Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla glada!

Detta blir mitt första inlÀgg hÀr pÄ forumet.

Jag Àr en frekvent besökare hÀr och har varit det i Äratal.

LÀrt mig otroligt mycket av er alla (Chruncher, Wellness, Gilbert, Cleas osv osv för att nÀmna nÄgra)

Tack för det!

Har suttit i lite olika lokaler genom Ă„ren, friggebodar, förrĂ„d osv haha 🙂 men nu har jag och min kollega precis flyttat in i vĂ„ra nya lokaler med varsinna kontrollrum bredvid varandra, superkul!

Rummet mÀter 14.35 Kvm.

LĂ€ngd 4.10

bredd 3.50

Höjd 2.40

Började med att bygga ny vÀgg för att isolera mellan vÄra rum + dörr.

Detta Àr bakvÀgen i studion.

1.jpg

2.jpg

Och detta Àr framvÀggen (sÄ ni fÄr en bild av hur det ser ut).

43.jpg

(snickarn ville int vara med pĂ„ bild 🙂)

Vi byggde ocksÄ en vÀgg i det andra rummet dÄ den vÀggen endast bestod av glasdörrar.

Har funkat över förvĂ€ntan och det lĂ€cker nĂ€stan bara genom ventilationen 🙂 .

SÄ hÀr ser det ut nu efter att jag satt upp en del absorbenter, utrustning osv.

FramvÀggen med bredbands absorbent som gÄr ut frÄn vÀggen ca 30cm.

Hade gÀrna byggt snea vÀggar med monitorerna inuti men har fÄtt köra utifrÄn förutsÀttningarna att vi ska kunna lÀmna tillbaka rummet i det skick det var frÄn början = vi hyr.

4.jpg

Höger vÀgg med absobent för reflektion av sidovÀggen.

5.jpg

Höger vÀgg + bakvÀgg med vanlig skumabsorbent för att ta lite diskant, inget diffuserande.

6.jpg

VĂ€nster sida.

7.jpg

8.jpg

SÄ hÀr ser det ut just nu iaf.

freq.jpg

Har gjort en del mÀtningar och det Àr hÀr ni kommer in i bilden.

Skulle behöva hjÀlp att tyda mÀtningarna jag har gjort i REW.

NĂ„gon som Ă€r bra pĂ„ det? (Gilbert kanske? 😄 ) .

Kan ju lÀsa av kurvan osv, det Àr inga problem.

Har dock svÄrt med tid, fas osv.

Likt Chruncher sÄ har jag en puckel vid ca 40hz pÄ nÄgra db och sen en dip vid ca 70Hz som Àr vÀldigt stor, vad gör jag Ät den?.

Sen sÄ har jag en puckel igen vid 90Hz och 140Hz osv.

Det Àr med andra ord svajjigt i basen + att det Àr lite högre frÄn lÄga mellanregistret upp till ca 600Hz.

Har tÀnkt sÀtta Varitune V4 eller V6 framme i hörnen och S-Ving pÄ sidorna ovan pÄ V5 (Diffusor/SvanÄ).

Bör jag ha basfÀlla Àven vid bakvÀggen + diffusera mer?

Vad har ni för förslag?

Bifogar REW mÀtningen, http://jonathanojeda...ompastudio.mdat

Vill ocksÄ be om ursÀkt för den dÄliga bildkvaliten (mobilen) och stavningen = lÄng natt:)

Tack pÄ förhand.

Jompa

Redigerat av bREAK THE NORM
Annons
Postat

Har inte kollat pĂ„ rew-filen men spontant tycker jag det ser bra ut. Vad gĂ€ller basen sĂ„ verkar det vara antinod / nod de i de tvĂ„ första axiella noderna (42 & 72 Hz) som spökar. Prova nya mĂ€tningar (ej med bĂ„da högtalarna) med att flytta högtalarna bitvis bakĂ„t / framĂ„t och se vad som hĂ€nder med dessa. Jag fick lĂ€ra mig av Lennart Nilsson att svepa med micken i en 8-rörelse nĂ€r jag mĂ€ter, för att pĂ„ sĂ„ vis fĂ„ ett mer korekt mĂ€tvĂ€rde som stĂ€mmer överens med verkligheten - vi lyssnar ju inte med nĂ€san 🙂 .

