Jump to content
Annons

Focusrite Scarlet 2i2 klipper med Les Paul...


Evil_E

Recommended Posts

Hej,

Var och köpte en Les Paul idag och kommer hem glad i hågen och kopplar in den i mitt externa USB ljudkort, ett Focusrite Scarlet 2i2 som funkar hur bra som helst med min gamla Strata. Nu till min fasa upptäcker jag att den inte pallar gitarren 😠 utan klipper om jag kör via inst (valbar mellan Line/Inst) även med 0 gain. Kör jag via line så blir det skitljud, blurrigt och de sköna tonerna kommer inte fram. Är det så illa när man köper "budget" ljudkort att ingångarna inte pallar? Köpte detta ljudkort för att det var litet och inte tog nån plats, är inte sugen på att fixa nån låda imellan för att slippa att den klipper. Någon som har något tips utöver att köpa ett "bättre" ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den har väl en switch för "high-z"? Slå på den i så fall. (Kanske det som kallas instr. Kolla manualen, men line ska det nog inte vara.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla mitt editerade.

Ja, jag var kanske otydlig, men det är på Inst(rument) som den klipper även när gain är nerställt till 0, med line blir det bara blurrigt ja.

Vet inte om det har att göra med hur mycket gain ingången klarar:

Instrument Frequency Response 20Hz - 20kHz +/- 0.1dB THD+N 0.005% (measured with -8dBu input and 22Hz/22kHz bandpass filter) Noise -87dBu (22Hz/22kHz bandpass filter) Gain Range +10dB to +55dB Max Input Level -3dBu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står tydligt på deras hemsida att "line" är fel.

The front panel Neutrik combination input can be used to connect line and instrument level signals as well as microphones. This makes it perfect for recording the output of a synthesizer or stage piano, whilst at the flick of a switch you can cater for the output of an electric or acoustic guitar.

http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står tydligt på deras hemsida att "line" är fel.

The front panel Neutrik combination input can be used to connect line and instrument level signals as well as microphones. This makes it perfect for recording the output of a synthesizer or stage piano, whilst at the flick of a switch you can cater for the output of an electric or acoustic guitar.

http://global.focusr...es/scarlett-2i2

Ja, se mitt svar ovan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var kanske otydlig, men det är på Inst(rument) som den klipper även när gain är nerställt till 0, med line blir det bara blurrigt ja.

Vet inte om det har att göra med hur mycket gain ingången klarar:

Instrument Frequency Response 20Hz - 20kHz +/- 0.1dB THD+N 0.005% (measured with -8dBu input and 22Hz/22kHz bandpass filter) Noise -87dBu (22Hz/22kHz bandpass filter) Gain Range +10dB to +55dB Max Input Level -3dBu

Unique halo indicators let you know that you’ve got a good signal level for recording. Red means that your signal is clipping, and that you should reduce the gain. The halo will momentarily turn amber as the level returns to a healthy level, at which point it will turn green.

Med andra ord: vrid ratten moturs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var kanske otydlig, men det är på Inst(rument) som den klipper även när gain är nerställt till 0, med line blir det bara blurrigt ja.

Vet inte om det har att göra med hur mycket gain ingången klarar:

Instrument Frequency Response 20Hz - 20kHz +/- 0.1dB THD+N 0.005% (measured with -8dBu input and 22Hz/22kHz bandpass filter) Noise -87dBu (22Hz/22kHz bandpass filter) Gain Range +10dB to +55dB Max Input Level -3dBu

Oj då. Du hade den vriden till 0. Sorry. Jag kan nog inte lösa det åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Unique halo indicators let you know that you’ve got a good signal level for recording. Red means that your signal is clipping, and that you should reduce the gain. The halo will momentarily turn amber as the level returns to a healthy level, at which point it will turn green.

Med andra ord: vrid ratten moturs.

Har vridit den moturs ner till 0 i gain och den klipper iaf. Den verkar inte palla trycket i humbucker micarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då. Du hade den vriden till 0. Sorry. Jag kan nog inte lösa det åt dig.

Tack så mycket för hjälpen iaf. Jag verkar tyvärr inte vara ensam med detta problem med Scarlett 2i2, tydligen finns inte problemet på de dyrare Scarlett 8i6 som har bättre gain:

  • Frequency Response: 20Hz - 20kHz +/- 0.1dB
  • Gain Range: +13dB to +60dB
  • THD+N: 0.004% (measured with 0dBu input and 20Hz/22kHz bandpass filter)
  • Noise: -87dBu (20Hz/22kHz bandpass filter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört om flera som haft detta problem med detta Interface. Det måste ju vara en designmiss?

Det känns ju verkligen så, lite bittert att erfara det såhär... men man kanske kan hitta Scarlett 8i6 billigare nu... för jag gillar verkligen mic preamparna som Focusrite har.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Provat att dra ner på gitarrens volym? Kvarstår då problemet?

Sedan såg jag att man kunde installera nåt gränssnitt som du säkert redan lekt med.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Provat att dra ner på gitarrens volym? Kvarstår då problemet?

Sedan såg jag att man kunde installera nåt gränssnitt som du säkert redan lekt med.

Om jag drar ner volymen med ca 60% så klipper den inte, men blir lite som att köra med line, ingen vettig gain och det sköna ljudet försvinner nästan helt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en sak. Man kan ju öka avståndet mellan strängarna och mickarna genom att skruva ner mickarna i kroppen med de justeringsskuvar som förmodligen finns lättåtkomliga. Det kanske inte påverkar ljudet negativt. Kanske t o m positivt.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...