre om det är planare.

Men bra att du bifogat mätfilen. 🙂

När jag exprimenterade och mätte med båda högtalarna samtidigt så fick jag väldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled några centimeter framåt eller bakåt. Är det här fas eller interferensproblem?

Dessa mätningar såg ut så här och jag undrar om det är dessa utsläckningar i diskanten som jag har problem med?

<snip>

Vad göra? varför blir det så? Kan det vara att mitt bord är dumt eller annan reflekterande yta?

Vill mest illustrera vad jag menar och få svar på ifall detta är normalt när man mäter två högtalare eller om det är det jag upplever i ljudet också när jag rör mig i djupled?

Återigen har du fått många bra tips men låt mig tillägga:

mät inte diskantsvaret med båda högtalarna samtidigt. 😉 En högtalare i taget där.

Flera anledningar: Stereo ger automatiskt interferens (kamfilter-effekt) vid mätning med en mic. Diskanten påverkas särskilt. Det är inte säkert att öronen och hjärnan bryr sig om dessa mätresultat. Dvs det är inte säkert att det du ser tydligt på mätningarna är detsamma som det du hör. Även om de kan ha samma ursprung och är resultatet av samma fenomen.

Dvs starka reflektioner någonstans ifrån (troligtvis hyfsat nära).

Björn har gett bra råd på vägen.

Ibland är dålig symmetri en orsak och att högtalarna inte har samma avstånd till lyssningsposition. Man kan mäta var högtalare för sig och jämföra resultatet för att se om det är stora skillnader.

Hoppas jag fick det där rätt nu. 😄

Fortsatt lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Christian!

Tusen tack för massa bra input ang kamfilter-effekten osv.

Ska göra en ny mätning och slänga upp filen här så fort jag är i studion nästa gång.

Vore jättekul om du kollade filen då.

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra vad jag kan ifall det kan vara till hjälp. 🙂

En fråga på tubetube-trapsen (det var en diskussion runt tube-traps): Vad är det för modell och hur eller vid vilka frekvenser funkar dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen!

Christian! har inte hunnit mäta nått då jag har mixjobb över öronen (grymt kul).

Ska mäta lite mer snart.

Har ställt de svartblommiga absorbenterna framför trapsen vid första sidoreflexerna och upplever att jag inte alls har samma problem med kamfilter osv. (bra tips Björn) Kommer när ekonomin tillåter att köra V-Ving eller liknande från svanå både där och bakom sweetspoten.

Ang tube-trapsen så är dom inte original utan ett DIY-bygge av Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/.

Han har en mail på hemsidan och det går nog att kolla med honom om specar osv.

Enligt mina mätningar från tidigare så gör dom en del med låga mellanregistret och dom stora (kvartsrunda) kan jag tänka mig går ner till ca 70-50Hz nånnstans?.

Jag gjorde ju några mätningar i början med bara trapsen fram och V-6 och V-4an bak och det gav inte speciellt goda resultat förutom att det tightade till ljudet lite.

Det är ju utan tvekan så att det är V-6orna där dom står nu som har löst problemet med 80hz dippen och 40hz piken.

Mm helt otroliga dessa basfällor faktiskt:)

Hoppas du fick lite mer "kött:)" angående trapsen.

Simma gott folk

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

om tubtrapsen är reflekterande(?) så dör du ställa absorbenter framför dessa.

man kan tänka så här om rum, är det mycket bredbandsabsorbering i fämreden så villan ofta ha mindre i bakredelen(mer (hård)frekvenstämd absorbdering och diffusring bak) och tärtom(förutom diffuseringen som oftast är i bakre delen)

när det gäller mätning av reflektioner så är det bra att kolla ETC kurva, där ser du reflektioner över tid samt db och hur jämn(eller ojämn) av klingning det är.

man vill inte ha några reflektioner starkare än -20db i förhållande till direktljud och jämn avkingning på all reflektion. här kan man även om man omvandlar millisekunder till meter-mått mätasig fram till olika problem ytor(om problem finns)

är det många staka frelektioner så brukar det oftast synas även på frekvenskurva i from av dippar i övrefrekvensområdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Hopp!

Christian, fick ditt PM men svarar här så att alla kan se.

Först och främst så är det ju sjukt kul att denna lilla tråd ekar ända till Gearslutz haha 🙂

Jag har tyvärr inte nån mätning från när trapsen stod fram och fällorna bak.(eller rättare sagt jag vet inte vilken mätning som är vilken) har ju ca 100st från olika mätningar under våren och har tvärr inte hållit reda på alla.

Dock så har jag ju koll på hur det såg ut innan ( dom båda filerna ligger ju högre upp) och så har jag bra koll på den bästa mätningen jag gjort och den kommer här som rew fil.

Vill dock understryka att jag inte fick några bra resultat när bara trapsen var fram så dessa mätningar var ju inte mycket att hålla reda på.

Det blev ju klart bättre med trapsen än inget men det löste inte 40hz 0ch 80hz problemet.

http://jonathanojeda.com/studiobilder/till_cborg.mdat

Christian! lägg gärna ut bilder, grafer osv osv både här och på GS, du har mer koll på programmet som sagt.

Jag har inte gjort nån ny mätning men ska göra det.

Jag har dock gjort mig av med Genelec 8040 nu så det lär inte se exakt likadant ut.

Tyckte dom var fantastiska med mycket bra upplösning men upplevde att jag blev väldigt trött i öronen av dem.

Har haft ca 30 par olika monitorer, allt från Westlake, ADAM, Genelec, Dynaudio, Ino till NS-10:) (Lite av en fetish om man säger så)

Har i alla fall kvar Genelec 8030 och kör dem med en gammal AudioPro sub Ace-bass nånting vilket jag gjort fram och tillbaka i många år och det funkar kanon. Upplever inte att jag blir lika trött av 8030 som av 8040???? konstigt.

Har också hör och häpna köpt ett par Yamaha HS80 igen (haft dem förut) som jag verkligen gillar, smaken är som baken.

Dom funkar bra att jobba med länge fast dom har en tydlig och ganska bred peak på några db i diskanten. Köpte dom mest för att ha nått att switcha mellan från 8030, för att få ett annat perspektiv.Måste ändå säga att jag gillar dom skarpt, grovmixar, proddar och programerar med dom mycket. Tycker absolut att dom är bland det bästa man kan få för så lite pengar.

Tror min nästa tråd blir "den största monitortråden" eftersom det finns så "få" trådar om just detta 🙂 men kul är det.

Simma gott folk

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...