SlÀng upp lite rockwoll ovanför undertaksplattorna om det finns ordentligt med spalt dÀr sÄ absorberar taket mer bredbandigt. LÀgg gÀrna ut vattenfallsgrafen ocksÄ.

hÀlsningar / Björn

Postat (redigerat)

Hej Björn och tack för ett snabbt svar.

Roligt att just du svarade, sitter inte sÄ speciellt lÄngt frÄn dig.

Det Àr jag som Àr Jockes kompis i NorrtÀlje (Monitormanen:)

Mycket sugen pÄ att komma ut och kolla hos dig.

FörstÄr jag dig rÀtt med att man alltsÄ ska mÀta en högtalare i taget och inte bÄda pÄ en gÄng?

Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram?

Åtta? Hur stor? För hand? (lite dumma frĂ„gor haha 🙂 )

Vad Àr axiella noderna?

Bra ide dÀr med undertaket, tyvÀrr sÄ Àr det bara 3-4 cm till taket sÄ det blir svÄrt.

Simma cool.

Jompa

Postat

Hej Björn och tack för ett snabbt svar.

Roligt att just du svarade, sitter inte sÄ speciellt lÄngt frÄn dig.

Det Àr jag som Àr Jockes kompis i NorrtÀlje (Monitormanen:)

Mycket sugen pÄ att komma ut och kolla hos dig.

FörstÄr jag dig rÀtt med att man alltsÄ ska mÀta en högtalare i taget och inte bÄda pÄ en gÄng?

Ska jag rikta miken mot högtalaren isf eller rakt fram?

Åtta? Hur stor? För hand? (lite dumma frĂ„gor haha 🙂 )

Vad Àr axiella noderna?

Bra ide dÀr med undertaket, tyvÀrr sÄ Àr det bara 3-4 cm till taket sÄ det blir svÄrt.

Simma cool.

Jompa

Är det sjĂ€lvaste monitormannen som Ă€r i farten! Kul som fasen att du hittat hit!!! 🙂.

Jo, axiella noder Àr de du har har mellan tvÄ paralella ytor (korvÀgg/kortvÀgg, lÄngvÀgg/lÄngvÀgg samt tak/golv). För den frekvens dÀr rumsmÄttet Àr exakt halva ljudets vÄglÀngd kommer det bli en resonans dÀr du alltid har noll mitt emellan de reflekerande ytorna och max ljudtryck vid vÀggytorna. De axiella noderna Àr de absolut viktigaste att behandla eftersom dessa Àr starkast i energi (jÀmfört med tangiella och obliga noder som inte Àr lika starka).

De axiella noderna studsar fram och tillbaka och adderar varandra. Vid vissa frekvenser, som avgörs av rummets mÄtt, kommer direktljudet frÄn högtalarna och det reflekterande ljudet att samverka och dÄ bildas en stÄende vÄg. Vad vi hör av dessa frekvenser beror pÄ vart vi sitter i rummet och vart högtalarna Àr placerade. DÀrför Àr det klokt att börja sina mÀtningar med att hitta en bra placering med sÄ jÀmn basrespons som möjligt. StÀller vi tex. högtalarna eller suben mot ena vÀggen kommer vi att trigga alla noder lÀngs rummet eftersom högtalaren dÄ jobbar utifrÄn ett stÀlle dÀr ljudtrycket Àr som starkast. Med andra ord sÄ kan vi bestÀmma vilken av noderna som ska aktiveras med hjÀlp av hur vi placerar vÄra högtalare.

SlÀpper vi högtalarna frÄn vÀggen dyker det dock upp ett annat problem och det Àr interferens frÄn vÀggen bakom högtalarna (SBIR) eftersom basen Àr rundstrÄlande. Monteras högtalarnas bafflar i liv med vÀggen (flushmontage) kommer man runt detta fenomen. För att komma tillrÀtta med denna interferens fÄr man slÀppa högtalarna en bit frÄn vÀggen och se till att framvÀggen dÀmpas sÄ bredbandigt det bara gÄr, och det viktigaste; Äterigen finlir med placeringen för en sÄ jÀmn basrespons som möjligt.

Eftersom en stÄende vÄg Àr additativ, sÄ Àr de faktiskt enklare att behandla dessa jÀmfört med interferenser som krÀver mycket mer kraftfulla ÄtgÀrder. DÀremot krÀvs en stor luftvolym för att dÀmpa i basen - ju lÀgre frekvens som ska dÀmpas, desto större luftvolym. De flesta duktiga akustiker Àr nog överens om att avstÀmda helmholtzlÄdor med hÄlperforerad frontpanel och snÀvt Q-vÀrde Àr extremt svÄrt att fÄ funktionella i praktiken. BÀttre Àr dÄ att bygga en mer bredbandig helmholtzvÀgg och / eller anvÀnda sig av justerbara lÄdor istÀllet.

Vad det gÀller mÀtningen sÄ kör du en Ät gÄngen för att fÄ ett resultat med sÄ lite interferens som möjligt. Mickrörelsen gör du för att simulera en faktisk sweetspot i praktiken.

HÀlsningar / Björn

Ps! Grymt bra musik ni producerar. Vi försöker fĂ„ till ett studiobesök till veckan 🙂

Postat

nÀr det gÀller basfÀllor Àr det alltid bÀttre att bygga stora konstruktioner Àn att försöka dempa med smÄ prerforerade lÄdor.

ungefÀr sÄ hÀr skulle du kaunna bygga rummet:

- bakom högtalarna, 30 grader bredbandsabsorbering(95mm) och basfÀllor exempelvis "acoustic hanger traps" bakom bredbans absorberingen. Flush monterade högtalare kan som sagt vara ett alternativ dÀr.

- mellan hörtalarna/basfÀllorna - bredabandig slat resonator

- sidovÀggarna, Bredbandig slatresonator 12 graders vinkel(eller minimum 6grader)

- bakre tredje delen av rummet, bredbands absorbering och basfÀllor. i ditt fall Àr det nog bÀst med acostic hangers i hörnen och sedan absorberande falskvÀgg framför detta.

Àven dörren och ytorna runt den bör absorberars(porös bredands absorebing)

man skulle Àven vija fÄ viss reflektion frÄn bakre vÀggen(diffusor) men det bir svÄrt med tanke pÄ att dörren Àr placerad nÀr mitten av av vÀggen. Ett alternativ för att fÄ lite refelektion Àr endimisionell binary diffusor över ytan mellan hörn basfÀllorna. förenklat kan man sÀja ett binary diffusor Àr reflekterande panel med utrÀknade mönster(varierande bredd pÄ panel ytor och "öppen" yta) som placeras famför absorbeing.

- taket brakar vara bra att fÄ in mer absorbering i fÀremre delen Ävanför hgtalarna, hÀr skulle man kanunna komplretera akustik taket med ett vinklat "moln" sÄ man fÄ in lite djupare absorbering Ävanför högtalarna. bakre delen skulle man man vilja ha mer reflekterande för högfrekvens, hÀr skulle men kunna anvÀnda (vit)perforerade massonit som sÄgas till i gissningsvis 590x590mm(brukar vara standard) och sÀtt in i akustiktaket.

du kan utgÄ detta nÀr du ska akustikbehandla rummet.

det finns mer att lÀsa hÀr: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

Postat (redigerat)

Yes Björn I'ts Mr.Monitor here haha.

Tack för ditt utförliga svar ang axiella noder, nu har man fyllt pÄ ramminnet lite till:) .

Ah det vore verkligen hur kul som helst att komma över, man har ju följt din trĂ„d med popcorn, cola och hemmabiosystem 🙂 . SkĂ€mt Ă„ sido = Ă€r extremt imponerad av ditt bygge, faktiskt aldrig sett nĂ„tt liknande. Du kan vĂ€l prata med Jocke om ev tid/dag.

Har flyttat runt monitorerna som tusan och kommer ÀndÄ fram till att det funkar bÀst dÀr dom var frÄn början. NÀr jag flyttar ut dom sÄ vandrar 70-80 dippen uppÄt tills en viss punkt och sen fÄr jag en massa fler problem .

Tack för komplimangen ang musiken, stÄtt lite still nu under flytt osv men vi Àr igÄng igen iaf, super kul!

Adrumdrum!

Tack för responsen och alla bra ideér.

Vissa av grejjerna borde gÄ att göra, andra blir nog svÄrt kÀnner jag iom att jag inte kan bygga nÄgra fasta saker:(.

Slatresonatorn blir jag dock sugen pÄ, borde gÄ att göra den med den vinkeln fristÄende pÄ vardera sida.

Hittar inte nÄn kalkulator för bredbands variant utan bara helmholtz? (Àr det inte svÄrare att rÀkna pÄ frekvenser osv iom formen, trekant?) Hur lÄnga ska dom vara? Hur lÄngt bak i rummet behöver dom gÄ?

Ang vÀggen bakom monitorena sÄ fÄr jag en kÀnsla av att det funkar bra med den absorbenten som redan tÀcker nÀstan hela vÀggen.

Är helt med pĂ„ att det krĂ€vs mycket stora konstruktioner för bas.

Min plan Àr att ha Varitune som jag skrev tidigare.

Har Ă€ven tĂ€nkt ta hit Matts frĂ„n Diffusor och fĂ„r se om jag kan ev kan charma hit Björn ocksĂ„ 🙂 .

tusen tack, ni Àr guld vÀrda!

HÀr Àr nya mÀtningar enligt Björns beskrivning. (skulle va kul om nÄn tog en titt pÄ REW-filen)

VĂ€nster

genelecvanster.jpg

Höger

genelechoger.jpg

genelecvansterwater1.jpg

genelechogerwater1.jpg

REW mÀtningen: http://jonathanojeda...mpastudio2.mdat

Simma cool.

Jompa

• 3 veckor senare...
Postat

Har i dagarna inhandlat en hel drös DIY Tube-Traps och Àven 2st Varitune V-6 och 1st V-4.

Återkommer med nya data osv under natten:) Ska bli mycket intressant!

Simma cool

Postat (redigerat)

Helt otroligt!

Har som jag skrev i det tidigare inlÀgget köpt nytt akustikmaterial.

Tog ju lite lÀngre tid att göra nya mÀtningar och fÄ ordning pÄ nya basfÀllor, absorbenter (traps) Àn vad jag trodde.

StÀllde först V6orna pÄ högkant i bakre hörnen med V4an liggandes mellan dem, bakom sweetspoten.

StÀllde sen de stora trapsen i frÀmre hörnen och provade med dom mindre trapsen lite överallt.

Blev helt tokig första tre nÀtterna jag mÀtte och flyttade runt pÄ sakerna för jag tyckte inte att jag fick nÄgra resultat alls = sÄ nÀra att ge upp och sÀlja hela studion, smöret osv hahaha:)

Efter en del klurande och nÄgra samtal med Mr.Odenmalm (Diffusor/SvanÄ) sÄ fick jag lite nya infallsvinklar.

Nu ser det ut sÄ hÀr (funktion har gÄtt före det estetiska:) och jag Àr sÄ nöjd med resultatet.

Hade 15 db skillnad mellan den första axiella noden 40hz och dippen pÄ 80hz, kolla resultatet! = 4db skillnad.

OcksÄ vÀldigt nöjd med hur hela kurvan ser ut sÄ hÀr lÄngt.

NÀsta steg blir diffusion, om jag fÄr plats med nÄtt:)

Coolt vad tre basfÀllor och "nÄgra" Tube-Traps kan göra.

Vill tacka Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/ för att jag fick köpa trapsen till ett super pris, checka hans sida! Och matts för vÀgledning och fantastiska produkter.

Drar snart igÄng ny Mastering och mix tjÀnst, Äterkommer om detta.

fantastiskt.jpg

fantastiskt2.jpg

fantastiskt3.jpg

fantastiskt4.jpg

fantastiskt5.jpg

Postat (redigerat)

Hej Björn!

Ja jag Àr faktiskt förvÄnad över att det har kunna blivit sÄ bra.

Hade inte förvÀntat mig att det skulle gÄ att jÀmna ut det sÄ bra.

SlÀnger upp vattenfallet sÄ fort jag Àr i studion nÀsta gÄng.

Tror du att det gÄr att jÀmna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bÀst som nÀsta steg?

Vore kul att komma över nĂ„n dag ocksĂ„ 🙂

Hur gÄr det med ditt bygge?

Simma cool

Mctwins (oregistrerad)
Postat

Hej Björn!

Ja jag Àr faktiskt förvÄnad över att det har kunna blivit sÄ bra.

Hade inte förvÀntat mig att det skulle gÄ att jÀmna ut det sÄ bra.

SlÀnger upp vattenfallet sÄ fort jag Àr i studion nÀsta gÄng.

Tror du att det gÄr att jÀmna ut de pucklar som finns med diffusion?, Parametrisk eq? eller vad blir bÀst som nÀsta steg?

Vore kul att komma över nĂ„n dag ocksĂ„ 🙂

Hur gÄr det med ditt bygge?

Simma cool

Hej

Trevligt att se hur Varitunes har löst problemet med basen i ditt lilla rum, helt otroligt.

Hade jag varit dig och haft ditt rum sÄ skulle jag börjat med att slÀnga ut bredbandsabsorbenterna och tubetrapsen och fortsatt med S-konceptet frÄn SvanÄ. Wing diffusorer eller Golden Horn pÄ alla första reflexer rÀcker gott och vÀl i ditt rum. Ditt rum behöver inte vara sÄ dÀmpat som du tror och som alla fÄr för sig att man behöver.

VÀntar ocksÄ pÄ vattenfallskurvan. NÀr kommer den??

Bra jobbat

Mctwins (oregistrerad)
Postat

Vad har hÀnt med alla dina bilder och mÀtningar??

Postat

Hej!

Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat.

Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvÀrr:(

Skulle absolut vilja köra svanÄkonceptet fullt ut med det Àr en ekonomisk frÄga för mig.

Sen Àr det sÄ att jag behöver en balans mellan dÀmpat och "öppet" ljud dÄ jag lÀgger mycket sÄng.

Kan sÀga ocksÄ att rummet inte Àr sÄ dÀmpat som man kan tro. Jag Àr super nöjd.

TÀnkte köra en hel del DIY-wingar frÄn SvanÄ som nÀsta steg.

SlÀnger upp vattenfal ikvÀll nu nÀr ftpn funkar.

Simma coolare

Postat

Hej!

Ledsen för sent svar och att inga bilder har funkat.

Har haft problem med min Ftp-server och försökt lösa det i en vecka = blivit hackad tyvÀrr:(

om du trycker pÄ "AnvÀnd full redigerare" sÄ kan du posta bilder(ladda upp bildfiler) direkt i forumet.

Postat (redigerat)

Ok!

HĂ€r kommer vattenfallskurvan.

fantastisktwater.jpg

Postat

Nu har du ju bra folk som har kommit med input sÄ jag kan inte göra mycket men fixa gÀrna till diagrammet. SÀtt höjden sÄ att det Àr en skillnad pÄ ca 40-60 dB och försök att passa sÄ att det visar iallafall 20 - 20kHz. Sen om man ska kolla nÀrmre pÄ nÄgot sÀrskilt sÄ fÄr man kanske zooma mer.

Men gott jobbat och lycka till!

• 2 veckor senare...
Postat

Hej hopp!

Tack för responsen Christian. Har verkligen inte sĂ„ bra koll pĂ„ REW sĂ„ inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du menar med 40-60 🙂

FörstÄr ju dock att jag borde lÀgga upp en bild som Àr mycket mer inzoomad sÄ man ser killnader bÀttre osv.

Monitorerna som jag har pÄ bilderna (dom stora) Genelec 8040 AMM (Svarta) Àr till salu om nÄn Àr sugen.

Helt i nyskick och endast ca 6 MÄn gamla, kartonger osv finns.

Kan tÀnka mig byte mot andra monitorer i samma klass.

Vill ha 12000:-

Tel:0176-71067

Simma bÀst

Postat (redigerat)

Gott folk!

Är mycket nöjd med kurvan so far och hur det lĂ„ter, har dock som mĂ„l att det ska bli Ă€nnu bĂ€ttre sĂ„klart:).

Har dock problem med en grej som jag klurar pÄ och som jag skulle behöva lite hjÀlp med = Fas? Interferens?

Mina 8040 stÄr med exakt en meters mellanrum och jag försöker hÄlla mig pÄ samma avstÄnd nÀr jag mixar/mastrar = triangel osv, you know the story:)

Upplever att bara jag flyttar mig det minsta i djupled sÄ uppstÄr vÀldiga skillnader i ljudet?

Funderade lite över detta och kollade igenom de "tretusen" 🙂 mĂ€tningarna jag gjorde.

NĂ€r jag exprimenterade och mĂ€tte med bĂ„da högtalarna samtidigt sĂ„ fick jag vĂ€ldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled nĂ„gra centimeter framĂ„t eller bakĂ„t. Är det hĂ€r fas eller interferensproblem?

Dessa mÀtningar sÄg ut sÄ hÀr och jag undrar om det Àr dessa utslÀckningar i diskanten som jag har problem med?

Vad göra? varför blir det sÄ? Kan det vara att mitt bord Àr dumt eller annan reflekterande yta?

fas1.jpg

fas3.jpgfas2.jpg

MÀtningarna Àr som sagt frÄn olika tillfÀllen och den blÄ frÄn innan basfÀllorna osv.

Vill mest illustrera vad jag menar och fÄ svar pÄ ifall detta Àr normalt nÀr man mÀter tvÄ högtalare eller om det Àr det jag upplever i ljudet ocksÄ nÀr jag rör mig i djupled?

(MÄnga frÄgor som vanligt och jag skriver ju som en kratta haha)

Simma cool

Postat

Det ser ut som kamfilter (fas/interferens). Du skulle kunna köpa en bal 95 mm islolering och stÀll upp skivor vid första reflex sidor samt bakvÀgg. Prova Àven övriga noder samt att sÀra pÄ 8040 för att fÄ större avstÄnd till monitorerna.

Postat (redigerat)

Hej Björn!

Borde inte de absorbenterna som jag redan satt upp motverka detta.

Har ju redan behandlat första reflexerna?

Postat

Tjena Jompa!

Kolla reflexen dÀr tubetrapsen stÄr nu och stÀll absorbent framför dÀr. Det ser ut som att att sidoabsorbenterna sitter för lÄngt bak nu.

Postat

Trevlig lĂ€sning, det behövs fler fixa-akustiken-trĂ„dar i forumet 🙂

Postat

Hej hopp!

Tack för responsen Christian. Har verkligen inte sĂ„ bra koll pĂ„ REW sĂ„ inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du menar med 40-60 🙂

Jag menar bara att oftast brukar ett intervall pÄ mellan 40-60db vara tillrÀckligt. T.ex om den högsta toppen Àr 100dB SPL sÄ kan t.ex intervallet vara 40 - 100 dB SPL (pÄ nÄgot stÀlle hade du -40 till 160 dB.) Det brukar vara ok generellt. Lite större intervall om svaret Àr vÀldigt upp och ned och lite mindre om det Àr planare.

Men bra att du bifogat mĂ€tfilen. 🙂

NĂ€r jag exprimenterade och mĂ€tte med bĂ„da högtalarna samtidigt sĂ„ fick jag vĂ€ldigt olika resultat i diskanten bara jag flyttade miken i djupled nĂ„gra centimeter framĂ„t eller bakĂ„t. Är det hĂ€r fas eller interferensproblem?

Dessa mÀtningar sÄg ut sÄ hÀr och jag undrar om det Àr dessa utslÀckningar i diskanten som jag har problem med?

<snip>

Vad göra? varför blir det sÄ? Kan det vara att mitt bord Àr dumt eller annan reflekterande yta?

Vill mest illustrera vad jag menar och fÄ svar pÄ ifall detta Àr normalt nÀr man mÀter tvÄ högtalare eller om det Àr det jag upplever i ljudet ocksÄ nÀr jag rör mig i djupled?

Återigen har du fĂ„tt mĂ„nga bra tips men lĂ„t mig tillĂ€gga:

mĂ€t inte diskantsvaret med bĂ„da högtalarna samtidigt. 😉 En högtalare i taget dĂ€r.

Flera anledningar: Stereo ger automatiskt interferens (kamfilter-effekt) vid mĂ€tning med en mic. Diskanten pĂ„verkas sĂ€rskilt. Det Ă€r inte sĂ€kert att öronen och hjĂ€rnan bryr sig om dessa mĂ€tresultat. Dvs det Ă€r inte sĂ€kert att det du ser tydligt pĂ„ mĂ€tningarna Ă€r detsamma som det du hör. Även om de kan ha samma ursprung och Ă€r resultatet av samma fenomen.

Dvs starka reflektioner nÄgonstans ifrÄn (troligtvis hyfsat nÀra).

Björn har gett bra rÄd pÄ vÀgen.

Ibland Àr dÄlig symmetri en orsak och att högtalarna inte har samma avstÄnd till lyssningsposition. Man kan mÀta var högtalare för sig och jÀmföra resultatet för att se om det Àr stora skillnader.

Hoppas jag fick det dĂ€r rĂ€tt nu. 😄

Fortsatt lycka till!

Postat

Hej igen Christian!

Tusen tack för massa bra input ang kamfilter-effekten osv.

Ska göra en ny mÀtning och slÀnga upp filen hÀr sÄ fort jag Àr i studion nÀsta gÄng.

Vore jÀttekul om du kollade filen dÄ.

Simma cool

Postat

Ska göra vad jag kan ifall det kan vara till hjĂ€lp. 🙂

En frÄga pÄ tubetube-trapsen (det var en diskussion runt tube-traps): Vad Àr det för modell och hur eller vid vilka frekvenser funkar dom?

Postat (redigerat)

Hej igen!

Christian! har inte hunnit mÀta nÄtt dÄ jag har mixjobb över öronen (grymt kul).

Ska mÀta lite mer snart.

Har stÀllt de svartblommiga absorbenterna framför trapsen vid första sidoreflexerna och upplever att jag inte alls har samma problem med kamfilter osv. (bra tips Björn) Kommer nÀr ekonomin tillÄter att köra V-Ving eller liknande frÄn svanÄ bÄde dÀr och bakom sweetspoten.

Ang tube-trapsen sÄ Àr dom inte original utan ett DIY-bygge av Martin Egerlid som driver http://vinylcenter.se/.

Han har en mail pÄ hemsidan och det gÄr nog att kolla med honom om specar osv.

Enligt mina mÀtningar frÄn tidigare sÄ gör dom en del med lÄga mellanregistret och dom stora (kvartsrunda) kan jag tÀnka mig gÄr ner till ca 70-50Hz nÄnnstans?.

Jag gjorde ju nÄgra mÀtningar i början med bara trapsen fram och V-6 och V-4an bak och det gav inte speciellt goda resultat förutom att det tightade till ljudet lite.

Det Àr ju utan tvekan sÄ att det Àr V-6orna dÀr dom stÄr nu som har löst problemet med 80hz dippen och 40hz piken.

Mm helt otroliga dessa basfÀllor faktiskt:)

Hoppas du fick lite mer "kött:)" angÄende trapsen.

Simma gott folk

Postat

om tubtrapsen Àr reflekterande(?) sÄ dör du stÀlla absorbenter framför dessa.

man kan tÀnka sÄ hÀr om rum, Àr det mycket bredbandsabsorbering i fÀmreden sÄ villan ofta ha mindre i bakredelen(mer (hÄrd)frekvenstÀmd absorbdering och diffusring bak) och tÀrtom(förutom diffuseringen som oftast Àr i bakre delen)

nÀr det gÀller mÀtning av reflektioner sÄ Àr det bra att kolla ETC kurva, dÀr ser du reflektioner över tid samt db och hur jÀmn(eller ojÀmn) av klingning det Àr.

man vill inte ha nÄgra reflektioner starkare Àn -20db i förhÄllande till direktljud och jÀmn avkingning pÄ all reflektion. hÀr kan man Àven om man omvandlar millisekunder till meter-mÄtt mÀtasig fram till olika problem ytor(om problem finns)

Àr det mÄnga staka frelektioner sÄ brukar det oftast synas Àven pÄ frekvenskurva i from av dippar i övrefrekvensomrÄdet.

Postat (redigerat)

Hej Hopp!

Christian, fick ditt PM men svarar hÀr sÄ att alla kan se.

Först och frĂ€mst sĂ„ Ă€r det ju sjukt kul att denna lilla trĂ„d ekar Ă€nda till Gearslutz haha 🙂

Jag har tyvÀrr inte nÄn mÀtning frÄn nÀr trapsen stod fram och fÀllorna bak.(eller rÀttare sagt jag vet inte vilken mÀtning som Àr vilken) har ju ca 100st frÄn olika mÀtningar under vÄren och har tvÀrr inte hÄllit reda pÄ alla.

Dock sÄ har jag ju koll pÄ hur det sÄg ut innan ( dom bÄda filerna ligger ju högre upp) och sÄ har jag bra koll pÄ den bÀsta mÀtningen jag gjort och den kommer hÀr som rew fil.

Vill dock understryka att jag inte fick nÄgra bra resultat nÀr bara trapsen var fram sÄ dessa mÀtningar var ju inte mycket att hÄlla reda pÄ.

Det blev ju klart bÀttre med trapsen Àn inget men det löste inte 40hz 0ch 80hz problemet.

http://jonathanojeda.com/studiobilder/till_cborg.mdat

Christian! lÀgg gÀrna ut bilder, grafer osv osv bÄde hÀr och pÄ GS, du har mer koll pÄ programmet som sagt.

Jag har inte gjort nÄn ny mÀtning men ska göra det.

Jag har dock gjort mig av med Genelec 8040 nu sÄ det lÀr inte se exakt likadant ut.

Tyckte dom var fantastiska med mycket bra upplösning men upplevde att jag blev vÀldigt trött i öronen av dem.

Har haft ca 30 par olika monitorer, allt frÄn Westlake, ADAM, Genelec, Dynaudio, Ino till NS-10:) (Lite av en fetish om man sÀger sÄ)

Har i alla fall kvar Genelec 8030 och kör dem med en gammal AudioPro sub Ace-bass nÄnting vilket jag gjort fram och tillbaka i mÄnga Är och det funkar kanon. Upplever inte att jag blir lika trött av 8030 som av 8040???? konstigt.

Har ocksÄ hör och hÀpna köpt ett par Yamaha HS80 igen (haft dem förut) som jag verkligen gillar, smaken Àr som baken.

Dom funkar bra att jobba med lÀnge fast dom har en tydlig och ganska bred peak pÄ nÄgra db i diskanten. Köpte dom mest för att ha nÄtt att switcha mellan frÄn 8030, för att fÄ ett annat perspektiv.MÄste ÀndÄ sÀga att jag gillar dom skarpt, grovmixar, proddar och programerar med dom mycket. Tycker absolut att dom Àr bland det bÀsta man kan fÄ för sÄ lite pengar.

Tror min nĂ€sta trĂ„d blir "den största monitortrĂ„den" eftersom det finns sĂ„ "fĂ„" trĂ„dar om just detta 🙂 men kul Ă€r det.

Simma gott folk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.